Nu börjar det fanimej likna nåt.....Lång raksträcka o film

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......felet hit

Inlägg av 56:an »

Jag har sett dom där hylsorna men jag har fått för mig att det var nåt dom prulade dit i Varberg.
Det jag tänkt mej är som bilden nedan och jag förmodar det är originalet annars hade dom väl inte gjort hålen så stora utan det hade sett upp som på de senare JLO pianomotorerna med hål för M8 skruvar...

Just vibrationsdämpning tycker jag är en sån sak som är viktig liksom bra fjädring på mopeden :)

Zündapps motorupphängning var oslagbar, både stabil och bra vibrationsdämpning fast i den här tråden pratar vi ju JLO :D

Bild
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......felet hit

Inlägg av ilo55cc »

Eftersom Ilomotorn är så vibrationsfri från början behövs inga gummiupphängningar. :angel_grin:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......felet hit

Inlägg av 56:an »

Det kan jag väl i och för sig hålla med om och det kanske var så dom tänkte på Monark i Varberg? :roll:

Kanske varenda motor leverades med gummibussningar och som bara åkte i sopen.... :cry:

Kanske flera hundra, ja tom tusentals... :cry: :cry: :cry:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......felet hit

Inlägg av erlan »

den där toppen med bussningar i, är inte den till enpetaren.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......felet hit

Inlägg av 56:an »

Näe.. det är JLO G50 för enpetaren FP50 har inget motorfäste i topplocket
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......felet hit

Inlägg av pangerva »

56:an skrev:Näe.. det är JLO G50 för enpetaren FP50 har inget motorfäste i topplocket
Jag har minst en sådan topp. Tror emellertid att de satt på G50 vissa modeller och aldrig på Piano.

F.ö 56:an har jag hittat en topp med uttag för pys. Dock sitter det bara en skruv i hålet så jag får se om jag hittar en pys i någon låda.
Eller så kör jag med den jag har. :D
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......felet hit

Inlägg av 56:an »

Jag köpte en NOS topp till äggmotorn nånstans och där hade man fräst ner ett hål genom flänsarna och sedan gängat för en Sachs pysventil och det ser ut att vara fabriksgjort.

Äggmotorn är en än värre idiotutväxling mellan tramp- och vevaxel men där är det över kuggdrev i växellådan, nu minns jag inte riktigt hur men det blir åt rätt håll i slutänden på vevaxeln ändå :roll:
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......felet hit

Inlägg av pangerva »

Nu är den igång igen!
Har nu satt ihop motorn efter att ha bytt trampkedjan, honat loppet en del och våtslipat kolven efter nypmärket.
Jag har också monterat Dellortoförgasaren SHA16.16. Startade upp, med tändningen på 2mm föd, och körde sammantaget ca en kilometer innan jag konstaterade att jag glömt fylla olja i motorn slider_anon.gif detta trots att jag flera gånger tänkt att det får jag inte glömma.
Nåväl, jag har inte märkt någon skada eller missljud. Troligen har de små droppar i bussningar och lager gjort sitt jobb. :D
Har nu bara springstart monterat och det funkar bra då den är lättstartad. :wink:

Började köra med 75 i huvudmunstycke men tyckte att det bluddrade lite så jag bytte till 72 och det verkar bra.
Så här såg stiftet ut efter ett par kilometers körning i ömsom mellanfart och ömsom pådrag under korta intervaller.
Bild

Ska man gå upp och köra fetare med munstycke 75 under en period eller ska man köra vidare med munstycke 72 ?
Ska i alla fall inte köra fullt ännu på ett tag så att jag slipper ännu ett haveri.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt.....felet åtgä

Inlägg av erlan »

jag skulle vilja säga att det där är ett skolboksexempel på perfekt färg på tänstift.
dock ska påpekas att stiftet bara visar läget strax innan ddu stängde av den.

leta på en lång uppförsbacker med liten och jämn lutning.
helst med en avtagsväg eller p-ficka strax innan toppen.
sen kör du med jämn gas uppför backen, stannar och tittar på stiftet.
handskar och extra stift underlättar. skruva ur ett hett stift brukar gå, men skruva tillbaka det kan vara värre. bättre då skruva i ett annat stift.

sen flera prov med olika mycket gas, för att kolla olika lägen på trotteln.
du finjusterar mellanregisret med att flytta nålen eller byta nål.

erlan
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt.....felet åtgä

Inlägg av pangerva »

Dellorton har en flat plasttrottel och ingen nål.
Finns en tomgångsskruv.
Sedan är det bara huvudmunstycket som är utbytbart. :D
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt.....felet åtgä

Inlägg av Calleberg »

pangerva skrev:Sedan är det bara huvudmunstycket som är utbytbart. :D
Då blir det ju mycket lättare ju! :D

Om du ska bestycka efter stiftet på riktigt skall du kolla längst ner på isolatorn, förstoringsglas och bra belysning är ett krav.

Du kommer behöva köpa några stift innan du är klar. Man kan såga up dem ochså om man är osäker...

Den här bilden tog jag mest för att kolla om det gick att få fokus på rätt ställe. Moppen har dessutom gått lite på tomgång innan och det är ju inte helt kosher.
Det blev lite suddigt, men man ser ändå ringen längst ner på isolatorfoten.
sparkplug.jpg
sparkplug.jpg (73.4 KiB) Visad 3510 gånger
Senast redigerad av Calleberg den 30 sep 2014, 19:52, redigerad totalt 1 gång.
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt.....felet åtgä

Inlägg av ilo55cc »

Har för mig att jag har 65 i min men den förgasaren är ju aningen mindre.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt.....felet åtgä

Inlägg av pangerva »

Igår och idag har jag varit ute och gasat lite.
Utan GPS men med min cykeldator som jag tidigare sagt visar ca 2 km/h för mycket.
Släppte av när cykeldatorn visade 73,5 km/h mistick_yes.gif och inget nyp heller mistick_yes.gif
Igår gjorde jag en ljudupptagning som jag inte lyckades lägga in men jag har mailat Jossan och bett henne om hjälp med detta.

Tror nog att ett 16T framdrev lätt orkas med så det kanske blir nästa grej. Väntar fortfarande på Michelindäcken jag beställde i USA.

Finns det någon som har ett 26T bakdrev som passar Monarknaven? I så fall kan jag vara intresserad. Har iofs ett men bultcirkeln skiljer så jag måste slipa hålen ovala alternativt borra dem större. Vill helst slippa det så jag hoppas någon har ett drev. :D
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt.....felet åtgä

Inlägg av erlan »

jag skulle försöka borra 5 nya hål mellan dom gamla.
monarknav? då är det 38mm centrumhål?
det var väl nymannaven som hade 35mm centrumhål?
eller blandar jag ihop dom igen? jag kommer aldrig ihåg vilket som var vad.

erlan
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt.....felet åtgä

Inlägg av pangerva »

Jag tror det är 35 mm på mina.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar