Fel kolv till Jofrab 3.5 cylinder?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
rbd2rbd

Fel kolv till Jofrab 3.5 cylinder?

Inlägg av rbd2rbd »

Hej alla :)

Jag har en crescent raketare med sachs 2 vxl handväxel. På motorn sitter det en 3.5 hk cylinder från Jofrab. Problemet är att mopeden inte vill varva ur riktigt och den drar också stora mängder bensin. Den går inte dåligt eller orent men vid ett visst varvtal så verkar det inte hända något mer. Plockade av cylindern och kolven och upptäckte att luckorna i kolven under kolvbulten är för stora så att nederkanten på kolven inte täcker insugshålet. Skall det verkligen vara så och om inte, vilken kolv ska jag då ha till Jofrabcylindern?

Det kan tilläggas att kolven sitter åt rätt håll med pilen mot avgasporten.
IMG_0355.JPG
IMG_0355.JPG (172.45 KiB) Visad 4638 gånger
IMG_0356.JPG
IMG_0356.JPG (192.84 KiB) Visad 4638 gånger
Falkfish
Forumsponsor
Kontakt:

Re: Fel kolv till Jofrab 3.5 cylinder?

Inlägg av Falkfish »

Dedär ser ju helt fel ut :shock: men nu är jag ju ingen expert på hur de olika 3.5 cyllarna ser ut, men i mina ögon ser det ut som om det är ett fabrikationsfel på cylindern..

Dessutom tycker jag inte cylindern ser fin ut, väldigt repig och stora blankzoner..
Är kolven på bilden ( undre bild ) i toppen av cylindern ? i så fall är det käpprätt FEL kolv, ( tycker ändå att cylindern ser felaktig ut :roll: ..

S
Senast redigerad av Falkfish den 28 jul 2014, 20:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

går det att vända kolven bak och fram. kolvbulten sitter nog i mitten, men hur är det med kolvringarna öppningar?

erlan
andazon

Inlägg av andazon »

Det där borde väl bli en annan variant av "jack i kolven", eller???

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
rbd2rbd

Inlägg av rbd2rbd »

Cylindern ser mycket värre ut på bilden än i verkligheten och kolven är inte i topp. När den är i topp är insuget helt öppet.
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Inlägg av Jerka_59 »

Jag tror det funkar om du skaffar en vanlig sachskolv, det är samma utformning på insuget på min garageportare och där går det med vanlig sachskolv
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

rbd2rbd skrev:. När den är i topp är insuget helt öppet.
Det är väl det många eftersträvar?

/ P
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Insugsdurationen blir väl helt åt skogen då urtaget för spolkanalen öppnar insuget långt innan kolvens skört skulle göra det.

Detta blir ju som att jacka en kolv lite för mycket, många har säkert testat i sin ungdom, jackat 5 millimeter och fick upp moppen i 45, tänkt att jag tar lite till, och lite till, plötsligt gör moppen mycket sämre och man får köpa en ny kolv... "Been there, done that..." :roll:

Orsaken blir att insuget tidsmässigt öppnar alldeles för nära spolkanalerna och övertrycket i vevhuset som skulle gå upp i förbränningsrummet tar den lättaste vägen och motverkar inflödet av ny färskgas.

Urtaget för portarna har mycket liten betydelse i en sådan cylinder, viktigare är att du har ett fungerande insug.

Mitt förslag: påpeka detta för säljaren och be om en ny kolv, detta kan inte vara något nytt.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Kan du förresten ta en ny bild där man kan se hur att kolven ligger i rätt läge i sidled, eller ligger den helt med kolvbulten mot respektive spolport?
Ser lite ut som om kolven skulle vridas över och kanske tätar den insuget då?

Kan du kolla när spolportens öppning ovan kolven börjar öppna i förhållande till hålet i kolvens undersida, mot insuget?

Det måste gå ett antal vevaxelgrader mellan faserna för att gasflödet ska ta rätt väg, vet inte hur det bör vara men ju lägre maxvarv desto mindre skillnad antar jag.
rbd2rbd

Inlägg av rbd2rbd »

Cylindern köptes för 10 år sedan eftersom den saknades när jag köpte mopeden. Minns inte om kolven följde med cylindern eller om den satt på moppen redan. Att reklamera kolven blir nog därför lite svårt.... Har beställt en standardkolv nu så får vi se om det fungerar bättre. Tack för alla svar :)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Om kolven vrids så att kolvbulten hamnar rätt minskar gapet rejält men det blir kanske ändå ett par millimeter glipa kvar.
Det ser ut som att uttagen för spolkanaler inte är i kolvbultscentrum. Hur ser det ut om kolven roteras 180 grader?
Eller blir det problem med att något kolvringsgap hamnar i en kanal då?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
rbd2rbd

Inlägg av rbd2rbd »

Kolven sitter rätt när bilden är tagen. Om jag vrider kolven 180 grader blir felet mycket mindre men tyvärr så hamnar båda kolvringsgapen i en kanal då.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

nu har jag haft tid att studera min jofrab 3,5a.
efter att studerat mina rsamlingar så kunde jag konstatera att jofrab skickat med kolvar till sachs 505 cylinder.
med tanke på prisbilden på dom kolvarna så borde din lätt begagnade kolv vara värd lika mycket som en nytillverkad kinakolv av rätt modell.

fila ner hela insugssidan i höjd med orginalhalvmånen så blir det nog bra.

erlan
rbd2rbd

Inlägg av rbd2rbd »

Nu har jag testat att ersätta kolven med en standardkolv där portarna i kolven stämmer med insugs och spolportarna i cylindern. Resultatet blev dock inte som väntat. Moppen blev märkbart slöare, särskilt på låga varv. Nu förstår jag ingenting....
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Jag skulle tro att den nya kolven är längre än en korrekt kolv till 3,5´an eller är det en sådan du monterat?

Om det är en originalkolv till en enhästarscylinder är kanske förklaringen att den kolven är för lång och ger för låg insugsduration för att matcha spolportar och avgasport.

Det är ju tre durationer som ska samverka, markant fel åt något håll kan ge oönskade effekter (eller brist på sådan...)
Skriv svar