2% eller 4%
2% eller 4%
Hej har en fråga. I stora 2takts boken på hva flinta står det att det ska vara 4% oljeblandat. Men nu har jag typ 2%. Tog av stiftet och kollade hur de såg ut. Färgen var perfekt. Lite ljusbrunt. Men när jag hade kört mopeden så tyckte jag den vart lite väl varm kanske. Hur varmt ska de vara? Eller är de bara ja som e nojjig.Jag har en encarwi förgasare på , men kan inte sjustera trottelnålen. Eller är det jag som bara tror att de inte går att sjustera.?
Re: 2% eller 4%
Oljan är till för att smörja, framför allt kolvbultsbussningen behöver smörjning, 2% är när det sitter nållager kring kolvbulten. 3% brukar jag köra med på alla oavsett å det har funkat för mig.
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 703
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
Re: 2% eller 4%
Hej!
Hur mycket oljeinblandning som krävs, jo...det kan bli århundradets längsta tråd?
Jag väljer att göra några kommentarer, utan att beröra alla aspekter av problematiken.
Oljan skall besitta vissa egenskaper, bl.a. viskositet (trögflutenhet)
Förr var det ofta som motoroljor i häradet SAE 30-50 som rekommenderades, några motortillverkare avrådde från "självblandande" tvåtaktsoljor vilja är avsevärt utspädda för att blanda sig enklare.
Partikelinnehållet i avgaserna ökar avsevärt när man går upp i inblandning, av det skälet är det önskvärt att ha låg oljeinblandning.
Nåväl, motorns konstruktion, bl.a. spel och materialval dikterar till hög grad hur smörjningen skall se ut, med moderna material och snäva spel kan man ha en väldigt låg oljeinblandning utan att få problem.
Men, betänk hur många gamla mopeder ser ut, när det gäller passning och spel så är de inte sällan långt bortom specifikationerna.
Några 1/100 ökat spel i kolvbultlagret ökar belastningen och kravet på bärkraftig oljefilm avsevärt. Samma sak med kolv-cylinderspel, med ökat spel så tippar kolven och punktbelastar cylindervägg och sig själv. (Hur ofta ser man inte nyhonade cylindrar på Tradera...)
Om vi avser standard och måttligt trimmade mopedmotorer (jag ogillar ordet viktkompenserad) så torde kraven på smörjning tämligen måttliga.
Den intressanta frågan är hur mycket man kan avvika från motortillverkarens oljeinblandningsrekommendationer utan att riskera onormal förslitning?
Motorn önskar sig nog dock att man använder alkylatbensin med en olja som är "förstklassig och lämplig", här finns förstås ekonomiska aspekter att beakta.
Åter till grundfrågan 2% eller 4%, eller kanske nå't helt annat?
Här har jag inget svar baserat på fakta. Tyckande kan alla uttrycka, men fakta är det kanske tunt med?
Vilka blir följderna, positiva och negativa, om man kör med 2% oljeinblandning istället för låt säga 4%?
Då menar jag över en längre tids användning, med hobbykörning där kanske 1000-2000 km per säsong avverkas kommer det att ta många år innan man kan se verkningarna. (avser fortfarande std och måttligt trimmade motorer)
Finns det några relevanta prov utförda?
Prov på moderna motorkonstruktioner är inte fullt relevanta.
Mina huvudsaklig referensramar kommer inte från små tvåtaktsmotorer, utan har sina rötter främst i personbilsmotorer (otto och diesel) samt till viss del från lastbilsdieslar. Inom detta område besitter jag viss "inside information" och delar av den har jag försökt tillämpa på små tvåtaktsmotorer.
Hur mycket oljeinblandning som krävs, jo...det kan bli århundradets längsta tråd?
Jag väljer att göra några kommentarer, utan att beröra alla aspekter av problematiken.
Oljan skall besitta vissa egenskaper, bl.a. viskositet (trögflutenhet)
Förr var det ofta som motoroljor i häradet SAE 30-50 som rekommenderades, några motortillverkare avrådde från "självblandande" tvåtaktsoljor vilja är avsevärt utspädda för att blanda sig enklare.
Partikelinnehållet i avgaserna ökar avsevärt när man går upp i inblandning, av det skälet är det önskvärt att ha låg oljeinblandning.
Nåväl, motorns konstruktion, bl.a. spel och materialval dikterar till hög grad hur smörjningen skall se ut, med moderna material och snäva spel kan man ha en väldigt låg oljeinblandning utan att få problem.
Men, betänk hur många gamla mopeder ser ut, när det gäller passning och spel så är de inte sällan långt bortom specifikationerna.
Några 1/100 ökat spel i kolvbultlagret ökar belastningen och kravet på bärkraftig oljefilm avsevärt. Samma sak med kolv-cylinderspel, med ökat spel så tippar kolven och punktbelastar cylindervägg och sig själv. (Hur ofta ser man inte nyhonade cylindrar på Tradera...)
Om vi avser standard och måttligt trimmade mopedmotorer (jag ogillar ordet viktkompenserad) så torde kraven på smörjning tämligen måttliga.
Den intressanta frågan är hur mycket man kan avvika från motortillverkarens oljeinblandningsrekommendationer utan att riskera onormal förslitning?
Motorn önskar sig nog dock att man använder alkylatbensin med en olja som är "förstklassig och lämplig", här finns förstås ekonomiska aspekter att beakta.
Åter till grundfrågan 2% eller 4%, eller kanske nå't helt annat?
Här har jag inget svar baserat på fakta. Tyckande kan alla uttrycka, men fakta är det kanske tunt med?
Vilka blir följderna, positiva och negativa, om man kör med 2% oljeinblandning istället för låt säga 4%?
Då menar jag över en längre tids användning, med hobbykörning där kanske 1000-2000 km per säsong avverkas kommer det att ta många år innan man kan se verkningarna. (avser fortfarande std och måttligt trimmade motorer)
Finns det några relevanta prov utförda?
Prov på moderna motorkonstruktioner är inte fullt relevanta.
Mina huvudsaklig referensramar kommer inte från små tvåtaktsmotorer, utan har sina rötter främst i personbilsmotorer (otto och diesel) samt till viss del från lastbilsdieslar. Inom detta område besitter jag viss "inside information" och delar av den har jag försökt tillämpa på små tvåtaktsmotorer.
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Re: 2% eller 4%
Som Blyfot skrev, 3% är lagom funkar även på måttligt trimmade motorer. Vid trimning så ökas den insugna bränsle luftblandningen
alltså ökas mängden olja vid samma % tal motorn får. Dom värsta 2t GP hojarna körde 5%, det var med 60 hk 125cc. Kravet på värmetålig på
oljan skiljer däremot beroende på trimningsgrad.
alltså ökas mängden olja vid samma % tal motorn får. Dom värsta 2t GP hojarna körde 5%, det var med 60 hk 125cc. Kravet på värmetålig på
oljan skiljer däremot beroende på trimningsgrad.
Re: 2% eller 4%
Okej. Tror ja har fått svar på oljeblandningen 

Re: 2% eller 4%
Har en annan liten fråga. När ja ställde in tänningen på mopeden så satte ja kolven 2.5 mm innan öd och 0.35 på brytarspättsarna o abris på 1cm. Pluggen e dragen moppen går bra. Men tror den e lite fel inställd. För den går typ bara 25km h stiftet får en fin ljusbrun färg. Den går bra och startar lätt. Min tanke e att om pluggen e dragen men förgasarmunstycket e orginal så spelar de väll ingen roll för moppen får ju inte mera soppa. Eller?
Re: 2% eller 4%
tumregel för tändningen:
mycket förtändning=råstyrka på bekostnad av toppvarv, och mer värme på kolvtoppen.
lite förtändning=varvar ut högre på topp, på bekostnad av råstyrka på lågvarv. och mer värme ut i avgaserna.
erlan
mycket förtändning=råstyrka på bekostnad av toppvarv, och mer värme på kolvtoppen.
lite förtändning=varvar ut högre på topp, på bekostnad av råstyrka på lågvarv. och mer värme ut i avgaserna.
erlan
Re: 2% eller 4%
erlan skrev:tumregel för tändningen:
mycket förtändning=råstyrka på bekostnad av toppvarv, och mer värme på kolvtoppen.
lite förtändning=varvar ut högre på topp, på bekostnad av råstyrka på lågvarv. och mer värme ut i avgaserna.
Är det nån fara med varm topp?
erlan
Re: 2% eller 4%
För varmt gör så bränslet självantänds, och det spikar. Inte bra för någon del av motorn alls.
Kör man med för låg förtändningen blir avgastemperaturen för hög, och kolven smälter.
Lagom är bäst!
Kör man med för låg förtändningen blir avgastemperaturen för hög, och kolven smälter.

Lagom är bäst!
Re: 2% eller 4%
för låg förtändninh: då är vi väl som regel nere på mindre än en millimeter? typ 0-0,5 mm?
och som det sagts förr. ska man balansera på gränsen så behöver man nog avgastempmätare.
erlan
och som det sagts förr. ska man balansera på gränsen så behöver man nog avgastempmätare.
erlan
Re: 2% eller 4%
Okej. Men en sak aom ja inte fattar. Först ställer man in brytarna så dom öppnar max 0.30 -0.35 eller hur de va . Har inte siffrorna i skallen direkt. Sen ska man kolla abriss ca 7-12 mm säg 1cm då. Sen ska man sätta kolven 2 -2.5 innan topp och brytarna ska precis öppna. Sen ska man ställa tänningen oxh vrida tändplattan. Men då måste ju abriss rubbas ju? Och hur vet man hur mkt tändplattan ska vridas ( förtänning)
Re: 2% eller 4%
Om brytaren öppnar när kolven är 2-2,5mm före övre dödläge, behöver du inte vrida mera, då är tändläget inställt!
Abriss bestäms av när brytarnocken börjar öppna brytaren. Brytarnocken kan ju inte flytta sig i förhållande till magneterna, så har du ställt abriss rätt, kan du vrida tändplattan ett helt varv utan att det ändrar sig.


Man ska aldrig tala illa om Sachs! Det är som att driva med sin förståndshandikappade lillebror. ;)
Re: 2% eller 4%
abriss ändras när du ändrar brytaravståndet.19alex91 skrev:Okej. Men en sak aom ja inte fattar. Först ställer man in brytarna så dom öppnar max 0.30 -0.35 eller hur de va . Har inte siffrorna i skallen direkt. Sen ska man kolla abriss ca 7-12 mm säg 1cm då. Sen ska man sätta kolven 2 -2.5 innan topp och brytarna ska precis öppna. Sen ska man ställa tänningen oxh vrida tändplattan. Men då måste ju abriss rubbas ju? Och hur vet man hur mkt tändplattan ska vridas ( förtänning)
om nocken på svänghjulet är sliten, eller dom kinesiska brytarna har lite fel geometri på rörliga nocken,
så kan man få kompensera med för litet eller för stort brytaravstånd.
erlan
Re: 2% eller 4%
Okej. Tack för era svar.
tror ja fattar nu typ . XD

Re: 2% eller 4%
Kör man med låg förtändning blir avgastempen högre som du skriver. Men cylindertemperaturen minskar och kolven skyddas därför bättre än med tidig förtändning. Det som orsakar kolvsmältning är om man kör för mager bränsleblandning och/eller för hög (tidig) förtändning eller har för mycket mottryck i avgassystemet.Rexxy skrev:För varmt gör så bränslet självantänds, och det spikar. Inte bra för någon del av motorn alls.
Kör man med för låg förtändningen blir avgastemperaturen för hög, och kolven smälter.
Lagom är bäst!
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018