Sachs 501/2 AS

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Bengt Nilsen

Sachs 501/2 AS

Inlägg av Bengt Nilsen »

Har en Crescent 1238 med rubricerad motor med automatväxel som inte startar. Jag är okunnig på området. Det finns gnista och jag har testat med startgas men den startar inte. Har läst att man då kan behöva byta kondensator och tändspole. Dessa sitter ju bakom svänghjulet och jag lossade muttern på hjulets axel och trodde att man då kunde dra ut hjulet men det går inte. Måste man plocka ner hela motorn och gå in bakvägen på ngt sätt? Någon som vet hur man får bort det. Andra tips på åtgärder för att få igång moppen?
Har också en fråga om det behövs olja till växellådan och vart man i så fall fyller på det, hittar ingen påfyllning.
Tacksam för inlägg!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Re: Sachs 501/2 AS

Inlägg av erlan »

svänghjulet behöver du en svänghjulsavdragare till.
om du tittar på svänghjulet så der du att det är en gänga i hålet där muttern var försänkt. där gängar du fast avdragaren.
du kan testa gnistan om du har ett gammalt stift som du bryter bort sidoelektroden
på. om gnistan orkar hoppa över även då så är gnistan tillräkligt stark.
du kan använda vilket stift som helst UTAN R(resistor) i beteckningen.

annat tänkbart fel är tätningsringarna runt vevaxeln.
vet du om moppen stått still länge? dom flesta av den modellen har nog stått övergivna många år.

erlan
Bengt Nilsen

Inlägg av Bengt Nilsen »

Tack erlan för hjälp! Vet ej men med stor sannolikhet har den stått länge. Luften var ur däcken och det fanns spindelväv och "bös" i ekrarna så det tyder ju på det. Vart köper man en svänghjulsavdragare, är det en standradinstrument eller något som måste köpas beroende på motor? Vad beyder det om gnistan når fram även utan sidoelektroden (vilket fel kan jag då utesluta?)
Börjar man med det som du beskriver och funkar den inte efter allt det så går man på tätningsringarna? Är det komplicerat?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

om gnistan når fram utan sidoelektroden så har du tillräkligt med gnista för att den ska tända.
om den då inte tänder på startgas så återstår problem med luften.
troligen så suger den inte i som den ska, utan blåser luft fram och tillbaka genom nån läcka, troligen vid tätningsringarna.
det finns ett antal svänghjulsavdragare.
det invändiga måttet på din motor bör vara antingen 20,5 för M22x1,5 eller 24,5 för M26x1,5.

erlan
Bengt Nilsen

Inlägg av Bengt Nilsen »

Har klippt av sidoelektroden och gnista kommer ändå. Testade med stargas igen och då kom den igång men dog efter typ 3 sekunder, gjorde så flera gånger. Så vad kan felet vara då? luftsläpp någonstans? Är det alltså ingen poäng att byta kondensator och tändspole utan det bör vara tätningsringarna?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

tätningsringarna står högst upp på listan över misstänkta fel.
verkstäder som sysslar med motorsågar brukar ha specialverktyg för att byta tätningarna utan att klyva motorn.
det är inte troligt att det blir nån skillnad med att byta spole och konding.
med tanke på kvaliteten på nytillverkade spolar så kan det till och med bli sämre.

erlan
Bengt Nilsen

Inlägg av Bengt Nilsen »

Tack erlan för stor hjälp, den är guld värd! Jag testar med tätningsringarna och får försöka fixa det och återkommer sedan här på forumet med hur det gått.
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor

Inlägg av ollaolle »

Bengt Nilsen

Inlägg av Bengt Nilsen »

Jag rengjorde förgasaren och bytte stift och då small den igång vilket var helt oväntat men desto roligare. Men... det finns en del saker som jag behöver hjälp med enligt följande:

1. Når jag kört ett tag droppar det olja från undersidan av motorn, det är svårt att se vart det kommer ifrån men det är kletigt på flänsarna på ovansidan och däromkring. Är det troligt att det är en packning som behöver bytas? Enligt sprängskissen finns det ngt som heter cylinderfotpackning, bör man satsa på att byta denna som första steg?

2. Förgasaren sitter inte hårt fast på insugningsröret utan rör sig och "glider" av. insugningsmunstycket är 16 mm i diam i yttermått. När jag försöker dra skruven där man klämmer åt förgasaren på röret så snurrar den bara runt och det drar inte dvs den fastnar inte. Vet inte om det skall vara så eller om gängorna är kass. Skruven är lång så jag satte en mutter bakom för att det skulle dra och det funkade bättre men den sitter ändå inte benhårt fast. Grejen är ju att munstycket bara är ytterst lite för litet så att säga för att det skall sitta tight. Vad göra? Byta hela förgasaren eller till ett större munstycke?

3. Skulle vilja ha en hastighetsmätare på moppen. Vad behövs mer än själva mätaren? wire och...? Hur monterar man en hastighetsmätare?

4. Det finns ett lås i ramen som jag saknar nyckel till. BN 70 Neiman DBP står det på brickan som sitter framför nyckelhålet. Kan man få tag på nyckel eller måste man byta hela låset? Hur får man ut låset?

Tacksam för råd och synpunkter!
Bengt Nilsen

Inlägg av Bengt Nilsen »

Annat problem som dykt upp. Efter ha kört ca 15 min så dör plötsligt motorn långsamt ungefär som när bränslet tar slut, startar inte direkt utan får vänta ett tag och då kan man köra 1-2 min innan den slocknar igen. Någon som har en känsla för vad det kan vara? Har det ngt med att motorn är för varm?
HSE

Inlägg av HSE »

Tändspolen som är dålig, när lindningarna blivit varma så blir det överslag. Detsamma kan hända gamla kondensatorer så byt bådadera.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Bengt Nilsen skrev:Annat problem som dykt upp. Efter ha kört ca 15 min så dör plötsligt motorn långsamt ungefär som när bränslet tar slut, startar inte direkt utan får vänta ett tag och då kan man köra 1-2 min innan den slocknar igen. Någon som har en känsla för vad det kan vara? Har det ngt med att motorn är för varm?
Stannar den tvärt eller känns det som soppatorsk?

Kan vara att tankens utluftning inte fungerar, soppan rinner inte fram och sedan tar det en liten stund att få fram bensin på nytt.

Lossa tanklocket när du kör och du känner att moppen börjar stanna, om den vaknar till kan det vara lyfthålet i tanklocket som är täppt.
Bengt Nilsen

Inlägg av Bengt Nilsen »

Den stannar avtagande så att säga, som vid soppatorsk. Testade att ta av tanklocket då den var på väg att dö men det hjälpte inte, dog ändå. Så jag går väl på att byta kondensator och tändspole då antar jag.
HSE

Inlägg av HSE »

Vill du vara riktigt säker köper du en burk kylsprej och när motorn lägger av testar du att kyla tändspole resp kondensator och försöker sedan starta motorn igen så visar det sig om någon av dem är boven. Men de är förbrukningsartiklar så på en gammal mopedmotor är det säkrast att byta dem först som sist. De som läste om när jag fixade upp grabbens Zundapp när han fick ett återfall mins nog att jag mot bättre vetande inte bytte detta på mopeden, gnistan var kalasfin och motorn startade på första kicken. Jag fick ångra det då han mot slutet av semestertrippen blev stående och fick bärgas med släpkärra och få nya tänddelar innan han kunde fullfölja trippen. Ett byte innan hade sparat massa tid senare :evil:
Bengt Nilsen

Inlägg av Bengt Nilsen »

Köpte både tändspole och kondensator men bytte bara spolen och nu går den hur fint som helst och stannar inte. Tänker att jag kan byta kondensator senare om det skulle behövas. Tack för all hjälp! En nybörjare som jag hade inte kommit någonstans utan er kunskap. Den lilla Bodchspolen med 46,5 mm mellan hålen passar.

Men det finns fler saker att fixa. Det läcker några droppar olja från den, jag slog i för mycket olja i början men nu har jag bytt ett par gånger till rätt mängd ca 0,75 cl så då borde det väl inte droppa. Vad är det troligaste felet? Byta cylinderfotpackning?
Skriv svar