Har läst att en del höjt sin cylinder för bättre prestanda.
Jag har fått fatt på kolvar som är något högre än standard och undrar om det finns någon "magisk" gräns man inte bör överskrida?
Kolvarna skiljer ~2,5-3 mm från kolvbult till topp och något går det väl att modda domen men inte alltför mycket.
Så hur stor höjning rekommenderar ni/avråder ifrån?
Cylindern ifråga är en stålfodrad zundappcylle, tidigare 45 mm som numer är 44 mm. Jag förutsätter att portar och spolkanaler sitter på standardhöjd (har inte mätt).
Höja cylindern---Zundapp
-
Re: Höja cylindern---Zundapp
Höja cyllen gör man för att öka durationen på spolportarna, man höjer bara cyllen ej högre kolv. Dur på avgas ökar också o insug minskas. Någon
magisk gräns vet jag ej men man brukar säga 130* spol o 190* avgas för max vridmoment, 130*spol 200* avgas för max effekt.
magisk gräns vet jag ej men man brukar säga 130* spol o 190* avgas för max vridmoment, 130*spol 200* avgas för max effekt.
-
Har du någon aning om vad det blir om man höjjer typ 2mm?Skunkworkz skrev:Höja cyllen gör man för att öka durationen på spolportarna, man höjer bara cyllen ej högre kolv. Dur på avgas ökar också o insug minskas. Någon
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Det går inte att säga utan att veta mer. Mät vad du har för avstånd från toppen till överkant på avgas och spolar så kan jag räkna fram det om du vill, behöver slag och vevstakslängd ocksåjonTe-Zündapp skrev: Har du någon aning om vad det blir om man höjjer typ 2mm?
-
Har du någon aning om vad det blir om man höjjer typ 2mm?[/quote]
Ca 14* mer på spol och ca 11* mer på avgas, om man har runt 125 o 180 innan.
Men för att få exakt så får man göra som blyfot skriver.
Ca 14* mer på spol och ca 11* mer på avgas, om man har runt 125 o 180 innan.
Men för att få exakt så får man göra som blyfot skriver.