Runt vevparti till Zündapp.....erfarenheter?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Runt vevparti till Zündapp.....erfarenheter?

Inlägg av BjörnK »

Jag försökte mig på att montera en ny Rito rundvev i min fyrväxlade motor till Mustangprojektet.
Upplevde att det var ett elände, mycket svårt att få in i lagren.

Med lite milt våld med originalvevar (dvs några slag med plastklubban), så är det inga som helst problem, men med den här veven fick man bruka mycket mer våld, så det inte alls känns bra.
Man måste ju ta isär och sätta på, när man provar ut shimsningen, och det blir rätt jobbigt.
Jag gjorde då valet att använda originalveven i stället, som tyvärr har lite glapp, och strunta i Ritoveven.

Men det finns ju andra märken av rundvevar till Zündapp, är det någon som har erfarenheter av dessa?
Tilläggas ska att moppen inte ska gå i 100 knyck, så det behöver inte vara en super-duper vev.
tomaso
Forumsponsor
Inlägg: 16
Blev medlem: 06 nov 2011, 00:00
Ort: umeå

Re: Runt vevparti till Zündapp.....erfarenheter?

Inlägg av tomaso »

Slipa ner ett par gamla lager så dem löper lätt i både vev och block. Då blir det enkelt att shimsa :wink:
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Runt vevparti till Zündapp.....erfarenheter?

Inlägg av BjörnK »

Ok, just bara för att få rätt shimsning då, och sen byta till nya lager?
Men ska vevtapparna verkligen vara så tröga att få i lagren, verkar som de är en tusendels mm för tjocka?
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Runt vevparti till Zündapp.....erfarenheter?

Inlägg av Hasse »

Ja, alla mina Rito har varit så. Men jag lånar en "vevpådragare" som en kompis har tillverkat. Då går det finfint
och utan att bruka det minsta våld på vevpartiet.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Runt vevparti till Zündapp.....erfarenheter?

Inlägg av pangerva »

Till min JLO mutsade jag av på veven så att lagren gick lättare på.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Runt vevparti till Zündapp.....erfarenheter?

Inlägg av BjörnK »

Vad innebär "mutsade av"?
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Runt vevparti till Zündapp.....erfarenheter?

Inlägg av Hasse »

Hans SOL-sting gör att han stavar putsar så.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Runt vevparti till Zündapp.....erfarenheter?

Inlägg av BjörnK »

Aha, det borde jag listat ut
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Runt vevparti till Zündapp.....erfarenheter?

Inlägg av pangerva »

Listiga stavningsprogram spelar en spratt lite då och då :D
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Runt vevparti till Zündapp.....erfarenheter?

Inlägg av pangerva »

Hasse skrev:Hans SOL-sting gör att han stavar putsar så.
Exakt! slider_thankyou.gif
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Runt vevparti till Zündapp.....erfarenheter?

Inlägg av 56:an »

Jag har den uppfattningen att det är ganska noga med att axeltappen har rätt diameter och där litar jag på gamla originalgrejer från motortillverkaren.

Anledningen till det är att har man jobbat med sfäriska kul- och rullager med kronmutter och klämhylsa så upptäcker man rätt snart att man inte får dra muttern för hårt för då försvinner genast lagerspelet och jag räknar det att det blir samma förhållande om man tvingar på ett spårkullager som inte har exakt rätt diameter utan är något för stor.

Skulle jag vara ute för samma skulle jag putsa axeln tills jag får en presspassning som känns mera rätt och när lagret väl är på plats, snurra och känna att det går lätt och att det fortfarande kan kännas ett lagerspel.
Skriv svar