Hjälp med Ilo FP 50

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
andybee
Kontakt:

Hjälp med Ilo FP 50

Inlägg av andybee »

Hej moppevänner!
Mitt sen nästan 20 år avsomnade mopedintresse har väckts till liv igen tack vare grannpojken som ville ha lite hjälp med en Monarped med Pilot-motor.

Själv har jag bara kvar en Monarped från 1953 med Ilo FP 50 motor. En gång i tiden hade jag 15-20 st 50-tals moppar, men det var då det.

Skulle behöva lite hjälp med moppen. När jag ställde undan den var det ingen gnista samt att kopplingen slirade. Enligt Jim Lundberg är det sällan lamellerna som är problemet, så jag antar att axeln blivit deformerad?

Men innan jag kan ta sönder motorn och kolla behöver jag en svänghjulsavdragare. Den jag hade hittar jag inte. Frågan är om nån vet vilket mått den ska ha? Är den svår att hitta?

Tändspolarna var ett elände att hitta redan då, antar att det inte är bättre nu, eller finns det att hitta? Då hittade man bara gula Prufrex spolar med tyg och shellack. Satt det plastspolar original? Tips på nytillverkat/inköpsställe för passande spole? Eller är det bara ombyggnad enligt Jims recept som gäller?

Sen minns jag att styrstiftet till svänghjulet var av, är det svårt att reparera? Det är den tidiga varianten med Noris tändsystem.
Tack för hjälpen!
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Re: Hjälp med Ilo FP 50

Inlägg av Sura »

Om kopplingen slirar så har det krypit upp för mycket 2 takts olja i lamellerna, bara att öppna bottenpluggen på motorn och tömma, ev spola med nå rengörings medel för att tvätta lamellerna.
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

det borde vara den vanliga M22, 1,5 avdragaren till svänghjulet.
du får börja med att mäta cc mått på fästhålen till spolen.
om vi har diskuterat förut på forumet så är styrstiftet bara för att underlätta monteringen.
det är passningen mellan svänghjul och axel som är kritisk.
efter som det då en gång rört sig så bör du slipa in svänghjulet med slippasta.
och när du ändå är där inna och jobbar, tryck dit en ny packbox, den gamla är säkert torr.

erlan
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Det är väl inte bara och "trycka dit"...

Den gamla måste bort först och utan att göra skador på axeln eller hålet i blockhalvan :roll:
Forumsponsor

Jag har för mig att tändspolen är den här

http://www.mopedrenovering.se/crescent/ ... -matt.html

man jag hade nog heller letat en hel tändplatta till JLO Piano, Stefa E2, på Tradera för jag tror de passar direkt eller med mindre modifiering. Fördelarna är två, är spolen hel borde det bli billigare samt att dom spolarna kostar nån hundring mindre om det skulle behöva bytas i framtiden.

Tändspolen på gamla mopeder är utsatt för värme innanför kåpan och dessutom i stillastående luft. Jag tror inte det är så bra i längden för så små spolar. På Briggs gräsklipparmotorn, där satt tändspolen omgiven av kylluften, det är skillnad.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

56:an skrev:Det är väl inte bara och "trycka dit"...

Den gamla måste bort först och utan att göra skador på axeln eller hålet i blockhalvan :roll:
det kan närmaste motorsågsverkstad hjälpa till med, om det är för trångt att få in ett par plåtskruvar i packboxen.
det är rutinjobb på motorsågar.

erlan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

56:an skrev:Jag har för mig att tändspolen är den här

http://www.mopedrenovering.se/crescent/ ... -matt.html

man jag hade nog heller letat en hel tändplatta till JLO Piano, Stefa E2, på Tradera för jag tror de passar direkt eller med mindre modifiering. Fördelarna är två, är spolen hel borde det bli billigare samt att dom spolarna kostar nån hundring mindre om det skulle behöva bytas i framtiden.

Tändspolen på gamla mopeder är utsatt för värme innanför kåpan och dessutom i stillastående luft. Jag tror inte det är så bra i längden för så små spolar. På Briggs gräsklipparmotorn, där satt tändspolen omgiven av kylluften, det är skillnad.
finns en ännu större fördel, om det finns svänghjul som funkar.: noris brytarspetsar finns väl inte nytillverkade??? dom som finns brukar vara dyyyyra.

erlan
Forumsponsor

Ja erlan, helt rätt! thumb_up
Forumsponsor

Helst behöver svänghjulet inte bytas, men det som är tveksamt är diametern som ibland är en halv millimeter mindre på de tyska svänghjulsmagneterna av den typen. Men sånt kan man fixa med en fil och ett bladmått och ju mindre avstånd desto mer effekt i magneten. Jag brukar använda c:a max 0,2 mm om det inte är en Sachs för då kanske man får ta något större mått istället :lol:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

jag har nåt minne av att det finns/fanns kombinationer som inte gav gnista.
med dagens större kunskaper misstänker jag att abriss kan bli fel.
har man grejor liggande kan man alltid prova, men jag kan inte rekomendera någon att köpa oprövade kombinationer.

erlan
Forumsponsor

Låter allvarligt det här... :roll:

Men jag ger inga råd utan jag känner en viss säkerhet att det fungerar.
Abriss i det här sammanhanget är positionen mellan tändspolens poler och brytarens fiberklack på tändplattan vilka jag bedömer lika eller tillräckligt lika mellan de här tändsystemen med två skruvar till tändplattan.

Abriss är heller inte så känsligt men kan skapa en onödig känsla av osäkerhet hos någon som inte är helt insatt och då kan "misstanke" tolkas som faktum. Rätt patetiskt faktiskt....

Jag lyssnar på alla råd här men alla råd är inte bra eller den hjälp man tänkt sig. Man får helt enkelt göra en egen bedömning och ta ställning själv hur man ska göra.

Jag fick rådet och skrota min egentillverkade batteriladdare som jag använt med framgång i typ 40 år och köpa nån elektronikgrunka istället vilket jag givetvis inte gjorde. Jag har faktiskt använt den ikväll när jag var borta och hjälpte en kille med tändnings- och förgasarservice på en Amazon -58, en j-vligt fin bil som jag ska ta kort på thumb_up
Forumsponsor

Här har du Bosch eller Noris hela tändplattan och inte så värst långt bort från dig tror jag...

http://gamla.tradera.com/jlo-tandsystem ... _215023858

Om tändspolen fungerar är dock en ren chansning och jag har erfarenheter av både och.

Ibland har budat hem tändspolar om det varit för mindre summa och i samband med andra köp. Har väl lite dålig erfarenhet av blåa gamla Stefaspolar och kanske även den här sorten.

Men en gång köpte jag en hel påse, var var väl fyra-fem spolar, av typen 54 mm och eftermarknad kinatillverkning Hua Guo Feng eller vad dom nu hette... men alla fungerade helt perfekt och budet stannade vid typ 40 spänn.... :shock:
Skriv svar