Funkar det bra att köra en "70"cc fläktkyld cylinder som fartvindskylt?
Visserligen är flänsarna små men det borde funka ändå, eller?
Värmefråga?
Re: Värmefråga?
Tror inte att det borde bli några problem i vårat land! Det är ju många som kör med 4.8 som fartvindskyld, så om
man undviker att hålla stumt de 3-5 dagar som det är över 28 grader så borde det inte vara något att oroa sig för!
man undviker att hålla stumt de 3-5 dagar som det är över 28 grader så borde det inte vara något att oroa sig för!
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Re: Värmefråga?
Nä, det är jag inne på också. Får ta och testa det på min 62:a
Men Pangerva får nog passa sig för att göra det......
Men Pangerva får nog passa sig för att göra det......

Re: Värmefråga?
På nordöstra sidan är det "lite" svalare 

Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Re: Värmefråga?
28 grader eller 18 grader gör nog en rätt marginell skillnad, med tanke på att cylinder/topplock kan ha en arbetstemperatur nånstans kring 200-gradsstrecket. Men visst, ligger man på gränsen (vilket man vill undvika) så kan ju högre temperatur vara strået som bryter kamelens rygg. Eller så avlider kolven på grund av det isolerande lagret lera efter en grusvägskörning, eller för att motorn går magert när det satt sig nått litet skit i förgasaren, eller man tankade soppa med en aning högre etanolinblandning, eller man råkade ställa tändningen en aaaaaning tidigare... Som sagt, man vill inte ligga på gränsen, för då behövs det bara nått litet småfel för att ställa till med nått dyrt.testo skrev:...undviker att hålla stumt de 3-5 dagar som det är över 28 grader...
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Värmefråga?
Jag körde med en tysk 5,2 fläktkyld cylinder som fartvindskyld, den med den lilla extra överströmmaren, på min 62:a när det begav sig i mitten på 60-talet.Hasse skrev:Nä, det är jag inne på också. Får ta och testa det på min 62:a
Men Pangerva får nog passa sig för att göra det......
Funkade då i alla fall även varma sommardagar även med hårdkörning.
Men det var ju innan den globala uppvärmningen slagit till förstås.

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60