Re: 56:ans motor och mekartråd
.......
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:01, redigerad totalt 1 gång.
Åhåja där ser man (jag) hur mycket man ve... 

Det där påståendet har du fört fram förut men jag svårt och se logikenZVEZDA M50 skrev:Hej!
Mera läxor...
Betänk också att när du går för magert så ökar bränsleförbrukningen. (gäller att hitta rätt)
Jag har lättare och se förhållandet ju större hål i munstycket desto mer bränsle rinner det igenom.
Hur svårt kan det vara?
Jag börjat på SUN avgasskola och dom säjer så här om saken lite förkortat:
MAGER BLANDNING
Låg bensinförbrukning, Lågt avgasutsläpp, Försämrad motorkapacitet
Viss tendens till knackningar och smällar
STOICHIOMETRISKA PUNKTEN
Högsta prestanda (Lamda = 1,00)
FET BLANDNING
Bra motorkapacitet, Omfattande utsläpp, Hög bensinförbrukning, Inga knackningar
http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola
Det motsäger ditt påstående. Vad gör vi nu?

Du kanske också skulle ta en kurs på SUN avgasskola, det är aldrig försent och börja plugga säjer KomVuxtompas11 skrev:Åhåja där ser man (jag) hur mycket man ve...![]()

försämrad motorcapacitet=du måste trampa ner gaspedalen mer för att göra samma jobb=högre bränsleförbrukning.
eftersom det inte går att läsa stiften med E85 (eller alkylatbensin) p.g.a. att det brinner för rent, så underlättar det med en mätare kopplad till en lambdasond.
mätaren finns på biltema. lambdasonder finns hela bilskroten full.kolla i handskfacken efter sista besiktningsprotokoll. var avgasvärdena bra så är nog lambdasonden hel.
erlan
eftersom det inte går att läsa stiften med E85 (eller alkylatbensin) p.g.a. att det brinner för rent, så underlättar det med en mätare kopplad till en lambdasond.
mätaren finns på biltema. lambdasonder finns hela bilskroten full.kolla i handskfacken efter sista besiktningsprotokoll. var avgasvärdena bra så är nog lambdasonden hel.
erlan
-
När det gäller lamda mätare är det bredbands lamda som är användbar.
Det här var roligt, angående mager bränsleblandning har ni mer eller mindre rätt allihopa.
Nyckelordet i vad ZVEZDA skrivit är FÖR.
FÖR mager blandning ger ÖKAD bränsleförbrukning, Det beror på att motorn börjar misstända och med fler cylindrar än två märks det inte så tydligt som man kan tro. I 56:ans lilla avgasskola finns det ett exempel på just ett sådant fall i tabellen med avgasvärden där HC är HÖGRE(185 mot 110) vid mager blandning än vid Stökiometrisk förbränning, ett resultat av misständning.
Någonstans påväg mot den FÖR magra förbränningen finns det blandningsförhållande som 56:an är ute efter och att magra så långt som till misständningar har han nog aldrig tänkt sig, men kanske gjort ändå eftersom det sannolikt bara märks som lite ökade motorvibrationer.
Erlan skriver att man måste gasa mer med mager blandning vilket ochså är korrekt, Men det ökar inte förbrukningen(om man inte är i det FÖR magra området, är man det är Erlans resonemang 100% korrekt) utan det minskar faktiskt pumpförlusterna i motorn vilket bidrar till den lägre förbrukningen. Alla ovanstående resonemang gäller konstant fart i lagom hastighet på normal Svensk landsväg.
Det är alltså som vanligt Lagom som är bäst...
En sak som jag inte har koll på är om E85 går att magra mer än E5(vanlig svensk sommarsoppa) innan det misständer, men om ZVEZDA jobbat på SAAB som jag tror, kanske han har svaret?
Nyckelordet i vad ZVEZDA skrivit är FÖR.
FÖR mager blandning ger ÖKAD bränsleförbrukning, Det beror på att motorn börjar misstända och med fler cylindrar än två märks det inte så tydligt som man kan tro. I 56:ans lilla avgasskola finns det ett exempel på just ett sådant fall i tabellen med avgasvärden där HC är HÖGRE(185 mot 110) vid mager blandning än vid Stökiometrisk förbränning, ett resultat av misständning.
Någonstans påväg mot den FÖR magra förbränningen finns det blandningsförhållande som 56:an är ute efter och att magra så långt som till misständningar har han nog aldrig tänkt sig, men kanske gjort ändå eftersom det sannolikt bara märks som lite ökade motorvibrationer.
Erlan skriver att man måste gasa mer med mager blandning vilket ochså är korrekt, Men det ökar inte förbrukningen(om man inte är i det FÖR magra området, är man det är Erlans resonemang 100% korrekt) utan det minskar faktiskt pumpförlusterna i motorn vilket bidrar till den lägre förbrukningen. Alla ovanstående resonemang gäller konstant fart i lagom hastighet på normal Svensk landsväg.
Det är alltså som vanligt Lagom som är bäst...

En sak som jag inte har koll på är om E85 går att magra mer än E5(vanlig svensk sommarsoppa) innan det misständer, men om ZVEZDA jobbat på SAAB som jag tror, kanske han har svaret?
ja den är säkert mer lättarbetad. den billigare modellen visar bara att man avviker från det perfekta, inte hur mycket det felar.Skunkworkz skrev:När det gäller lamda mätare är det bredbands lamda som är användbar.
erlan
-
Problemet är bara att det är det teoretisk bästa blandning du ser på en smalbands lamda.
Bäst blandning för max effekt är ca 0,86-0,9 , lägsta bränslen förbrukning 1,05 ända till
1,1 om man har en effektivt tändsystem.
Bäst blandning för max effekt är ca 0,86-0,9 , lägsta bränslen förbrukning 1,05 ända till
Ska jag öka elektrodavståndet lite på tändstiften?
(kan säga jag annars alltid använt det minsta rekommenderade måttet eller något mindre)

(kan säga jag annars alltid använt det minsta rekommenderade måttet eller något mindre)
Ja.56:an skrev:Ska jag öka elektrodavståndet lite på tändstiften?![]()
Mvh Patrik
Okej då, Amen låt så ske... Har precis också hittat en gammal fördelararm utan dämpmotstånd så det blir full flås till tändstiften
Kablarna är koppar precis som Felias gamla marknät
Redovisning av resultatet kommer...

Kablarna är koppar precis som Felias gamla marknät

Redovisning av resultatet kommer...
jaha då fick man lite teoretisk lärdom idag med.Skunkworkz skrev:Problemet är bara att det är det teoretisk bästa blandning du ser på en smalbands lamda.
1,0 är altså som så mycket annat med motorer en kompromiss.
förklarar dock en sak jag råkade ut för i våras.
tankade dålig bensin på en annan mack än min vanliga.
bilen gick skitdåligt till databoxen fick ställa om sig. drog dessutom märkbart mer bränsle.
efter nästa tankning gick den som en raket till databoxen ställde tillbaka sig.
undviker den macken sen dess.
erlan
-
Lamda 1,0 är även den blandning som en katalysator funkar bäst vid.
.......
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:00, redigerad totalt 1 gång.
På tal om att spara pengar på att bilen drar mindre eller att bränslet kostar mindre osv. har du kalkylerat vad elen till motorvärmaren kostar?56:an skrev:Jag har läst tester där dom provat batteriet på det viset men en lika kall motor har också betydelse fast nu nu måste jag använda motorvärmare om det ska gå och starta alls kyla nu när jag kör på E85