Skramlande Husqvarna Flinta
Skramlande Husqvarna Flinta
Nu har jag äntligen fått igång skrothögen som jag köpte för ett tag sedan alldeles för dyrt... Både tändspole och kondensator var kass, förutom igenbeckad förgasare.
Jag tycker den skramlar något alldeles väldigt, det är nästan så man får ont i öronen när man kör. Annars tycker jag den går bra, stark i backar och knuffar på, har inte kollat hastighet men gissar på knappt 40. Jag upplever inte att den skakar särskilt mycket. Olja är påfyllt i växelhuset.
Någon som har en ide om vad det är som skramlar? Var skall jag börja kolla?
Kort film på tuben: http://youtu.be/YeL-RkJrHCc
Jag tycker den skramlar något alldeles väldigt, det är nästan så man får ont i öronen när man kör. Annars tycker jag den går bra, stark i backar och knuffar på, har inte kollat hastighet men gissar på knappt 40. Jag upplever inte att den skakar särskilt mycket. Olja är påfyllt i växelhuset.
Någon som har en ide om vad det är som skramlar? Var skall jag börja kolla?
Kort film på tuben: http://youtu.be/YeL-RkJrHCc
Re: Skramlande Husqvarna Flinta
kolla så du har ungefär ett visitkort (0,2-0,3mm) i spel mellan svänghjulets magneter och nya spolen. det är lite justermån i skruvhålen.
erlan
erlan
- Hakan
Låter ju som en Sachs 

Jag har kollat lite mer nu i kväll, skramlet är relaterat till att jag har kompression. Min uppfattning är att det glappar rejält mellan kolv och cylinder, jag kan få in ett 0,4 mm bladmått mellan dem. Om jag gör samma sak med en Puch cylinder jag har får jag knappt in ett 0,05 mm mått.
Kompressionen får man ju ändå tack vare kolvringarna? De tmåste väl nästan vara detta som gör att det skramlar?
Hittade också ett par rejäla repor i både kolv och cylinder. Jag måste nog skaffa mig ny kolv och cylinder som passar ihop, skrothögen fortsätter att kosta pengar...Kanske någon här som har nåt begagnat att sälja?
Bifogar bild på kolven med typisk 15 årings jackning
Kompressionen får man ju ändå tack vare kolvringarna? De tmåste väl nästan vara detta som gör att det skramlar?
Hittade också ett par rejäla repor i både kolv och cylinder. Jag måste nog skaffa mig ny kolv och cylinder som passar ihop, skrothögen fortsätter att kosta pengar...Kanske någon här som har nåt begagnat att sälja?
Bifogar bild på kolven med typisk 15 årings jackning

- Bilagor
-
- bild.JPG (85.25 KiB) Visad 3601 gånger
grattis, nån har monterat en överdimensionsborrad cylinder med en standardkolv.
men det är säkrast du kollmäter noga innan du köper kolv.
förr fanns det överdimensionskolvar med andra intervall.
du kan i värsta fall ha en 39,5 kolv i ett 39,9 lopp.
erlan
men det är säkrast du kollmäter noga innan du köper kolv.
förr fanns det överdimensionskolvar med andra intervall.
du kan i värsta fall ha en 39,5 kolv i ett 39,9 lopp.
erlan
- pangerva
- Forumsponsor
Det kolvjacket heter duga må jag säga... 

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Jo, det kan man väl säga, måste vara någon som har som princip att "om lite är bra måste mer vara bättre"...pangerva skrev:Det kolvjacket heter duga må jag säga...

Kollat vevlagret?
Kollat glapp i vevstaken ?
Jag hade ett otroligt rassel i Monarken innan jag bytte vevparti i den
Jag hade ett otroligt rassel i Monarken innan jag bytte vevparti i den
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Svårt det här...
Innerdiameter på cylindern är 39,2mm och kolven är 38,8, så där har jag mina 0,4 mm.
Jag har ett spel på 0,5 mm i sidled på vevstaken (mätt vid kolvbulten) I "höjdled" kan jag inte mäta spelet (jag har ingen mätklocka) men jag kan ana ett glapp, så jag antar att det är där problemet ligger.
I det här läget tror jag att jag skall prova med en ny kolv och se vad det ger innan jag river hela motorn, det verkar ju vara ett betydligt större ingrepp, inget jag sysslat med förut...
Eller måste man skaffa en ny cylinder också, den är ju inte 39 mm som den borde vara? Som sagt skrothögen fortsätter kosta pengar, man kan ju inte skrota den och sälja den i delar heller, man kan ju inte sälja en defekt motor!
Innerdiameter på cylindern är 39,2mm och kolven är 38,8, så där har jag mina 0,4 mm.
Jag har ett spel på 0,5 mm i sidled på vevstaken (mätt vid kolvbulten) I "höjdled" kan jag inte mäta spelet (jag har ingen mätklocka) men jag kan ana ett glapp, så jag antar att det är där problemet ligger.
I det här läget tror jag att jag skall prova med en ny kolv och se vad det ger innan jag river hela motorn, det verkar ju vara ett betydligt större ingrepp, inget jag sysslat med förut...

Eller måste man skaffa en ny cylinder också, den är ju inte 39 mm som den borde vara? Som sagt skrothögen fortsätter kosta pengar, man kan ju inte skrota den och sälja den i delar heller, man kan ju inte sälja en defekt motor!
det kommer inte att bli bra med att bara byta kolven.
du skulle behöva borra om cylindern och en större kolv.
alternativt köpa en nytillverkad cylinder.
jag förutsätter att du mätt kolven på rätt ställe.(strax nedanför kolvbulten, 90 graders vinkel mot kolvbulen.
och att du har tillgång till mikrometrar att mäta med.
cylinderns mått 39,2 tyder på slitage, jag har aldrig hört talas om mindre överdim
än 39,25, och en sån kolv är nog omöjlig att hitta idag. dessutom tror jag huskvarnas överdim var 39,3 39,6 etc (39,5 40,0 etc kom senare.)
dom 0,03 mm som anses vara max radialspel i ett vevstakslager är svåra att känna. om du har normalkänsliga fingrar och känner ett spel, så tror jag inte vevstakslagret lever så länge till.
nu har du ju inte berättat vad du gav för moppen, men en fin trapper är ju inte helt gratis, även om motorn är dålig.
erlan
du skulle behöva borra om cylindern och en större kolv.
alternativt köpa en nytillverkad cylinder.
jag förutsätter att du mätt kolven på rätt ställe.(strax nedanför kolvbulten, 90 graders vinkel mot kolvbulen.
och att du har tillgång till mikrometrar att mäta med.
cylinderns mått 39,2 tyder på slitage, jag har aldrig hört talas om mindre överdim
än 39,25, och en sån kolv är nog omöjlig att hitta idag. dessutom tror jag huskvarnas överdim var 39,3 39,6 etc (39,5 40,0 etc kom senare.)
dom 0,03 mm som anses vara max radialspel i ett vevstakslager är svåra att känna. om du har normalkänsliga fingrar och känner ett spel, så tror jag inte vevstakslagret lever så länge till.
nu har du ju inte berättat vad du gav för moppen, men en fin trapper är ju inte helt gratis, även om motorn är dålig.
erlan
Nej då, jag har mätt med skjutmått, jag äger EN mikrometer, men den mäter bara yttermått, och max 25 mm
Mopeden i övrigt är inte fin, utan att betrakta som renoveringsobjekt, komplett med spraymålning och allt, berövad all patina... Vad jag betalade för den törs jag knappt nämna, men på tok för mycket för en moped som inte startade och var i det skick den är
Skall försöka med lite skademinimering och sälja vraket i delar, det finns ju vissa saker som kan återanvändas trots allt, även om mycket fattas.

Mopeden i övrigt är inte fin, utan att betrakta som renoveringsobjekt, komplett med spraymålning och allt, berövad all patina... Vad jag betalade för den törs jag knappt nämna, men på tok för mycket för en moped som inte startade och var i det skick den är

Skall försöka med lite skademinimering och sälja vraket i delar, det finns ju vissa saker som kan återanvändas trots allt, även om mycket fattas.