Hej
Jag är sugen på att skaffa en moped för att göra lite utlykter med ett kompisgäng.... Var länge sedan jag ägde en moped men har ett allmänt stort kör intresse av de flesta fordom. Tyvärr kan jag inte ta körkort men jag kör gärna på bana och det jag lagligen får i trafiken.
Är inte speciellt attraherad av scootrar/vespor osv. Verkar finnas en uppsjö av dessa på blocket...
Jag har kikat på Yamaha FS1, Suzuki K50, Puch Montana som verkar vara lämpliga för en som inte är speciellt duktig på att mecka men ändå vill ha något äldre och förhoppningsvis lära sig något med tiden.
Jag planerar inte att använda mopeden till vardags, snarare längre utflykter där man kanske kör ett par dagar med diverse stopp längs vägen....
Hittat nu en FS1 för 5000kr som enligt säljaren verkar vara väldigt bra, nyservad motor etc. Jag tänker troligen slå till och hålla tummarna för att den håller bra i min ägo.
Men jag tar ändå gärna emot tips på vad jag ska kika efter när jag titta på en begagnad moped, att den är blank och nylackad kan ju dölja en del "skavanker"...
Vad är en lämplig moped för en okunnig mekaniker?
Något märke som kan vara prisvärt att fokusera på gällande enkla reperationer, finna reservdelar osv?
Moped, okunnig som ska skaffa en...
Re: Moped, okunnig som ska skaffa en...
tack men jag tycker att den ser för mycket ut som en kross i jämförelse med en fs1. DT har aldrig varit något jag tyckt speciellt mycket om... lite skadad kanske från att ha växt upp med alla jämnåriga som körde DT 
jag föredrar något som ser lite mer "retro" ut

jag föredrar något som ser lite mer "retro" ut

Körde själv Fs1 i ungdomen ett tag och det ända jag gjorde var att smörja kedjan och tanka. En någorlunda frisk Fs1 åker man bra på, fin komfort moppe är min åsikt
Mvh
Mvh
Vill du slippa meka är FS1 ett mycket bra val jämfört med många andra gammelmoppar men de är ju också lite modernare. FS1 motorerna är kraftigare byggda och har nog inga direkt svaga punkter.
Kör man trimmat behöver man dock göra något åt kopplingen som lätt börjar slira om effekten höjs.
Det går att få dem lite småpigga utan större anstränngning men någon riktig fart är svårare att uppnå jämfört med t.ex. Sachs och Zundapp.
http://www.youtube.com/watch?v=vxeSi9X190c
Kör man trimmat behöver man dock göra något åt kopplingen som lätt börjar slira om effekten höjs.
Det går att få dem lite småpigga utan större anstränngning men någon riktig fart är svårare att uppnå jämfört med t.ex. Sachs och Zundapp.
http://www.youtube.com/watch?v=vxeSi9X190c
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018