Puch Kansas - lite uppdatering
-
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Ursäka att jag kladdar i din tråd men....
Är det samma drev som på puch maxi? Jag har 13t fram på min kansas, jag vill ha på ett större men det ser tight ut...
Är bakdrevet ett "maxi" drev? Är det någon som vet vart man kan köpa ett mindre bakdrev? Jag har 45t nu.
Hur är det med cylindrar? passar maxi cylindrarna?
Återigen sorry för kladdet! <!-- </EdIndex> --></div>
Är det samma drev som på puch maxi? Jag har 13t fram på min kansas, jag vill ha på ett större men det ser tight ut...
Är bakdrevet ett "maxi" drev? Är det någon som vet vart man kan köpa ett mindre bakdrev? Jag har 45t nu.
Hur är det med cylindrar? passar maxi cylindrarna?
Återigen sorry för kladdet! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, inga problem med "kladdet".
Det är inte samma bakdrev till Maxi kickmotor som till Kansas, kolla ebay.de och sök på Puch x 30, så brukar det dyka upp ett och annat bakdrev i listan. Jag har ett 43 drev bak på min.
Cylindrarna är desamma, bara att prova sig fram i den mängd trimcyllar som finns. Det som begränsar Kansasen är att insuget, som har en annan vinkel en Maxi. <!-- </EdIndex> --></div>
Det är inte samma bakdrev till Maxi kickmotor som till Kansas, kolla ebay.de och sök på Puch x 30, så brukar det dyka upp ett och annat bakdrev i listan. Jag har ett 43 drev bak på min.
Cylindrarna är desamma, bara att prova sig fram i den mängd trimcyllar som finns. Det som begränsar Kansasen är att insuget, som har en annan vinkel en Maxi. <!-- </EdIndex> --></div>
Mina ekerfälgar till Kansasen är för breda, och tar lätt i, inne i svingen, om hjulet bara är något pytte snett.
Så jag bestämde mig för att se om jag kunde få tag i gjutna fälgar, med samma setup avseende bromsar mm.I somras fick jag tag på gjutna fälgar, inköpta på ebay.
Till ett helt ok pris.
Dessa hjul har sedan legat till sig ett tag, men nu i eftermiddag tyckte jag det kunde vara roligt att se om all fungerande.
Bakhjulet var inga problem med, men framhjulet.
Den gjutnafälgen hade 12 mm axel, och framsvingen är anpassad efter 11 mm axel.
Vad göra?
Fila i framgaffeln.
Nej, kändes inte riktigt ok, ifall man skulle ta för mycket, och hjulet kanske skulle gå snett.
Skulle det gå att flytta den gamla hjulaxeln till det nya hjulet?
Lika bra att testa, så har jag åtminstone gjort det.
Axlarna skruvades isär, och en massa kulor rullade givetvis runt på golvet.
Men jag lyckade leta upp samtliga.
På med 11 mm axeln i det nya hjulet, skruva ihop och se, det fungerade faktiskt!
Hjulet snurrar på så snällt och glappfritt.
Nu återstår lite övrig montering, och sen se om jag kan få den att gå bättre.
Ska bli lite experiment med andra insug, annan förgasare etc etc

Så jag bestämde mig för att se om jag kunde få tag i gjutna fälgar, med samma setup avseende bromsar mm.I somras fick jag tag på gjutna fälgar, inköpta på ebay.
Till ett helt ok pris.
Dessa hjul har sedan legat till sig ett tag, men nu i eftermiddag tyckte jag det kunde vara roligt att se om all fungerande.
Bakhjulet var inga problem med, men framhjulet.
Den gjutnafälgen hade 12 mm axel, och framsvingen är anpassad efter 11 mm axel.
Vad göra?
Fila i framgaffeln.
Nej, kändes inte riktigt ok, ifall man skulle ta för mycket, och hjulet kanske skulle gå snett.
Skulle det gå att flytta den gamla hjulaxeln till det nya hjulet?
Lika bra att testa, så har jag åtminstone gjort det.
Axlarna skruvades isär, och en massa kulor rullade givetvis runt på golvet.
Men jag lyckade leta upp samtliga.
På med 11 mm axeln i det nya hjulet, skruva ihop och se, det fungerade faktiskt!
Hjulet snurrar på så snällt och glappfritt.
Nu återstår lite övrig montering, och sen se om jag kan få den att gå bättre.
Ska bli lite experiment med andra insug, annan förgasare etc etc

Under mina idoga försök i somras att få Kansas:en att gå bra med munstycksutbyten osv, kom jag fram till att luftfiltret och dämparen kan vara en orsak.
Jag har gjort rent allting på bästa sätt, men kunde konstatera att så fort jag tog av luftfiltret, så gick den betydligt bättre.
Nu vill jag ju inte köra utan filter, men kanske ett sportfilter av mindre typ och en slang.
Gjorde en liten test av möjligheterna i går kväll, och det ska nog kunna fungera, så att det får plats under kåpan.
OBS! så här lång ska slangen givetvis inte vara, bara testade att sidokåpan gick på smärtfritt.

Har också provat med en koppförgasare, och det kan fungera, fast blir lite trångt med bensinslangsinfästningen.
Jag har gjort rent allting på bästa sätt, men kunde konstatera att så fort jag tog av luftfiltret, så gick den betydligt bättre.
Nu vill jag ju inte köra utan filter, men kanske ett sportfilter av mindre typ och en slang.
Gjorde en liten test av möjligheterna i går kväll, och det ska nog kunna fungera, så att det får plats under kåpan.
OBS! så här lång ska slangen givetvis inte vara, bara testade att sidokåpan gick på smärtfritt.

Har också provat med en koppförgasare, och det kan fungera, fast blir lite trångt med bensinslangsinfästningen.
Re: Puch Kansas - äntligen på gång - eller inte alls
Bestämde mig för att trimma ned Kansasen dvs byta Airsalcyllen till en österrikisk standard cylinder på 2,2 hästar.
Och satte dit originalluftburken.
Detta tycktes den gilla, för nu går den anständigt.
Skulle justera kopplingen oxå.
Sagt och gjort, men när jag skulle sätta dit den stora muttern i kåpan, så gick det inte.
Gängpaj, suck!
Som tur är har jag lite motorreservdelar, som jag köpte på Tradera för en billig peng för några år sedan.
Och där fanns en kåpa med hel gänga som kunde användas, om jag förde över lite delar från den som var kaputt.
Ett planerat arbete på en kvart, blev ett antal timmar istället, så kan det gå.
Nu väntar jag på ett annat avgassystem av open flow-typ, hoppas det passar och fugerar bra.
Och satte dit originalluftburken.
Detta tycktes den gilla, för nu går den anständigt.
Skulle justera kopplingen oxå.
Sagt och gjort, men när jag skulle sätta dit den stora muttern i kåpan, så gick det inte.
Gängpaj, suck!
Som tur är har jag lite motorreservdelar, som jag köpte på Tradera för en billig peng för några år sedan.
Och där fanns en kåpa med hel gänga som kunde användas, om jag förde över lite delar från den som var kaputt.
Ett planerat arbete på en kvart, blev ett antal timmar istället, så kan det gå.
Nu väntar jag på ett annat avgassystem av open flow-typ, hoppas det passar och fugerar bra.
Har kört en del med Kansasen de senaste veckorna.
Framgaffeln är inte den bästa, gick i botten i en grop.
Inte bra alls.
Inhandlade en EBR-gaffel från Puchshop, som nu är på plats.
Nu känns det mycket stabilare, helt nöjd!

Framgaffeln är inte den bästa, gick i botten i en grop.
Inte bra alls.
Inhandlade en EBR-gaffel från Puchshop, som nu är på plats.
Nu känns det mycket stabilare, helt nöjd!

Kopplingen verkar fungera hyfsat nu, efter byte av kopplingskorg.
Var tvungen att byta sekundärdrevet också, så att kopplingskorgens drev passade.
Märkligt att dessa är olika, det är ju samma motortyp.
Resultatet blev som en neddrevning, går fortare men inte lika stark.
Vi får se om jag går ned en kugg på framdrevet.
Var tvungen att byta sekundärdrevet också, så att kopplingskorgens drev passade.
Märkligt att dessa är olika, det är ju samma motortyp.
Resultatet blev som en neddrevning, går fortare men inte lika stark.
Vi får se om jag går ned en kugg på framdrevet.