Nej egentligen inte. Det ska vara 2.25x19 och då tänkte jag att jag skulle stå fast vid bredden 2.25 fast då med mindre diameter alltså 15"selma skrev:Du,ska det inte vara 2,50x15 på den modellen ?
Nu börjar det fanimej likna nåt.....Lång raksträcka o film
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......
Och Ritovevdisktant skrev:Ännu mera fusk ;)pangerva skrev: HPI
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......
Mmm, var det värt 5000kr + för ett par extra km/hpangerva skrev:Och Ritovevdisktant skrev:Ännu mera fusk ;)pangerva skrev: HPI
Skall själv peta in en Rito i min 61:a när den nu blir klar
är ju sugen på brytarlöst, men vette fan om det är värt pengarna
försöker därför hitta lite info om vad man kan ta och anpassa själv
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......
Det kostar att ligga på topp!
Men det får jag säga nu att det nog är värt pengarna.
Men det får jag säga nu att det nog är värt pengarna.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......
Nu har jag gjort en framåtgående kick till vänstersidan.
Blev bättre eftersom den jag hade på högersidan tog i bromspedalen.
Dessutom har jag monterat original Monark fotbrygga ni vet den med den uppfällbara fotpinnen på vänstersidan.
Den finessen behöver jag dock inte använda.
Blev bättre eftersom den jag hade på högersidan tog i bromspedalen.
Dessutom har jag monterat original Monark fotbrygga ni vet den med den uppfällbara fotpinnen på vänstersidan.
Den finessen behöver jag dock inte använda.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......
Det här med inkörning är nog lite luddigt.. En motor är inkörd efter ett par minuter. Och det är dom första minuterna som är viktiga. Det är då man ska belasta motorn hårt. Kolvringarna måste få ett högt tryck för att slita in sig rätt mot cylinderväggarna. Annars får man en motor som smygläcker komp och risken för sotskärning är mycket större. Kul bygge! Ut och gasa!
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......
Nu är målet nått även om det inte var med råge!
Får se om lite snällare körning och andra däck kan förbättra resultatet med någon km/h eller två.
Får se om lite snällare körning och andra däck kan förbättra resultatet med någon km/h eller två.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......
alla nyborrade cylindrar jag haft har det känts tydligt efter ett tag att dom börjat gå bättre.Baronen skrev:Det här med inkörning är nog lite luddigt.. En motor är inkörd efter ett par minuter. Och det är dom första minuterna som är viktiga. Det är då man ska belasta motorn hårt. Kolvringarna måste få ett högt tryck för att slita in sig rätt mot cylinderväggarna. Annars får man en motor som smygläcker komp och risken för sotskärning är mycket större. Kul bygge! Ut och gasa!
jag har alltid trott att det berott på att när ringarna och loppet passar perfekt så går det lite lättare,
och toppfarten ökar någon eller några kmh.
erlan
-
- Inlägg: 3238
- Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
- Ort: SMEBACKEN
- Kontakt:
Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......
selma skrev:Du,ska det inte vara 2,50x15 på den modellen ?
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......
Efter lite mekande idag skulle jag starta mopeden igen.
Jag har ju helt planad topp så det tar emot en del när det ska startas.
Denna gång tog det emot lite för mycket verkar det som.
Ett litet klick hördes varefter det inte gick att kicka alls.
det gick heller inte att rulla igång för det går trögt.
Min tanke är att trampaxeldrevet spruckit. Kan det vara så?
Eller har någon nåt annat att komma med?
Jag har ju helt planad topp så det tar emot en del när det ska startas.
Denna gång tog det emot lite för mycket verkar det som.
Ett litet klick hördes varefter det inte gick att kicka alls.
det gick heller inte att rulla igång för det går trögt.
Min tanke är att trampaxeldrevet spruckit. Kan det vara så?
Eller har någon nåt annat att komma med?
Senast redigerad av pangerva den 12 sep 2014, 21:11, redigerad totalt 1 gånger.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......
Trampkedjan kanske har gått av och kilat fast.
Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......
med tanke på att det ska hålla att cyckla med, så tvivlar jag på att det spruckit pga högt komp.
jag skulle öppna kopplingskåpan innan jag river bort motorn.
men innan du gör nånting mer, leta noga idenom garaget så du inte fått in såna här:
dom söker sig gärna in i lokaler bär det finn lukter som döljer doften av människa,
speciellt vid blöt väderlek.
erlan
jag skulle öppna kopplingskåpan innan jag river bort motorn.
men innan du gör nånting mer, leta noga idenom garaget så du inte fått in såna här:
dom söker sig gärna in i lokaler bär det finn lukter som döljer doften av människa,
speciellt vid blöt väderlek.
erlan
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......
Jag har varit utomhus när jag mekade så om trollen är i förrådet så har de inte påverkat det hela.erlan skrev:med tanke på att det ska hålla att cyckla med, så tvivlar jag på att det spruckit pga högt komp.
jag skulle öppna kopplingskåpan innan jag river bort motorn.
men innan du gör nånting mer, leta noga idenom garaget så du inte fått in såna här:
dom söker sig gärna in i lokaler bär det finn lukter som döljer doften av människa,
speciellt vid blöt väderlek.
erlan
Vad jag menar med att att trampaxeldrevet spruckit är att det har sin spärrfunktion som gör att det roterar fritt åt ett håll. Jag tror att det kan vara det drevet som "skadats" och att det spruckit någonstans. Jag har sett ett som spruckit tidigare då jag skulle montera ett jag hade i en låda. Kan alltså en liten del klämts emellan inne i drevet?
Jag har monterat av svänghjulskåpan och det går lätt att rotera med fingrarna och det tar stopp vid kompression.
När jag försöker rulla igång går det trögt men vevaxeln roterar.
Senast redigerad av pangerva den 12 sep 2014, 21:11, redigerad totalt 2 gång.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......
pangerva skrev:erlan skrev: Jag har varit utomhus när jag muckadepangerva skrev:Efter lite mejande
Har solen gått ner?
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......
Ja nu är det kolsvart såväl ute som inne i motorn.Hasse skrev:pangerva skrev:erlan skrev: Jag har varit utomhus när jag muckadepangerva skrev:Efter lite mejande
Har solen gått ner?
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60