
Det blev en lagom rask 12,8 milatur på finfina och tjälskottsfria grus och asfaltsvägar med mellanlandning vid Jädersbruk där det fanns mycket spännande att titta på...
Tack Mopedheads och RobbanS för en trevlig dag.















Tack ska ni ha för att ni kom ner och gasade, det blev allt en kanondag med moppeåkning i stålande väder och med bästa tänkbara sällskapCobra5000 skrev: Tack Mopedheads och RobbanS för en trevlig dag.
Ja det var ett gott utbud med intressanta fordon o maskiner m.m.Hynboholm skrev:Shit, vilket trevligt ställe!!
Räkna med mig nästa år!Oaken skrev:Ja det var ett gott utbud med intressanta fordon o maskiner m.m.Hynboholm skrev:Shit, vilket trevligt ställe!!
Du får bli med nästa år då vi kör Jädersturen igen
Japp, första helgen i September.Ricky skrev:Såg ju kanon ut!
Är det något återkommande evenemang det där?
Conrad, då bestämmer vi här och nu att du blir med på nästa års moppetur till Jädersbruk...Conrad Engström skrev:Hade jag vetat skulle jag varit med. =(
Trevligt att se en vädur plaska. En av bilderna.
Skulle varit skoj och hängt på som föregående talare även önskade.Cobra5000 skrev:Conrad, då bestämmer vi här och nu att du blir med på nästa års moppetur till Jädersbruk...Conrad Engström skrev:Hade jag vetat skulle jag varit med. =(
Trevligt att se en vädur plaska. En av bilderna.
Vad var det för fabrikat på den 4 cyl motorn?Cobra5000 skrev:... häftigast var nog uppstarten av elverket med fyrcylindriga tändkulemotorn
Oaken skrev:Ja det hade varit trevligt om ni hade varit med, men det hela blev lite snabbt påkommet + att det var lite osäkert om det skulle bli av pga envisa förkylningar.
La dock ut en intressekrok på vårat forum en vecka innan (iofs inte så många som kollar där hehe)
Spikat är iaf att Jädersturen blir av nästa år igen.
Vi kommer troligtvis att åka en variant på förra årets långsväng inom 1-1,5 månad. (mera åkning, mindre sightseeing än förra året)
Jag tjoar till i god tid innan och kolla gärna då och då under "Moppeträffar, marknader, och andra evenemang" här:
http://mopedheads-forum.12015.n7.nabble.com/
Elverket/reservkraftaggregatet anno 1941 var monterat i en traktordragen vagn (ett hjulhus skymtar till vänster på bilden ovan)56:an skrev:Vad var det för fabrikat på den 4 cyl motorn?
Jag vet att det tillverkades såna 4 cyl tändkulor i Sverige ganska sent, tidigt 50-tal?, för reservkraftaggregat och de jag hörde om hade vevhus i gjutaluminium vilket är ganska ovanligt på en tändkulemotor. Kanske det var en sån?
Det ser ut som om gensetet står inomhus på nåt vis, i en container eller vaddå?
Vill minnas att det stod Transmash V-12, 38,8 liter på info-lappen framtill på motorn.56:an skrev:Sen ser jag också en sån där Charkiv V12 stridsvagnsdiesel från Ukraina bland bilderna. Startade dom upp den också?