Shimsa vevaxel..
Shimsa vevaxel..
Funderade lite på det här med lagerspelet i magnetlagren, och hur ni andra gör... När en nyshimsad motor har gått några mil, verkar det precis som om lagren "sätter" sig och spelet ökar. I alla fall blir det så för mig..;) Nu kommer jag runt problemet genom att sätta spelet lite tight, men nåt fel är ju inte rätt... Alla lagerdelar är givetvis bottnade i sina lägen. Nu håller jag på att montera ihop ytterligare en Puchrova, den sjuttiofyrtiandra i ordningen! Den här är till min egen bruksDakota "Ulrika II" (Uscados...), med Ritovev, fyrväxlat och hela middevitten och nu tänkte jag lösa problemet och shimsa rätt mått från början. Kan det vara så enkelt att lagren, från fabrik, är smorda med någonting "fetare" än treprocentig oljeblandad bensin, som helt enkelt bygger mera...? Den här gången tänker jag prova att tvätta lagren i föregående nämnda bensin, pre montage! Vad tror ni om det??
Man ska aldrig tala illa om Sachs! Det är som att driva med sin förståndshandikappade lillebror. ;)
Re: Shimsa vevaxel..
.............
Senast redigerad av 56:an den 19 jul 2014, 20:52, redigerad totalt 1 gång.
hjälpte en granne byta vev i en 50/2ks idag.
NSKlagren från Ettans mopeder (jag hann inte varna honom, men han hade tur, den affären funkade.)
var insmorda i ett segt fett som jag fick tvätta bort från lagren för att kunna mäta spelet.
lagren låg dessutom i en annorlunda ask mot vad NSKlager från momentum ligger i.
så det är som F.Ödman misstänker. det finns magnetlager som måste tvättas.
erlan
NSKlagren från Ettans mopeder (jag hann inte varna honom, men han hade tur, den affären funkade.)
var insmorda i ett segt fett som jag fick tvätta bort från lagren för att kunna mäta spelet.
lagren låg dessutom i en annorlunda ask mot vad NSKlager från momentum ligger i.
så det är som F.Ödman misstänker. det finns magnetlager som måste tvättas.
erlan
Om det är fett i lagren eller ej spelar ingen roll för spelet. Men fett i öppna lager är ett dåligt tecken och då är det bättre att köpa lager av bra kvalité.F.Ödman skrev:Funderade lite på det här med lagerspelet i magnetlagren, och hur ni andra gör... När en nyshimsad motor har gått några mil, verkar det precis som om lagren "sätter" sig och spelet ökar. I alla fall blir det så för mig..;) Nu kommer jag runt problemet genom att sätta spelet lite tight, men nåt fel är ju inte rätt... Alla lagerdelar är givetvis bottnade i sina lägen. Nu håller jag på att montera ihop ytterligare en Puchrova, den sjuttiofyrtiandra i ordningen! Den här är till min egen bruksDakota "Ulrika II" (Uscados...), med Ritovev, fyrväxlat och hela middevitten och nu tänkte jag lösa problemet och shimsa rätt mått från början. Kan det vara så enkelt att lagren, från fabrik, är smorda med någonting "fetare" än treprocentig oljeblandad bensin, som helt enkelt bygger mera...? Den här gången tänker jag prova att tvätta lagren i föregående nämnda bensin, pre montage! Vad tror ni om det??
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
NSK, bättre går väl inte att köpa...? Fett bygger ju rimligtvis bort några extra hundradelar vid mätning med indikatorklocka, eller tänker jag fel?
Man ska aldrig tala illa om Sachs! Det är som att driva med sin förståndshandikappade lillebror. ;)
NSK, FAG och SKF är bra vad jag hört. 

Tillverkar SKF L17? Jag hittar ingen som säljer de...
fettet som var i dom lagren var av karaktären rostskydd mer än smörja. aldeles för hårt för att ha kvar när man mätte spel.Micke S skrev:Om det är fett i lagren eller ej spelar ingen roll för spelet. Men fett i öppna lager är ett dåligt tecken och då är det bättre att köpa lager av bra kvalité.F.Ödman skrev:Funderade lite på det här med lagerspelet i magnetlagren, och hur ni andra gör... När en nyshimsad motor har gått några mil, verkar det precis som om lagren "sätter" sig och spelet ökar. I alla fall blir det så för mig..;) Nu kommer jag runt problemet genom att sätta spelet lite tight, men nåt fel är ju inte rätt... Alla lagerdelar är givetvis bottnade i sina lägen. Nu håller jag på att montera ihop ytterligare en Puchrova, den sjuttiofyrtiandra i ordningen! Den här är till min egen bruksDakota "Ulrika II" (Uscados...), med Ritovev, fyrväxlat och hela middevitten och nu tänkte jag lösa problemet och shimsa rätt mått från början. Kan det vara så enkelt att lagren, från fabrik, är smorda med någonting "fetare" än treprocentig oljeblandad bensin, som helt enkelt bygger mera...? Den här gången tänker jag prova att tvätta lagren i föregående nämnda bensin, pre montage! Vad tror ni om det??
erlan