Gammelmorfars Autoped

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Groth

Inlägg av Groth »

Jo... jag plockade ju hem förgasaren för att ha nåt att göra, för att känna att jag liksom kom igång. Så här ser den ut efter demontering och ultraljudstvätt:

Bild

Så här såg den alltså ut innan:

Bild

Hittade luftfilter och gummin i en gammal gevalia-plåtburk i boden också. Fantastiskt att gummi från 1954 kan vara i så bra skick! Samma gäller gummitätningen i tanklocket.

Ägnade en timme åt att sanera tanken utvändigt, och har sedan sköljt igenom den med varmvatten och avfettning, skakat runt lite skruv, och nu står den full med hetvatten och en påse citronsyra så får vi se om det hjälper nåt. Rosten som kommer ut är som små korn i stil med grovt kaffepulver; vattnet blir inte rostbrunt som man skulle kunna tro.[/img]
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

Kul ^:)^
HSE

Inlägg av HSE »

Spännande med sådana där föråd.För en så där 30 år sedan så hittade jag en gammal bil stående i ett buskage, talade med ägaren som hade pappren kvar på den och kunde tänka sig att skänka vraket mot avhämtning, en kompis till mig samlade på gamla Engelska bilar som detta var och vi åkte dit för att rädda den. Tyvärr fann vi att den var för dålig för att räddas när vi skärskådat den nogrannare men en del delar kunde räddas. Men brevid fanns det en risig bod och när jag tittade in såg jag bland annat tre gamla motorcyklar inkusive en HD! Alla i rostigt "fyndskick", en hade ramen för sig och en JAP motor stående löst. Jag försökte förhandla med ägaren om dessa men han tvärvägrade."HD-n har många försökt köpa men jag skall göra i ordning dem". Jag visste ju att detta skulle aldrig ske men det var ju hans cyklar så det var ingen ide att tjata. 10 år senare när jag åkte förbi så var skulet borta och en ny villa bygdes på platsen. Jag hörde mig för och mannen hade dött men ingen visste vad som skett med innehållet i uthuset. Förhoppningsfullt lever motorcyklarna vidare hos någon ny ägare nu.
Groth

Inlägg av Groth »

Tror jag till slut räddade tanken med två nävar vassa gipsskruv som jag skakade runt med lite lacknafta. Jag provade Texaco avfettning (den gamla starka sorten), varmt vatten och citronsyra över natten, samt lite annat smått och gott men inget hjälpte. Stack jag in fingret kände jag hur kletig insidan var, som Nutella med kaffepulver i. Men vassa skruvar och lacknafta gjorde susen!

I morgon ska jag göra ny bottenpackning till förgasaren. Har beställt en ny banjobult till bränslenippeln, TROR M8 x 0,75 ska passa. Den gamla funkar i nödfall men den är gjord i alu och lite misshandlad i skallen.

Måste ha nya däck och funderar på dessa:

http://www.alvars.se/dack-speed-24x2-vi ... -2464.aspx
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Dom här gamla men jag vill långt hellre ha dom än tjing tjong plastdäck. Dessutom till bara drygt en tredjedel av priset...

http://www.tradera.com/nos-2-st-dack-tr ... _182643063

Man gör som man vill men jag undviker nybitar i möjligaste mån.

Jag får avsmak av blå packningar och för nåt år sen bytte jag mig till ett sprillans nytt 12mm kina förgasarhus till Sachs mot ett begagnat 8,5 original dito.

Ibland blänger jag på det och ångrar mig... :cry:

Packningen mellan vingmuttern och flottörkoppen ska vara en tunn och av oljebeständigt svart gummi.

Varför inte prova en bit av en modern innerslang. Kanske är gjorda av plastgummi som tål allt... :roll:
Transport 1189

Re: Gammelmorfars Autoped

Inlägg av Transport 1189 »

Helt otroligt vacker berättelse fick nästan en tår i ögat av nostalgi.
Skriv svar