Vad har ni för väder?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
56:an
Forumsponsor

Re: Vad har ni för väder?

Inlägg av 56:an »

Det kom en rejäl åskskur här nu men den var över på en halvtimme :close_call:

Ni kanske inget känner nåt alls men såna här häftiga oväder vänder upp och ner på mej totalt.
Jag visste inte att det skulle komma och jag var nere i källaren och letade efter några grejer och märkte att jag började må illa, blev yr och fick ångest. Det har varit liknande många gånger förut men i det tillståndet förmår jag inte förknippa det med vädret utan det är alltid något jag konstaterar efteråt när det har släppt, precis som det gjorde nu :?

Jag följer väderkartan och det är en stor lågtryckssnurra över Skandinavien just nu men jag tror den löses upp och lämnar imorrn och då kommer det att blåsa rejält i ett par dagar framåt.

Jag tycker Sverige ligger för nära Atlantkusten, det borde flyttas längre österut så blev mera skyddat från lågtrycken :roll:
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Du är kanske känslig för joniserande partiklar i luften. När ett åskväder närmar sig så ökar de joniserande partiklarna och lufttrycket sjunker.

Alla människor påverkas av vädret, då tryck, temperatur och luftfuktighet har inflytande på kroppens välbefinnande. Luftens tryck har till exempel en direkt inverkan på trycket runt blodkärl, senor, leder och ben. Åskväder är förknippat med lågt tryck och hög luftfuktighet, och kroppen registrerar att det blåser upp till oväder. Det har i många år diskuterats om människor med ledsjukdomar upplever värre symptom, när det är dåligt väder.
Det finns många motstridiga forskningsresultat, men senare studier tyder på att det finns en vetenskapligt signifikant effekt av vädret på de sjukdomsdrabbade lederna. En spansk undersökning från 2004 visade att ett lågt lufttryck förvärrar smärtorna hos patienter med ledinflammation.
Låga temperaturer kan dessutom förvärra smärtorna för patienter med reumatoid artrit. Det kan förklaras med att senor, muskler, ben och ärrvävnad har olika täthet, varför kallt och fuktigt väder kan utvidga eller dra samman dem på olika sätt. Det kan resultera i små rörelser, som registreras av de känsliga smärtreceptorerna i de sjukdomsdrabbade lederna.

http://illvet.se/manniskan/kan-man-kann ... -blir-aska
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

tompas11 skrev: Låga temperaturer kan dessutom förvärra smärtorna för patienter med reumatoid artrit.

Det är just därför jag avskyr höst,vinter vår,kalla sommardagar och den vita djävulen.
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Du får väl bli sörlänning då... :mrgreen:
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Närheten till Atlanten och Golfströmmen gör ju att vi har ett drägligt klimat här i Sverige.
Nej någon Sibirienkyla vill jag inte ha.
Medkänsla finns dock för dem som lider av lågtryck och åskväder.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

50 mm regn sedan lördag lunch.
Huva, men svampen växer i skogen, plockade ett trettital Karl-Johan i kväll, som nu ligger i svamptorken.
HSE

Inlägg av HSE »

Stört Regnskurar som vanligt i natt och lite åska med, svampen växer såg jag också i går, plockade lite men det regnar för mycket för att jag skall känna för att gå ut i skogen. Ena torken går för fullt med tomater nu men den andra väntar på svamp, när trattkantarellerna kommer blir det fullt upp för båda :)
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

tompas11 skrev:Du får väl bli sörlänning då... :mrgreen:

Där går gränsen :wink:
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

56:an skrev:letade efter några grejer och märkte att jag började må illa, blev yr och fick ångest.
Det var inte grejer till den där mopeden som skulle vara klar på tre veckor då?

/ P
Forumsponsor

Mja.. veckorna går bara fortare och fortare, det är rätt underligt det där egentligen.
När jag började med mopeder för länge sedan kunde en vecka kännas som en evighet men idag hinner man knappt och blinka förrän en vecka har passerat, vad beror det egentligen på? :roll:
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

56:an skrev:Mja.. veckorna går bara fortare och fortare, det är rätt underligt det där egentligen.
När jag började med mopeder för länge sedan kunde en vecka kännas som en evighet men idag hinner man knappt och blinka förrän en vecka har passerat, vad beror det egentligen på? :roll:
Hmm...det beror på att en vecka var en mycket större del av ens liv tidigare... :)

När man började t. ex. i första klass i grundskolan, så var man sju år.
Då var ett helt år en sjundedel av ens liv och en evighet att ta sig igenom.
Är man femtio år så är ett helt år endast en femtiondel av ens liv och avverkas ganska snabbt...

En viss tid upplevs som kortare ju äldre man blir, en tvååring kan komma ihåg väldigt mycket från året som just passerat.
Det är ju halva tvååringens liv.

Men en person som är 80 år kan inte alltid minnas vad han har gjort under ett visst år,
men det behöver inte betyda att minnet sviktar, utan att ett år är bara en åttiondel av personens liv.
Med så mycket samlad information så är det därför lätt att blanda samman med de andra 79 åren...

Bara som jag själv tror... slider_anon.gif
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Milda matilda Frolzon! Det där borde du doktorera på. :mrgreen:
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Patrik skrev:
56:an skrev:letade efter några grejer och märkte att jag började må illa, blev yr och fick ångest.
Det var inte grejer till den där mopeden som skulle vara klar på tre veckor då?
/ P
För somliga är tre veckor detsamma som tre år... :roll:
Forumsponsor

Enligt Frolzons teorier så kan det inte vara jag :-B
HSE

Inlägg av HSE »

Regnandet och blåsten börjar bli ett problem, dikena svämmar över och jag såg att vattenståndet i Göta Älv var oroväckande högt när jag körde efter den en bit. Risk att det blir som i Getinge om det fortsätter!
Skriv svar