Nopeerlan skrev:kan vara mig pangerva menar?56:an skrev:Du måste ha ett bra minne du för det har jag ingen som helst aning ompangerva skrev:Erland!
Jag vill minnas att du budet över mig minst en gång.
erlan
Tradera buda mot nån man känner
- pangerva
- Forumsponsor
Re: Tradera buda mot nån man känner
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Auktion är auktion och inget personligt, anser jag. Tänk er följande scenario: En hitttils okänd mopedsamlare med idel ädel skatter går bort. Anhöriga är inte intresserade, därför bjuds hela veteranmoped-Sverige in på auktion. Scenariot med att inte bjuda över en kompis blir då ohållbart...
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Jag kollar aldrig budhistoriken, men ser jag att en vän ligger på högsta budet så låter jag bli att bjuda. En gång råkade jag buda över en bekant, men det var av misstag.
Bästa är att ringa och kolla om kompisen bjudit för att det var billigt eller om han/hon verkligen vill ha den delen och kommer att fortsätta buda.
Bästa är att ringa och kolla om kompisen bjudit för att det var billigt eller om han/hon verkligen vill ha den delen och kommer att fortsätta buda.
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Tänkte samma sen jag med. En sån hjälm kostar 1100 spänn och den här var faktiskt ny.zappafan skrev:Ja ni buda ju hårt åxå 340:-
Med facit i hand så ångrar jag mig. Borde ha budat 657 i sista sekunden.
Håller det så gör det

Jag skulle inte stoppa från att bjuda även om jag kände någon annan som var med på auktionen.
Man kan ha helt olika orsaker till att bjuda, en är med för att det är en billig del, en annan är med för att det är en intressant grej och den tredje är desperat för att få just den där sista delen för att kunna avsluta sin renovering.
Alla har olika värdering av samma pryl och den som är mest sugen vinner, oavsett om dom känner varann eller inte.
Skulle budgivningen vara två bekanta och en tredje som sitter 70 mil bort, varför skulle det bli bättre för att en av dom bekanta avstår?
Man kan ha helt olika orsaker till att bjuda, en är med för att det är en billig del, en annan är med för att det är en intressant grej och den tredje är desperat för att få just den där sista delen för att kunna avsluta sin renovering.
Alla har olika värdering av samma pryl och den som är mest sugen vinner, oavsett om dom känner varann eller inte.
Skulle budgivningen vara två bekanta och en tredje som sitter 70 mil bort, varför skulle det bli bättre för att en av dom bekanta avstår?
i senaste versionen av tradera måste man ju klicka på budhistoriken för att se
vem eller vilka som bjudit.
och det brukar inte jag göra speciellt ofta.
hur många av er kollar altid budhistoriken?
erlan
vem eller vilka som bjudit.
och det brukar inte jag göra speciellt ofta.
hur många av er kollar altid budhistoriken?
erlan
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Ja just det, nu ser man ju inte högsta budgivaren. Kollar aldrig budhistorik så nu lär man nog buda över en och annan vän.
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Har så dålig koll på vilka av mina kompisar som är med på tradera och än mindre deras användarnamn, så jag ger blanka fan i vem som är med och bjuder och kör mitt eget race om det är något jag vill ha/komma åt.
Kommer det något surt efteråt så är det inte värre än att man kan hantera det då.

Kommer det något surt efteråt så är det inte värre än att man kan hantera det då.
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Spelar ingen roll vem man budar emot för min del, det jag vill ha bjuder jag på.
Företaget (Ericsson) jag jobbade på tidigare sålde ibland ut inventarier och delar på en intern auktion bara för anställda.
Klart som sjutton att man kände/kände igen de flesta....att avstå då var inte som ett alternativ, då hade man åkt hem tomhänt.
Som säljare inser jag att vissa avstår från att bjuda ibland om det hade framkommit att en eller flera är en kompis/vän och det är helt ok,
alla får göra precis som de vill självklart men jag tror att vid just affärer av typen budgivning vill säljaren ha högsta möjliga peng för sin del.
Företaget (Ericsson) jag jobbade på tidigare sålde ibland ut inventarier och delar på en intern auktion bara för anställda.
Klart som sjutton att man kände/kände igen de flesta....att avstå då var inte som ett alternativ, då hade man åkt hem tomhänt.
Som säljare inser jag att vissa avstår från att bjuda ibland om det hade framkommit att en eller flera är en kompis/vän och det är helt ok,
alla får göra precis som de vill självklart men jag tror att vid just affärer av typen budgivning vill säljaren ha högsta möjliga peng för sin del.
Säcken skrev: I Mellerud är det snarare tradition att bjuda över en kompis för å retas:)
Det påminner mig om en gemensam bekant till oss som en sen fredagskväll skulle bju över mig på Tradera ,
efter några misslyckade försök så kom han på att det var jag som var säljaren.. Ha ha...

/ Patrik
-
- Kontakt:
Ni skulle ha det som mig då vore det inget problem ,Inga vänner och inga man känner hihi perfekt !!
racetic skrev:Spelar ingen roll vem man budar emot för min del, det jag vill ha bjuder jag på.
Bor du i staden som rimmar på Humla?
Haha, bra gissat men fel tempus.....bodde där mellan 2005-2007 och jobbade på ovanstående firma mellan 1993-2001.Calleberg skrev:
Bor du i staden som rimmar på Humla?
Vid ett tillfälle var det ju snack om att sälja/auktionera ut en begagnad Grohmannlina......

Har du jobbat eller jobbar du där?
Ekeby....Brånsta??
Ekeby Brånsta korrekt
Sa upp mig på tre korvar 2007(började -94) och började jobba gulsvart i Laxå.
Har nu bytt till ett annat gulsvart företag med blå logga i Örebro.
Vars bor du nudå...

Sa upp mig på tre korvar 2007(började -94) och började jobba gulsvart i Laxå.
Har nu bytt till ett annat gulsvart företag med blå logga i Örebro.
Vars bor du nudå...
Sorry om tråden hamnar lite
....
Jaha ja, då var vi där samtidigt....var på Alfa 1, Alfa 3 bla...fick gå i den stora avgången 2001 då jag året innan bytt till tjänsteman...hamnade i kläm liasom..
Bodde i Tarsta men är från Laxå från början...har också jobbat gulsvart där....
Tänkte åka semestergasen i P-Boda...antar att du är med och arrangerar...så vi kanske ses där...?
Edit:
Bor 15 km norr om Nyköping....

Jaha ja, då var vi där samtidigt....var på Alfa 1, Alfa 3 bla...fick gå i den stora avgången 2001 då jag året innan bytt till tjänsteman...hamnade i kläm liasom..

Bodde i Tarsta men är från Laxå från början...har också jobbat gulsvart där....

Tänkte åka semestergasen i P-Boda...antar att du är med och arrangerar...så vi kanske ses där...?
Edit:
Bor 15 km norr om Nyköping....