erlan skrev:jag stoppade GPSen i fickan och tog en provtur på min fusktrimmade 1279a idag.
på någotsånär plan väg gjorde den 38 och när den fick sjunga ur utför en litem backe stod GPSen på 42.
den är borrad till 6e överdimension med suzukikolv som har nederkanten justerad till rätt höjd.
rätt cylinderfotspackning, avgasporten lite justerad. överkanten på cylindern och toppen justerad så det är en klämspalt så tunn jag vågade. kommer inte ihåg mått. och insug och förgasare konade så dom bara har rätt mått
närmast pckningen. vevaxeln statiskt balanserad liggande på två linjaler.
kommer inte ihåg mått på tändningen, om jag ens mätte, justerade till den gick bäst.
om ni ska hålla er till svensk orginaldrevning så tror jag ni får jobba för att nå 50.
och angående virvlar vid skarven mellan cyl och förgasare. gamla svenska orginal förgasarpackningar hade mindre hål än dagens.
erlan
Kul det där med gps, men oj vad man trott att det gått betydligt fortare än vad det gör enligt gps:en
Hur som helst, testade med compacten i går, en 1252 med följande setup :
Cylinder :
Höjd 1.7 mm ( kan höjas 0,5mm till för att frilägga överströmmarna helt ),avfräst 2 mm på cylinderns höjd för att få hyfsad klämspalt, cylinderkjolen avtagen så höjden är 15 mm, bredare "passage" till spolkanalerna, spolkanaler orörda, avgasport justerad.
Topp :
Polerat original förbränningsrum ( ej planad topp )
Kolv :
kolvkjol avtagen 3 mm på insugssidan, samt ett kolvjack på 2 mm även här är det en bredare passage urtagen i kolven för överströmmare.
Avgas :

Original bulig för lång krök med ett igensotat original passivt avgas.
Tändning :
Std med högsta möjliga förtändning, ( plattan vriden i botten )
Drevning :
Std
I övrigt helt std..
Gps plan väg 40 km prick, med lätt sidvind 42 km
Jakten går vidare....