pangerva skrev:En grym bil för sin tid.
Långt fram i utvecklingen.
Varför gick det som det gick?
Dom utvecklade en 6 cyl bil med luftfjädring som hette P100
Det kostade mycket och de ville konkurera med Mercedes och BMW
De fick inte låna de pengar som fattades och konkursen var ett faktum 1961
Grundaren Carl Borgward dog 1963 endast 73 år gammal
En av dåtidens absolut snyggaste bilar <!-- </EdIndex> --></div>
Instämmer helt! Som 5-åring upplät vi garaget till en av de få i samhället som hade bil. Det var en svart Isabella Borgward. På den tiden var det inte ovanligt att man hörde ett klappeti-klappeti-klapp från stora vägen. Det var när någon passerade förbi med häst och kärra
Samtidigt var det bilar som Isabella och VW typ 1 som gjorde att man senare föll som en fura för t.ex. Chevrolet Camaro när de kom 1967
Kom på att kanske några på forumet stött på Hon Dansade En Sommar som Borgward Isabella kallades .
Fabriken gjorde konkurs 1961 , pressverktyg såldes till Mexico och där gjordes bilar fram till 1968 sedan var det stopp !
Ptjaaa.... Jag fick ju en röd Isabella efter min farfar. Men bristande engagemang medfört att jag låtit min äldre bror göra vid den istället. Det var min bror som ville ta igång den.
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.