Crescent F50 GLX

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Re: Crescent F50 GLX

Inlägg av Raketsport »

Rexxy skrev:
Raketsport skrev:Okej, kan ha sett fel på den lilla bilden, den blå kåpan är vänsterkåpa på vänster sida av mopeden. Bortsett från vinklar och grader, du har bara ett fästhål på varje kåpframsida och det ska vara framåt. Det är då omöjligt att du kan ha samma kåpa på både höger och vänster sida om man inte modifierar ramen. Du får fästhålet bakåt om du sätter den på fel sida eller så får du sätta kåpan med avigsidan utåt.
Gå ut i garaget och försök byta plats på dom så får du se

Jag har provat, och vet att det går att montera på båda sidorna. Man behöver inte modifiera ramen. Räcker med att vrida kåpan 90 grader så får du skruvhålet framåt. ;)

*Jag vet, jag är envis!*

Det är jag också :D
Nu vill jag ha bildbevis, att vrida kåpan 90 grader är omöjligt när triangelformen inte har lika sidor och hur du än vrider så hamnar hålet fel i alla fall pga att V- och H-sida spegelvända mot varandra i pressningen.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Raketsport skrev:
Rexxy skrev:
Raketsport skrev:Okej, kan ha sett fel på den lilla bilden, den blå kåpan är vänsterkåpa på vänster sida av mopeden. Bortsett från vinklar och grader, du har bara ett fästhål på varje kåpframsida och det ska vara framåt. Det är då omöjligt att du kan ha samma kåpa på både höger och vänster sida om man inte modifierar ramen. Du får fästhålet bakåt om du sätter den på fel sida eller så får du sätta kåpan med avigsidan utåt.

Jag har provat, och vet att det går att montera på båda sidorna. Man behöver inte modifiera ramen. Räcker med att vrida kåpan 90 grader så får du skruvhålet framåt. ;)

*Jag vet, jag är envis!*

Det är jag också :D
Nu vill jag ha bildbevis, att vrida kåpan 90 grader är omöjligt när triangelformen inte har lika sidor och hur du än vrider så hamnar hålet fel i alla fall pga att V- och H-sida spegelvända mot varandra i pressningen.

Det kan jag fixa, men det blir senare. Sitter just nu 40 mil hemifrån. :)
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Rexxy skrev:
Det kan jag fixa, men det blir senare. Sitter just nu 40 mil hemifrån. :)
Gärna filmning, ta en kåpa från den ena sidan till den andra sidan och skruva fast den. :wink:
//Jossan
Josefine Andersson
Sven

Inlägg av Sven »

Detta påminner om en diskussion om ett styrlås för några år sedan :lol:
Kanske vi kan få uppvisning i kåpmontering på mellsta..
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Sven skrev:Detta påminner om en diskussion om ett styrlås för några år sedan :lol:
Kanske vi kan få uppvisning i kåpmontering på mellsta..

Jag ställer upp :D
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

Hmm...är det samma artikel eller reservdelsnummer på dem, eller är det olika? slider_anon.gif
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Frolzon skrev:Hmm...är det samma artikel eller reservdelsnummer på dem, eller är det olika? slider_anon.gif
Det är olika nummer för vänster och höger, för de är olika. 25017-11 för vänster och 25017-12 för höger :-B
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
VPower

Inlägg av VPower »

Detta kommer att bli en lång tråd :D Jag skall försöka hålla mig från att ifrågasätta kåpans vändbarhet staff_shutup9ou.gif

Har fått hem stötdämpare till den idag. Sadeln är lämnad till top n' trim för att kläs. Blir nytt skummgummi med lägre profil än original.
Skall sätta vinkelslipen i stänkskärmarna med. Utan att elda upp buskarna på tomten.

Bild
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Jäklar vad snyggt!
(jag ska försöka hålla mig ifrån att bara snacka kåpor på din tråd slider_anon.gif )
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Brantek

Inlägg av Brantek »

Vilken pärla!
Användarens profilbild
VPower

Inlägg av VPower »

Raketsport skrev:Jäklar vad snyggt!
(jag ska försöka hålla mig ifrån att bara snacka kåpor på din tråd slider_anon.gif )
Brantek skrev:Vilken pärla!
Tack så mycket :D Hoppas den får rulla lite innan snön kommer.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Raketsport skrev:Okej, kan ha sett fel på den lilla bilden, men jag tycker båda fästhålen pekar åt höger, alltså högerkåpor. Den blå kåpan är vänsterkåpa på vänster sida av mopeden.
Bortsett från vinklar och grader, du har bara ett fästhål på varje kåpframsida och det ska vara framåt. Det är då omöjligt att du kan ha samma kåpa på både höger och vänster sida om man inte modifierar ramen. Du får fästhålet bakåt om du sätter den på fel sida eller så får du sätta kåpan med avigsidan utåt för att få hålbilden att stämma överens.
jodå om man bara tar kåpan och går runt moppen så får man fästhålet bakåt.
men då vrider man kåpan ett tredjedels varv så får man fästhålet framåt.
och hålet för pinnarna på ramen hamnar bakåt igen.
vinkeln på bakre och nedre hörnet är lika så dom kan byta plats när man byter sida.
det som är bakre hörnet på höger sida blir nedre hörnet på vänster sida.
jag tycker ochså att alla tre vinklarna ser olika ut på bilderna men jag litar fullt ut på att Kejsaren kan mäta vinklar.
att jag inte insåg vad jag läste första gången jag såg måttuppgifterna skyller jag på trötthet.

är det bara jag och kejsaren som behöver trigonometri i jobbet ibland? min ursäkt må vara att det
är 1,5 år sen jag jobbade med avanserad svarvning.

erlan
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Nu har jag kollat och det fungerar perfekt, satt och räknade en gång till o då trillade poletten ner :oops:
Besegrad? svar ja :(
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

jag trodde du såg det direkt du hade mätt vinklarna, och bara retades lite med oss andra.

erlan
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Skitsnygg moppe! Jag har alltid tyckt att gaffeln på F50 ser så stöddig ut, och med dom där däcken och skivan på så kommer det att bli grymt! slider_score.gif
Skriv svar