Då min Autoped -56 verkar tillhöra släktet som vägrar starta när den är varm så behöver jag råd.
Jag har förstått att boven brukar vara tändspolen. Och att de tyvärr inte är helt lätta att få tag på.
Hos Mopedfantasterna har jag dock funnit en som kanske passar. Åtminstone cc måttet 53mm stämmer.
http://www.mopedfantasterna.se/componen ... 29d332.jpg
Men hur är det med anslutningarna?
Som min bild visar så har min spole tändkabeln (5mm) pålödd mitt på spolen (det var lindat med isoleringsband runt utanpå lödningen).
Och dessutom en kabel mellan spolen och kondensatorn.
Jag kan bara se en kabel på mopedfantasternas spole. Tänker jag fel? Jag är ingen fena på detta. Det kan jag villigt erkänna.
Om jag byter tändspole så tänkte jag även byta kondensatorn. Den har en diameter på 18mm.
Men hur sitter den fast? Fastlödd eller? Och är alla kondensator lika förutom diametern?
Vilken tändspole?
Vilken tändspole?
- Bilagor
-
- Autopedens tändspole
- Vilkentändspole.jpg (195.59 KiB) Visad 1334 gånger
Crescent Autoped 1117B
Re: Vilken tändspole?
Ja det är ungefär samma värde på kondensatorer till tändsystem så det är vara att välja en med rätt diameter.
Tändspolar har alltid två anslutningar förutom jordanslutning via spolens plåtar. De ena anslutningen går till tändstiftet och den andra till kondensatorn och brytarspetsarna,
Tändspolar har alltid två anslutningar förutom jordanslutning via spolens plåtar. De ena anslutningen går till tändstiftet och den andra till kondensatorn och brytarspetsarna,
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Kondingen sitter med presspassning i tändplattan.cumber skrev:Om jag byter tändspole så tänkte jag även byta kondensatorn. Den har en diameter på 18mm.
Men hur sitter den fast? Fastlödd eller? Och är alla kondensator lika förutom diametern?
-
Byt till 18mm skruvkondensator så slipper du löda fast kablarna