innerdiameter svänghjul?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Transport 1189

innerdiameter svänghjul?

Inlägg av Transport 1189 »

tycker att mitt svänghjul är lite trångt hur långt ska det vara mellan innerdiametern och spolarna bara på ett ungefär.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Re: innerdiameter svänghjul?

Inlägg av Micke S »

I storleksordningen 0,5 till 1 mm spel. HVA Flinta ligger i det nedre området och Sachs har större spel vilket gör att de kan vara rejält glappa innan det skrapar i jämfört med Flinta E-motorn.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

intressant det där för jag har på senaste veckorna råkat ut för 2 Sachsmotorer (som sett ganska oskruvade ut ) att dom har djävligt tajt spalt mellan polskorna på spolarna.
det har jag aldrig varit med om förut är det tändplattan eller svänghjulet som skiljer tro??
en av dom fick jag byta svänghjul på för det gick inte att justera så det gick fritt trots att den var nyshimsad.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Micke S skrev:I storleksordningen 0,5 till 1 mm spel. HVA Flinta ligger i det nedre området och Sachs har större spel vilket gör att de kan vara rejält glappa innan det skrapar i jämfört med Flinta E-motorn.
jag har alltid haft för mig att 0,3-0,4 mm är lagom.

börjar man mäta radialspelet hos ramlagren i tiondelar har man nog snart problem...

erlan
Skriv svar