Patrik skrev:Å bra bränsletrycket ser väl bra ut också?
67470 kPa i bränsletryck är säkert skitbra men det är ju tur det finns Wikipedia som kan förklara såna där kilowatt-i-motorn-uttryck för jag gör det inte trots man micklat och mekat sen barnsben...
56:an skrev:
67470 kPa i bränsletryck är säkert skitbra men det är ju tur det finns Wikipedia som kan förklara såna där kilowatt-i-motorn-uttryck för jag gör det inte trots man micklat och mekat sen barnsben...
Ja det är ju bara att flytta kommatecknet ett par snäppt åt vänster så har du trycket i bar/kilo .
56:an skrev:Jag misstänker stort spänningsfall i liktriktaren som var av selentyp på den tiden. Dioden blev vanlig i småladdare först några år senare.
Är det en sån där "ihopskruvad" likriktare så går det väl att ta isär den och göra rent "kontaktytorna" så får du nog bort lite spänningsfall
Tänkbart, men det har jag aldrig provat. Jag har skrotat några stycken under årens lopp för man får så många bra isolerbrickor och andra smådelar då men plattorna som är sprutade med nåt halvledarmaterial ser oftast fina ut liksom dom runda kontaktfjädrarna i mässing.
Du skall försöka att sikta på:
Tunnast möjliga packningen mellan cylinderhuvud och motorlocksplan, packningar är ömtåliga, leder värme dåligt och sabbar den lilla klämspalt du kan få till.
I en motor som tänkt sätta ihop är det hälsosamt med bra "omrörning" av bränsle-luftblandningen.
Du skriver göra förbränningsrummen mjuka, jag antar att du menar att du skall bryta av den skarpa kanten inmot förbränningsrummet?
ett tips när du kommer så långt.
telpa den nyplanade ytan med maskeringstelp. ifall du skulle slinta med slipstiftet/roterande filen.
då kan du även lädda dit packningen och rita upp för cylindrarna på tejpen. tänk bara på att hålen är dimensionerade för största överdimension.
rallyåkarna brukade ändra vinkeln på tätningsytan för att förbättra virvelbildningen i förbränningsrummet.
Den summan åker jag fram å tillbaks till jobbet på 2gånger.
Hade jag åkt på E85 så hade jag nog behövt ett flak med ägg under gaspedalen för att åka billigare med det.
(Hade jag pendlat med en bensinare så hade det varit en annan sak).
Har inte hängt med i tråden så noga det senaste men någon lambdasond har du inte monterat ännu för å få en hint om fett/snålt?
Patrik skrev:Har inte hängt med i tråden så noga det senaste men någon lambdasond har du inte monterat ännu för å få en hint om fett/snålt?
Mvh Patrik
Nej, så raffinerat har det inte blivit ännu. Jag har bara läst lite löst om lambdasond men inte mer.
Än så länge är det den gamla enkla tekniken som gäller och nästa åtgärd är tänkt och bli ett modifierat topplock med kompressionshöjning. Vad resultatet blir av det återstår och se
Det där med fett och snålt tar jag på känsla liksom man känner bäst läge på det ställbara munstycket på en moped.
Kanske inte gillas av alla men än så länge är det så
Att köra med en smalbandssond ger dig ett verktyg som du inte är i närheten av med känsla, så enkelt är det!
I princip kan den bara berätta om du ligger på feta eller magra sidan om lambda 1.
Mer intressant blir det md "en riktig lambdascanner", men nu snackar vi utgifter i ett annat härad.
Givetvsi är det så att kombination av käsnla och mätinstrument är den bästa kombinationen, tyvärr har dock många en övertro på det ena eller andra metoden...