Runt vevparti till Zündapp.....erfarenheter?
Runt vevparti till Zündapp.....erfarenheter?
Jag försökte mig på att montera en ny Rito rundvev i min fyrväxlade motor till Mustangprojektet.
Upplevde att det var ett elände, mycket svårt att få in i lagren.
Med lite milt våld med originalvevar (dvs några slag med plastklubban), så är det inga som helst problem, men med den här veven fick man bruka mycket mer våld, så det inte alls känns bra.
Man måste ju ta isär och sätta på, när man provar ut shimsningen, och det blir rätt jobbigt.
Jag gjorde då valet att använda originalveven i stället, som tyvärr har lite glapp, och strunta i Ritoveven.
Men det finns ju andra märken av rundvevar till Zündapp, är det någon som har erfarenheter av dessa?
Tilläggas ska att moppen inte ska gå i 100 knyck, så det behöver inte vara en super-duper vev.
Upplevde att det var ett elände, mycket svårt att få in i lagren.
Med lite milt våld med originalvevar (dvs några slag med plastklubban), så är det inga som helst problem, men med den här veven fick man bruka mycket mer våld, så det inte alls känns bra.
Man måste ju ta isär och sätta på, när man provar ut shimsningen, och det blir rätt jobbigt.
Jag gjorde då valet att använda originalveven i stället, som tyvärr har lite glapp, och strunta i Ritoveven.
Men det finns ju andra märken av rundvevar till Zündapp, är det någon som har erfarenheter av dessa?
Tilläggas ska att moppen inte ska gå i 100 knyck, så det behöver inte vara en super-duper vev.
Re: Runt vevparti till Zündapp.....erfarenheter?
Slipa ner ett par gamla lager så dem löper lätt i både vev och block. Då blir det enkelt att shimsa 

Re: Runt vevparti till Zündapp.....erfarenheter?
Ok, just bara för att få rätt shimsning då, och sen byta till nya lager?
Men ska vevtapparna verkligen vara så tröga att få i lagren, verkar som de är en tusendels mm för tjocka?
Men ska vevtapparna verkligen vara så tröga att få i lagren, verkar som de är en tusendels mm för tjocka?
Re: Runt vevparti till Zündapp.....erfarenheter?
Ja, alla mina Rito har varit så. Men jag lånar en "vevpådragare" som en kompis har tillverkat. Då går det finfint
och utan att bruka det minsta våld på vevpartiet.
och utan att bruka det minsta våld på vevpartiet.
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Runt vevparti till Zündapp.....erfarenheter?
Till min JLO mutsade jag av på veven så att lagren gick lättare på.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Re: Runt vevparti till Zündapp.....erfarenheter?
Vad innebär "mutsade av"?
Re: Runt vevparti till Zündapp.....erfarenheter?
Hans SOL-sting gör att han stavar putsar så.
Re: Runt vevparti till Zündapp.....erfarenheter?
Aha, det borde jag listat ut
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Runt vevparti till Zündapp.....erfarenheter?
Listiga stavningsprogram spelar en spratt lite då och då 

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Runt vevparti till Zündapp.....erfarenheter?
Exakt!Hasse skrev:Hans SOL-sting gör att han stavar putsar så.

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Re: Runt vevparti till Zündapp.....erfarenheter?
Jag har den uppfattningen att det är ganska noga med att axeltappen har rätt diameter och där litar jag på gamla originalgrejer från motortillverkaren.
Anledningen till det är att har man jobbat med sfäriska kul- och rullager med kronmutter och klämhylsa så upptäcker man rätt snart att man inte får dra muttern för hårt för då försvinner genast lagerspelet och jag räknar det att det blir samma förhållande om man tvingar på ett spårkullager som inte har exakt rätt diameter utan är något för stor.
Skulle jag vara ute för samma skulle jag putsa axeln tills jag får en presspassning som känns mera rätt och när lagret väl är på plats, snurra och känna att det går lätt och att det fortfarande kan kännas ett lagerspel.
Anledningen till det är att har man jobbat med sfäriska kul- och rullager med kronmutter och klämhylsa så upptäcker man rätt snart att man inte får dra muttern för hårt för då försvinner genast lagerspelet och jag räknar det att det blir samma förhållande om man tvingar på ett spårkullager som inte har exakt rätt diameter utan är något för stor.
Skulle jag vara ute för samma skulle jag putsa axeln tills jag får en presspassning som känns mera rätt och när lagret väl är på plats, snurra och känna att det går lätt och att det fortfarande kan kännas ett lagerspel.