Eftersom dom startat nån sorts mopedklubb i grannbyn och varit ute och kört några runder så börjar många intressera sig för mopeder här omkring jag bor.Idag var jag hos en granne som hade en gammal Crescent utan motor som han fått för en bunke år sen och nu hade tänkt fixa till och köra med.Den stod bakom en massa bråte så man kom inte åt och såg den inte ordentligt förutom att det var en konstig sadel på den,motorkåpor och kedjeskydd hade han fått med det ända han saknade var kåpan över styret.Tvåväxlad Sachs med trampor hade han liggande så det största han behövde var styrkåpan och bytta ut den fule sadeln, sa att jag visste en bra sida med mycket om gamla mopeder så jag skulle kolla vad det är för modell.Ringde han nyss och sa att den sadeln som var på ska han nog va rädd om,vad jag sett så är det en 1959 Crescent 1139 sport han har stående.Ska bort där nu igen och hjälpa han ta ut moppen
Tack för ett bra forum
Fixa en bild så kan vi säga om det är en 1139. 1139 ska ha 3-växlad sachs med handväxel, trampor fartvindskyld. Om monteringsnummret börjar med 39 är det en 1139. Monteringsnummret står på sidan under pakethållaren.
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7