Monarpeden - ingen tomgång - igen?
Monarpeden - ingen tomgång - igen?
Åter igen har jag ingen tomgång på Monarpeden!
Denna treväxlade ILO-motor har jag bytt samtliga lager och packboxar på.
Cylindern är en fladdermus och förgasaren Bing 15 med en rätta luftburken och ställbart munstycke.
Förgasaren är, i mina ögon, i det närmaste oanvänd.
Har provat att sänka trottelnålen så långt det går, men ingen märkbar skillnad.
Fick tips om att byta flottör och flottörlock, men ingen skillnad.
När jag stänger bensinkranen, så har motorn tomgång precis innan den "dör".
Känns som den får för mycket bränsle, svarar dåligt i början, men sen pinnar den på riktigt bra.
Det ställbara är nytt och ser bra ut och fungerar.
Är det packboxarna, trots att jag varit mycket noga vid monteringen?
Eller ett igensatt luftfilter? (det enda som jag inte har sett över)
Eller är tändningen helt fel inställd?
Eller något annat?
Denna treväxlade ILO-motor har jag bytt samtliga lager och packboxar på.
Cylindern är en fladdermus och förgasaren Bing 15 med en rätta luftburken och ställbart munstycke.
Förgasaren är, i mina ögon, i det närmaste oanvänd.
Har provat att sänka trottelnålen så långt det går, men ingen märkbar skillnad.
Fick tips om att byta flottör och flottörlock, men ingen skillnad.
När jag stänger bensinkranen, så har motorn tomgång precis innan den "dör".
Känns som den får för mycket bränsle, svarar dåligt i början, men sen pinnar den på riktigt bra.
Det ställbara är nytt och ser bra ut och fungerar.
Är det packboxarna, trots att jag varit mycket noga vid monteringen?
Eller ett igensatt luftfilter? (det enda som jag inte har sett över)
Eller är tändningen helt fel inställd?
Eller något annat?
Re: Monarpeden - ingen tomgång - igen?
Om den får tomgång precis innan soppan tar slut tyder det på att den går för fett på tomgång. Om det är en ny Kina Bing 15 så är det precis så där de tyvärr uppträder.
De brukar kräva att man drar åt munstycket för att inte dränka motorn vid start och sedan får man hålla igång dem genom att stå och gasa.
Men en bit upp i varv fungerar de som de ska. Jag hade ett sådan förgasare ett tag men bytte ut den till en Bing 17 på en Flintamotor. Därefter blev det väldigt fing gång i maskinen på alla varv.
De brukar kräva att man drar åt munstycket för att inte dränka motorn vid start och sedan får man hålla igång dem genom att stå och gasa.
Men en bit upp i varv fungerar de som de ska. Jag hade ett sådan förgasare ett tag men bytte ut den till en Bing 17 på en Flintamotor. Därefter blev det väldigt fing gång i maskinen på alla varv.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Åh, tusan, kan detta vara svaret.
Förgasaren följde med Monarpeden när jag köpte den.
Får alltså hålla utkik efter en garanterat original.
Förgasaren följde med Monarpeden när jag köpte den.
Får alltså hålla utkik efter en garanterat original.
Har haft samma problem med den förgasaren. Tomgångsskruven reagerade den inte alls på utan jag fick sträcka vajern istället. Kinaskit...
Bing trottlar till mopedförgasare har många variationer på underdelen närmast motorinsuget. De kan se ut på olika sätt och ibland t.ex. ha en liten "fyrkantig" kanal in till trottelnålen.
Dessa olika utföranden på trotteln har jag märkt påverkar tomgången högst märkbart och på en Novolette som jag höll på med för nåt år sedan och som bara ville sura ner sig på tomgång bytte jag trottel till en som saknade den kanalen och då plötsligt gick mopeden riktigt bra både på tomgång och vid gaspådrag efter motorbromsning.
Dessa olika utföranden på trotteln har jag märkt påverkar tomgången högst märkbart och på en Novolette som jag höll på med för nåt år sedan och som bara ville sura ner sig på tomgång bytte jag trottel till en som saknade den kanalen och då plötsligt gick mopeden riktigt bra både på tomgång och vid gaspådrag efter motorbromsning.
Trotteln är mycket mer avgörande än man tror! Både fasningen mot luftrenaren, och luftkanalen. Ofta beror dock problemet på att kineserna är dåliga på att kopiera toleransen mellan nålmunstycke och trottelnål.
Man ska aldrig tala illa om Sachs! Det är som att driva med sin förståndshandikappade lillebror. ;)
Häromdagen fick jag byta flottör och flottörlock på en kinasachsförgasare då motorn inte ville gå på tomgång och var svårstartad varm. Mannen hade köpt ny förgasare och var då säker på felet inte var där men jag hade mina misstankar och letade upp en gammal flottör och ett gammalt flottörlock original Bing. Inga fina bitar men hela vad jag kunne se. Mannen blev lite så där och undrade varför jag satte skrotdelar på hans moped men tystnade sen när mopeden gick perfekt. Sist undrade han om jag ville ha den nya flottören och flottörlocket. Nä, sa jag. Det skrotet kan du behålla
Så visst F. Ödman jag håller med dig. Man köper en ny förgasare men i själva verket kan det vara ett renoveringsobjekt. Allt är förstås inte dåligt, men risken är stor det behövs en kontroll och översyn innan det går att använda. Just kontrollfunktionen har jag fått för mig inte är helt tillförlitlig hos de här tillverkarna men det kan ändå vara en god affär eftersom priserna är betydligt lägre än om det skulle ha nytillverkats originaldelar i Tyskland

Så visst F. Ödman jag håller med dig. Man köper en ny förgasare men i själva verket kan det vara ett renoveringsobjekt. Allt är förstås inte dåligt, men risken är stor det behövs en kontroll och översyn innan det går att använda. Just kontrollfunktionen har jag fått för mig inte är helt tillförlitlig hos de här tillverkarna men det kan ändå vara en god affär eftersom priserna är betydligt lägre än om det skulle ha nytillverkats originaldelar i Tyskland

Håller på att montera en annan Bing 15, den utan den stora dämpburken.
Det är en äkta Bing, det vet jag.
Om problemet med obefintlig tomgång kvarstår, får jag söka lösningen någon annanstans.
Undrar vad man kan ha som insugsdämpare, någon som vet?
Om problemet med obefintlig tomgång kvarstår, får jag söka lösningen någon annanstans.
Du kan ha nästan precis vad som helst som insugsdämpare så länge det finns tillräcklig passage till förgasaren. Det som inte fungerar bra är dock små konfilter. En diskret variant som är snygg och fungerar bra på måttligt trimmade motorer är att ta den svarta innerdelen på Biltemas röda Fiddy-filter. Jag körde med ett sådant på en 2 vx Flinta som gjorde prick 70 km/h. Det var inget störande förgasarljud från den. Men kommer man upp i effekt räcker de inte till och även en svag motor går bättre på alla varv ju lägre motstånd det är i filtret.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Tack för tipset, ska kolla på Biltema!
BjörnK skrev:Håller på att montera en annan Bing 15, den utan den stora dämpburken.
Jag har en luftburk över, kanske du kan använda den, om den får plats:

Ytterdiameter är 115 mm, höjd 85 och håldiameter 40 mm.
Du får den gratis om du kan använda den.
Tack för erbjudandet!
Tyvärr är håldiametern för liten, förgasaren är 55 mm ytterdiameter. Den har ett runt luftfilter i metall.
Ska försöka lägga in någon bild framöver.
Tyvärr är håldiametern för liten, förgasaren är 55 mm ytterdiameter. Den har ett runt luftfilter i metall.
Ska försöka lägga in någon bild framöver.
Luftburken till encarwiförgasaren passar har jag för mig. Ståltrådsfiltret är lika.
Ok, får kolla om det finns något sådant att få tag i.
Har för mig att jag sett på tradera, men där är det lite lugnt i sommarvärmen.
Har för mig att jag sett på tradera, men där är det lite lugnt i sommarvärmen.
Så här ser den Bing 15 ut som jag menar, det runda luftfiltret trycks in i bakänden.
Det jag letar efter är en insugsdämpare som jag kan kränga över.
För den som följt några av mina kommentarer här på forumet, så offrar jag hellre lite effekt om jag kan få bort brölet från insuget.
Ytterdiametern är, som sagt, 55 mm.

Det jag letar efter är en insugsdämpare som jag kan kränga över.
För den som följt några av mina kommentarer här på forumet, så offrar jag hellre lite effekt om jag kan få bort brölet från insuget.
Ytterdiametern är, som sagt, 55 mm.