Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av tompas11 »

Det finns inget moment angivet för den muttern, det står bara att den ska dras åt ordentligt och låsas med saxpinnen.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:56, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

tompas11 skrev:Det finns inget moment angivet för den muttern, det står bara att den ska dras åt ordentligt och låsas med saxpinnen.
Oki, jag får väl lita på dig men det är inte likt Volvo.... :?


Men faktum är det samma besked som på dom gamla Volvo lastbilsbakaxlarna med två ringmuttrar och en vikbricka emellan.
Och jag har aldrig hört eller läst nånstans om en anvisning hur det där ska dras fast :?
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

Patrik skrev:För bak på min 8 3/4 bakaxel finns det ju inte några muttrar i navcentrum.

Mvh Patrik
Både fördelar och nackdelar med det dära... Kanske mest fördelar... :roll:
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av zappafan »

Gå & lägg dig tidigt å stig upp imorrnbitti istället ,behöver du inte skruva på natten..... :D
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

Då missar jag ju min rehabiliteringssömn.. :roll:
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av tompas11 »

Nu har jag hittat vilket moment kronmuttern ska dras med: 225-314 Nm ska det vara. :)
Sedan när det gäller konförbandet så ska det inte inoljas eller smörjas på något sätt - det ska vara rent och torrt.
Eftersom hjulcylindern såg som den gjorde - byt bromsvätska!
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av erlan »

om det är en plåtflaska är det ok.
är det plastflaska lämpar den sig bäst som färgborttagningsmedel.
plast andas.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

......
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:55, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av zappafan »

Då jag körde året runt ca 750 mil , nu i år 110 mil.... :D
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

Oj, oj... då kör jag mer än dubbelt så mycket som du :lol:
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av zappafan »

1500 ? :wink:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:55, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar