Huskvarnaprojekt!
-
- Inlägg: 539
- Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
- Ort: Mellerud
Huskvarnaprojekt!
Har kommit över en Huskvarna 4112-2 som ska renoveras tänkte jag.
Ett riktigt lagårdsfynd som saknar framhjul, tank, motor, och en del annat.
Jag kan inget alls om denna moped så jag behöver all hjälp jag kan få.
Vad ska det sitta för motor på den till att börja med?
Ett riktigt lagårdsfynd som saknar framhjul, tank, motor, och en del annat.
Jag kan inget alls om denna moped så jag behöver all hjälp jag kan få.
Vad ska det sitta för motor på den till att börja med?
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Huskvarnaprojekt!
Tämligen säker på att det ska vara en äggmotor med framåtkick med fotpinne under och en motsvarande fotpinne sittande på vänstersidan.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Re: Huskvarnaprojekt!
Dom där Husqvarna mopederna gillar jag skarpt
Det tycker jag är den bästa mopedmodellen Husqvarna byggde om man kan bortse från den helt geniala Novoletten

Det tycker jag är den bästa mopedmodellen Husqvarna byggde om man kan bortse från den helt geniala Novoletten

-
- Inlägg: 539
- Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
- Ort: Mellerud
Re: Huskvarnaprojekt!
Ja, jag misstänkte att det skulle vara en äggmotor. Framåtkick på höger sida säger ni? Det kan ju förklara varför fotbromsen sitter på vänster sida då. Trodde det var ett hemmabygge, men det ska alltså vara så original.
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Huskvarnaprojekt!
Vänsterbroms = Husqvarna special (och gamla engelska skräckhojar) = livsfarligt 

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Re: Huskvarnaprojekt!
Det är väl helt normalt (efter en stunds körande....)pangerva skrev:Vänsterbroms = Husqvarna special (och gamla engelska skräckhojar) = livsfarligt

Re: Huskvarnaprojekt!
Högerkick och vänsterkick, framåtkick och bakåtkick. Är det nån som sett framåtkick på vänster sida? 

Re: Huskvarnaprojekt!
Indian har vänstergas, handväxel på höger tanksida, högerbroms, vänster fotkopplingpnilz skrev:Det är väl helt normalt (efter en stunds körande....)pangerva skrev:Vänsterbroms = Husqvarna special (och gamla engelska skräckhojar) = livsfarligt

inte alls så svårt som man tror.

Re: Huskvarnaprojekt!
Jag har vänsterbroms och högerväxel på min monark (den på avataren)
Men ingen handbroms för fotbromsen tar både fram och bak

Men ingen handbroms för fotbromsen tar både fram och bak

- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Huskvarnaprojekt!
Talar bara av egen erfarenhet.
1965 eller 1966 körde jag en "gubbracer" med vänsterbroms och fotväxel på höger sida.
Ettan uppåt och tvåan nedåt. Gasvajern kärvade så man fick skaka på höljet för att gasen skulle gå tillbaka.
Körde nedför en lite lutande gata, vänstertrafik på den tiden, och en bil kom från höger.
Reflexmässigt och vanemässigt "bromsade" jag med högerfoten inför situationen och farten ökade givetvis då en högre växel
som "lades i" åstadkom en fartökning i stället för den tänkta inbromsningen och så smällde jag rakt in i bakskärmen på en Amazon.
En spräckt ryggkota och sättningar i två kotor. Där lades grunden till en ond och fördärvad rygg.
Jag hade kört Silverpil med vänsterbroms utan problem tidigare. Dock hade jag då inte råkat ut för någon situation.
Det var den beskrivna situationen i sig som orsakade den reflexmässiga bromsningen och då alla mina mopeder hade och hade haft högerbroms satt reflexen där.
Alltså, under lugna normala lägen klarar man nog vänsterbroms. Men för min del sätter jag mig aldrig mer på ett fordon med vänsterbroms.
1965 eller 1966 körde jag en "gubbracer" med vänsterbroms och fotväxel på höger sida.
Ettan uppåt och tvåan nedåt. Gasvajern kärvade så man fick skaka på höljet för att gasen skulle gå tillbaka.
Körde nedför en lite lutande gata, vänstertrafik på den tiden, och en bil kom från höger.
Reflexmässigt och vanemässigt "bromsade" jag med högerfoten inför situationen och farten ökade givetvis då en högre växel
som "lades i" åstadkom en fartökning i stället för den tänkta inbromsningen och så smällde jag rakt in i bakskärmen på en Amazon.
En spräckt ryggkota och sättningar i två kotor. Där lades grunden till en ond och fördärvad rygg.
Jag hade kört Silverpil med vänsterbroms utan problem tidigare. Dock hade jag då inte råkat ut för någon situation.
Det var den beskrivna situationen i sig som orsakade den reflexmässiga bromsningen och då alla mina mopeder hade och hade haft högerbroms satt reflexen där.
Alltså, under lugna normala lägen klarar man nog vänsterbroms. Men för min del sätter jag mig aldrig mer på ett fordon med vänsterbroms.

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Re: Huskvarnaprojekt!
Jag måste faktiskt motvilligt hålla med Pangis här. Om man har kört tusentals mil MC med högerbroms så sitter
det i ryggmärgen när/om det blir en panikbromssituation.
Jag hade en 40 tals 500 enstånka och där var jag på "fel" pedal ibland. Har faktisk lite "problem" med
gammelGuzzin som har ettan uppåt. Jag har alltid ägt hojar med ettan nedåt så det blir en och annan
felväxling
Fast allt det här kan ju i och för sig ha att göra med att jag har lite svårt för mig också...
det i ryggmärgen när/om det blir en panikbromssituation.
Jag hade en 40 tals 500 enstånka och där var jag på "fel" pedal ibland. Har faktisk lite "problem" med
gammelGuzzin som har ettan uppåt. Jag har alltid ägt hojar med ettan nedåt så det blir en och annan
felväxling

Fast allt det här kan ju i och för sig ha att göra med att jag har lite svårt för mig också...

Re: Huskvarnaprojekt!
Jag tycker det funkar bra kroppen och hjärnan anpassar sig efter vilken cykel man sitter på tar en stund att köra in sig på en "ny" har kört alla möjliga kombinationer. Det ända jag har lite problem med är fot koppling för det har jag nästan aldrig kört!
Kan kliva från Velocetten med vänsterbroms och högerväxling med ettan uppåt, till Gasgas som anses som normal utan problem! Höll på att krocka med en eu moppe i tisdags som körde rakt ut från en cykelbana när jag kom med Velocetten men bromsen hittade jag iallafall!
Kan kliva från Velocetten med vänsterbroms och högerväxling med ettan uppåt, till Gasgas som anses som normal utan problem! Höll på att krocka med en eu moppe i tisdags som körde rakt ut från en cykelbana när jag kom med Velocetten men bromsen hittade jag iallafall!
-
- Inlägg: 539
- Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
- Ort: Mellerud
Re: Huskvarnaprojekt!
Ingen som har en bra äggmotor till mig då? 
