Hej,är ny på forumet och är ägare till en MCB 1263 i orenoverat skick
Det ända jag behövde fixa för att få den körbar var lite ekrar i bakhjulet men den var jävligt slö så jag skaffa beg cyl.topp och kolv och nya kolvringar(ville behålla orginalgrejorna orörda).Pluggen var redan ute men jag bredda både insug och avgasport några mm + avsvarvning av toppen 2mm åkså kortat avgasböjen och satt på nått gammalt effektrör.Med 14/24 drevat borde den väl göra 50km/h nånting varvar som fan i alla fall.Nu till frågan,tänkte sätta ihop en annan flinta motor och skulle behöva ett nytt vevparti sett att det finns nytillverkade Rito bl.a men åkså läst att det ska finnas nått med längre slaglängd är det Rito eller vilket är det? Står inte mycket på mopedfirmornas sidor
Med lite pyssel med motorkåpor gick det att få i en 3 pet handväxlad i monarscooten utan att behöva såga i moppeplåten
Så nu kan man fila vidare med större chans att passera 70km/h strecket
finns det fartvindkylda växelkåpor till den?
eller har du skarvat två kåpor?
ser att ingen svarat på frågan om vevpartier.
det är norscands vevparti som har längre slaglängd.
förmodligen ett misstag i tillverkningen....
skulle tro att i 70 blir du mer nöjd med ritoveven
Stämmer nog att det inte är någon högeffektsdämpare men den va bättre än orginalet och gratis Har kollat lite på Jamarcol open flow dämparna på RN-motor men skulle gärna vilja veta måtten på dom
Det blev en Jamarcol verkar funka rätt bra med kortad krök
Har åkså svarvat ut centrum från original framdrev och svetsat på ett från 14 kuggars finns tydligen bara 11 och 12 kuggars att få tag på till 3 växlad hand.Drar fortfarande bra på låga varv men när den börjar varva ut på 2an och 3an vill inte kopplingen va med längre så nu har man mer att pyssla med
Kopplingen fixad med en extra lamell, krävdes lite svarvjobb men verkar funka utmärkt. Gjorde en liten koll igår på asfaltsväg med en polare med gps i bilen 68km/h åt ena hållet och 73km/h tillbaks (blåsigt) men jag får nog kolla över däck och fälgar för det var fan vad det studsade, framdäcket från Värnamo är väl 50 år gammalt så det kanske är dags att bytta
jag håller själv på med en sachs-monarscoot som är tänkt att bli hyfsat snabb.
och jag funderar på om benskydden ger några underliga fenomen i den farten.
typ segla drake eller nåt sånt.
Kawah2 skrev:Med lite pyssel med motorkåpor gick det att få i en 3 pet handväxlad i monarscooten utan att behöva såga i moppeplåten
Så nu kan man fila vidare med större chans att passera 70km/h strecket
Kan du förklara den vänstra motorkåpan över magneten och växelföraren?
Med tanke på fästet för växelwirens hölje ser det inte hembyggt ut heller...