Kupad bricka på styrlederna - flakmoped 1189
Kupad bricka på styrlederna - flakmoped 1189
Hej,
ännu en nybörjarfråga som den här gången gäller den kupade brickan som ska sitta på styrlederna på
flakmopeden (1189). Det jag inte förstår är om den ska sitta med den konvexa sidan mot skruvskallen och
därmed trycka på styrledens ytterring och tajta till leden,
alternativt om den konkava sidan ska vara mot skruvskallen och därmed utöva tryck mot styrledens
gummibussning och därmed säkerställa att det finns viss flexibilitet i leden. Det senare låter ju mest logiskt.
Någon på forumet som kan hjälpa mig?
Mvh
Pär
ännu en nybörjarfråga som den här gången gäller den kupade brickan som ska sitta på styrlederna på
flakmopeden (1189). Det jag inte förstår är om den ska sitta med den konvexa sidan mot skruvskallen och
därmed trycka på styrledens ytterring och tajta till leden,
alternativt om den konkava sidan ska vara mot skruvskallen och därmed utöva tryck mot styrledens
gummibussning och därmed säkerställa att det finns viss flexibilitet i leden. Det senare låter ju mest logiskt.
Någon på forumet som kan hjälpa mig?
Mvh
Pär
Re: Kupad bricka på styrlederna - flakmoped 1189
Jag tror inte dom brickorna skall vara kupade,på sprängskissen ser det ut som
planbrickor 8,2x25x1 mm under skallen + låsbricka på muttersidan
http://raketsport.com/katalog_transport.htm
Glöm inte att ställa styrningen rakt fram innan du drar alla bultar till stagen.
planbrickor 8,2x25x1 mm under skallen + låsbricka på muttersidan
http://raketsport.com/katalog_transport.htm
Glöm inte att ställa styrningen rakt fram innan du drar alla bultar till stagen.
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Den konkava sidan skall vara mot bultskallen (bultskallen skall vara i "skålen") så att brickan trycker på stålbussningen i centrum,
den fungerar även som säkerhet om gummit skulle gå sönder så att styrstaget inte hoppar av
Länk till bild på brickan
http://shop.norsjo.com/sv/produkt/bricka-kupad
den fungerar även som säkerhet om gummit skulle gå sönder så att styrstaget inte hoppar av
Länk till bild på brickan
http://shop.norsjo.com/sv/produkt/bricka-kupad
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
Nu har ihopsättningen kommit igång och jag vill tacka för hjälpen med styrledsbrickan.
Lägger upp några bilder som ger en hint om hur det kommer att se ut.
Stora jobb som återstår att lösa är montering av motor och flak och allt annat
som jag ännu inte törs tänka på.

Lägger upp några bilder som ger en hint om hur det kommer att se ut.
Stora jobb som återstår att lösa är montering av motor och flak och allt annat
som jag ännu inte törs tänka på.

Vilken kanon färg du har valt och krängt på fina däck dessutom och sadeln kommer den från
en indian 48:a snygg var den iallafall det här blir nåt att följa.
Förexten vart har du köpt sadeln.
Tror du är en sleeper som igenteligen kan allt eller har jag fel.
MCB 1189-72
Sadeln hittade jag på tyska ebay förra året. Garanterat snyggare än skön så jag är fortfarande tveksam om det är den eller den svartvita späckhuggaren som ska bli det slutgiltiga valet.
Lacken är kanonfin. Det är GUSON i Göteborg som blästrat och pulverlackat den. Jag hade tänkt att hålla den original men killarna på GUSON föreslog matt grafitgrå ram och tank och
röda fälgar. Ihop med dom fina Continental-däcken så blev det mkt lyckat.
Jag är en total nybörjare på detta med flakmoped men har tidigare begränsad erfarenhet av motorcyklar och förstås moped men den erfarenheten är 42 år gammal.
/Pär
Lacken är kanonfin. Det är GUSON i Göteborg som blästrat och pulverlackat den. Jag hade tänkt att hålla den original men killarna på GUSON föreslog matt grafitgrå ram och tank och
röda fälgar. Ihop med dom fina Continental-däcken så blev det mkt lyckat.
Jag är en total nybörjare på detta med flakmoped men har tidigare begränsad erfarenhet av motorcyklar och förstås moped men den erfarenheten är 42 år gammal.
/Pär
Själv är jag 48 pannfläsk, ingen supermekare hade turen att åka ganska idiotsäkra moppar i min uppväxt
för att avsluta på en kreidler som jag anser är det bästa som har gjorts i mopedväg, inkörd i bromsbänk
vid fabriken bara att gasa när man fått hem den, ska följa ditt bygge med stort intresse och hoppas att
du lägger ut bilder allt eftersom men behåll rövparkeringen för den var flådig.
för att avsluta på en kreidler som jag anser är det bästa som har gjorts i mopedväg, inkörd i bromsbänk
vid fabriken bara att gasa när man fått hem den, ska följa ditt bygge med stort intresse och hoppas att
du lägger ut bilder allt eftersom men behåll rövparkeringen för den var flådig.

MCB 1189-72
indian 48:a ??Packman skrev:Vilken kanon färg du har valt och krängt på fina däck dessutom och sadeln kommer den från
kejsaren skrev: indian 48:a ??
Tycker du att den är för stor och mäktig för att ha suttit på en Indian?

Lägger upp en bild till

jo nåt sånt kanskeHasse skrev:kejsaren skrev: indian 48:a ??
Tycker du att den är för stor och mäktig för att ha suttit på en Indian?

Jag är inte helt nöjd med känslan i styrningen. Den är väldigt trögstyrd och jag funderar på om jag gjort fel när jag skruvat ihop styrlederna. Ska sexkantskruven som går igenom bussningen dras åt med full kraft för att sen låsas med en mutter på undersidan? När jag gör så då känns lederna väldigt stumma. För att inte tala om styrstaget som går till styrröret, där stämmer ju inte i vinklarna heller så det gör ju inte saken bättre.
Ska jag dra åt skruven med full kraft eller dka jag lätta på trycket?
Ska det nya styrstaget som går mellan hö framhjul och styrröret böjas för bättre passning?
Sommarhälsning från garaget
Pär
Ska jag dra åt skruven med full kraft eller dka jag lätta på trycket?
Ska det nya styrstaget som går mellan hö framhjul och styrröret böjas för bättre passning?
Sommarhälsning från garaget
Pär
Nu är jag helt nöjd. Styrlederna fick jag ordning på genom att dra åt skruven tills det inte längre glappade och då låsa med muttern.
Flaket tillverkade jag av ek med måtten 69x15 mm. Kvar att ordna är beslag till flaksargens hörn men jag vet inte vad jag ska ha för material där.
Sen måste jag ordna stänklappar och ta mig tid att skruva dit kedjeskyddet.
Jag har tidigare försökt montera en gammal sadel med fjädrar men den vill inte riktigt hänga med. Det tippar bakåt när jag sätter mig på den.
Fästet måste fixas på något sätt.

Flaket tillverkade jag av ek med måtten 69x15 mm. Kvar att ordna är beslag till flaksargens hörn men jag vet inte vad jag ska ha för material där.
Sen måste jag ordna stänklappar och ta mig tid att skruva dit kedjeskyddet.
Jag har tidigare försökt montera en gammal sadel med fjädrar men den vill inte riktigt hänga med. Det tippar bakåt när jag sätter mig på den.
Fästet måste fixas på något sätt.