Micke S skrev:Den gula kabeln med ringkabelsko ska gå till jord. Jag har fått det bekräftat av HPI och gjort så på två eller tre system.

Micke S skrev:Den gula kabeln med ringkabelsko ska gå till jord. Jag har fått det bekräftat av HPI och gjort så på två eller tre system.
Ja det är lite knasigt att de använder den gula med ringsko till jord. Men det är så det är på HPI2 med två gula kablar och det är inte DC utan AC.kejsaren skrev:Brukar väl vara Brunt eller Svart till minus på dc system i fordon??Micke S skrev:Den gula kabeln med ringkabelsko ska gå till jord. Jag har fått det bekräftat av HPI och gjort så på två eller tre system.
i alla fall aldrig gul![]()
Jag fick hem ett HPI2TEN förra veckan och det ser ut så här.
så här ska det väl vara tror jag
1 Plus till lyse mm eller Batteri?
2 Jord
3 Dödarkabel (till jord över en brytare)
4 Jord
lite irriterande att det inte fanns kilspår i svänghjulet men det kanske går bra ändå eftersom det inte väger så mycket
För att göra en lååååååång historia kortzappafan skrev:Vars handlade du?
Ja jag förstod att du inte var helt säker på hur HPI2 är gjord. Man kopplar in den till en vanlig regulator enligt nedan.kejsaren skrev:Trodde faktiskt att det var regulator i den lilla cdi-enheten
Vad det gäller konor och karborundum kanske jag inte är med dig hela vägen men jag är inte så insatt i maskiner o sånt![]()
Bra förenkling Micke Skejsaren skrev:För att göra en lååååååång historia kortzappafan skrev:Vars handlade du?så köpte jag den från Trimbutiken.
för att t.ex. ett mopedsvänghjul ska sitta säkert fast så vill man ha perfekt passning mellan veven och svänghjulet.kejsaren skrev:Trodde faktiskt att det var regulator i den lilla cdi-enheten
Vad det gäller konor och karborundum kanske jag inte är med dig hela vägen men jag är inte så insatt i maskiner o sånt![]()
fan va du minns bra iblandzappafan skrev:
Var det inte RN motor du var irriterad på...?
Oftast är denna typ av generatorspolar gjorda så att ena änden är kopplad till strömkabeln som man tar ut strömmen på, och andra änden är direkt jordad i tändplattan. Det fungerar galant så länge man bara ska använda växelström, eller huvudsakligen använder växelström till storförbrukarna (främst strålkastaren) och halvvågslikriktar lite ström för att ladda ett batteri som driver blinkers, bromsljus etc, såna grejer som kan kräva mer ström än generatorn kan ge när man står stilla med motorn på tomgång.kejsaren skrev:Brukar väl vara Brunt eller Svart till minus på dc system i fordon??Micke S skrev:Den gula kabeln med ringkabelsko ska gå till jord. Jag har fått det bekräftat av HPI och gjort så på två eller tre system.
i alla fall aldrig gul![]()
Det vanliga Hpi är ett innerrotor system(samma som pvl),går att köpa till en liten ljusspole på 15W.SachsMekarn skrev:Någon som vet skillnaden på Hpi och Hpi 2-ten? Tänkte uppgradera från Ducatitändning, kan ju vara bra om man köper "rätt" på en gång
Det är det där jag har anat, men sällan läst någonstans, tror nog man har kvar Kokusan ändå....selma skrev:Hpi 2.ten är med ultralätt svänghjul och 55w ljusspole.Kanonsystem![]()
Är det på en åkmoppe du ska byta från Ducati till Hpi så avråder jag dej,den blir rappare men mycket ryckigare att puttra runt med om du inte har ett tungt vevparti.Det förtar lite av glädjen![]()
zappafan skrev: Det är det där jag har anat, men sällan läst någonstans,
I regel inte det du skriver.....Hasse skrev:Tro inte allt du läser....