Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.......
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:09, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:08, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

......
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av tompas11 »

56:an skrev:Det kan nog hamna en och annan bild här under arbetets gång om nån är intresserad och följa det :)
Få se när jag kan komma igång, egentligen borde den vara färdig precis nu :roll:
Visst finns det intresse att följa en vedklyvs förvandling. Bilder - javisst, we love pics. :wink:
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Calleberg »

56:an skrev: Nåt jag fick ändra som jag minns var att jag schimsade hjullagren efter som det är spårkullager iställer för koniska rullager som förstås varit bättre. Annars är axeln jättebra, det är en Pietz trekantig som inte rostar fast som de tidigare fyrkantiga gjorde.

Vad är det för nåt på din broms som du byggt om?
Påskjutet påverkade bromsvajern lite väl sent. Därför var man tvungen att ha väldigt lite vajerspel för att den skulle gå genom besiktningen, med resultat att backarna inte släppte som de skulle när man backade. Upptäckte att det var nåt lurt när jag tog över kärran efter farsan och renoverade den. Flyttade fram(kapa och svetsa) nån liten klack några centimeter så funkade det helt perfekt...

Jag har koniska rullager på min trekantiga axel så det verkar finnas alla varianter. Har kört 1200kg betongpannor på den en gång, det skulle jag vilja prova på en sån där k-rauta kärra :D :D
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Patrik »

56:an skrev:Bild
Du har inte funderat på personlig registeringsskylt ?

Beror väl lite på hur du får till det med bränsleförbrukningen iofs så kanske något liknande den här skulle passa?
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 4485_o.jpg

http://www.transportstyrelsen.se/personligskylt

/ P
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

Patrik skrev:Du har inte funderat på personlig registeringsskylt ?
http://www.transportstyrelsen.se/personligskylt

/ P
Smart idé thumb_up

Numret är givet....

E85

Kort och gott 8)
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av tompas11 »

Inte är det värt 6000kr för en personlig reg.skylt som man får ha i 10 år. :flush:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

...........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:07, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

......
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Braxmatte »

Calleberg skrev: Påskjutet påverkade bromsvajern lite väl sent. Därför var man tvungen att ha väldigt lite vajerspel för att den skulle gå genom besiktningen, med resultat att backarna inte släppte som de skulle när man backade. Upptäckte att det var nåt lurt när jag tog över kärran efter farsan och renoverade den. Flyttade fram(kapa och svetsa) nån liten klack några centimeter så funkade det helt perfekt...
Samma problem på min ÅTM biltransport
Spänner 5 varv på bromsstången utanför bilprovningen, då duger det åt dom men det går inte att backa
Sen släpper jag på stången innan jag åker hem

Vilken klack moddade du?

Lägg gärna ut en bild med mer beskrivning
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Patrik »

Braxmatte skrev:, då duger det åt dom men det går inte att backa
Sen släpper jag på stången innan jag åker hem
Brukar du backa på hemvägen då?

/ P
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

Det finns två sorters människor, dom som bara kör in på tomten och dom som alltid backar in :roll:

Jag tillhör den senare sorten för då har man bättre sikt när man ska ut igen 8)
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av pangerva »

Om det är framåt eller bakåt du gör det spelar väl ingen roll. :D

https://zoooooomarin.files.wordpress.co ... ot_646.png
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av tompas11 »

56:an skrev: Tänk att man aldrig kan sluta så här har det varit ända sen jag var liten cocos_acc.gif
Bild
Men nu är du stor och vid stadd kassa... :roll: :wink:
Är det möjligtvis en tändkulemotor på släpet?
Skriv svar