Nytt avgas på Vespa gav stigande tomgång

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
jesperakesson

Nytt avgas på Vespa gav stigande tomgång

Inlägg av jesperakesson »

Hej!

Har en Vespa v50 -68 sen några veckor :)
Nu tjuvläser jag mycket här och även om inte Vespa är ju inte så omskrivet så upplever kompetensen här som hög

Då jag tyckte att den lät rätt mycket (något slags Polini) sån skaffade jag mig ett annat avgas som skulle vara tystare, en "banan". Den var inte tystare, men mer intressant vara att tomgångnen vara något högre och tomgångsvarvtalet ökade långsamt men säkert. Provade flera gånger.
Vad händer? varför ökar tomgången? pillade på luft- och tomgångsskuv utan effekt

/jesper
Skunkworkz

Re: Nytt avgas på Vespa gav stigande tomgång

Inlägg av Skunkworkz »

Låter väldigt underligt. Du lade inte moppen på sidan när du bytte avgas, tänkte att det
kanske varit skit i botten på förgasaren el tanken som nu hamnat i tomgångs munstycket.
jesperakesson

Ja visst låter det underligt, men...
Pillade på prylarna lite snabbt nu efter jobbet och om jag trycker ner länkaget till trottlen med fingret så sjunker varvtalet. Jag ska ta loos förgasaren vid tillfälle och kolla hur trotteln löper och kolla läge på fjädern som trycker ner den.

Men att ett avgas kunde göra sådan skillnad! Nu bytte jag ändå tillbaks till det gamla då det sitter bättre och inte har minst två små läckage. Jag ska se om jag kan reklamera det nya.

/Jesper
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

Kolla även gas vajern. Det ska kunna vrida några mm på gasen innan trotteln/gas spjället rör sig.
jesperakesson

Det ska jag göra. Tack Skunkworks
Skriv svar