hammonddme100 skrev:Ja, den växer sakta fram nu Etypen,
men jag stötte på lite bekymmer igår.
Skulle se över bromsarna bak som kärvade lite, och det visar sig att bronsaxeln som går in och vrider sig så backarna expanderar har fått rejält med stryk.
Det har glappat där länge, så godset i bromsskölden är alldeles förstört och hålet i skölden är ovalt.
Någon som har tips ang. detta ???
Det borde vara ett vanligt fel på gamla Etypar kan man tycka.
Svarva en ny lagerbussning och pressa i skjölden, sen är det som nytt igen <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, men det är inte hjulaxelhålet som är glappt och ovalt,
utan det hålet som bromsaxeln går igenom, och det är så lite material där så det finns nästan inget att ta av...
Det har liksom ätit på både bronsbussningen och i skölden....
Tackar för ditt tips Tompa....får se om det går...
Får konsultera mina svarvkunniga vänner i mopedklubben,
eller leta NOS-sköld på Tradera.... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Exentern blir ju sliten men hålet skall vara ovalt.
Svtsa på messing på exentern, men var försiktig så inte allt försvinner. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok. Det såg annars ut som det var slitage, men ska det vara ovalt så är det ju "bara" axeltappen som måste fixas.
Har inte sett den lösningen med ovalt hål på någon annan moped. Är det något specifikt för dessa Leleunav ? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström skrev:Exentern blir ju sliten men hålet skall vara ovalt.
Svtsa på messing på exentern, men var försiktig så inte allt försvinner.
Nja Conrad, nu vet jag inte vad du tänkte på,
men nog ska axeln vara rund,och hålet,
men sedan kommer exentern innanför som pressar bromsbackarna utåt <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I själva hålet på skölden där bromsaxeln (Som bromsarmen sitter på) vet jag är ovalt på Leleu till Compact.
Sen sitter det en bricka med ett runt hål i som den glider på. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som Rexxy skrev!
Hålet skall vara ovalt för att när man bromsar skall backarna centrera och ta lika mycket på varje back. Kolla så att brickan som är fastnitad utanför på skölden löper fritt.
Jag skulle lägga på silverlod på exentern. Silverlod smälter före messing.
Det är dom övningarna är som berikar hobbyn. <!-- </EdIndex> --></div>
Hm...den saknas nog på mitt exemplar är jag rädd....
......men bromsarna blev bättre efter demontering, kopparpasta på div delar och återmontering, men eftersom den här mopeden ska gå ganska fort så ska jag byta till nya backar, och då ska jag göra en noggrannare koll.
Hittade felet på varför det gick trögt tror jag.
Det verkar som om bromsskölden fått en liten smäll på ett ställe och tog i navet. fixade lite med en skruvmejsel, och då blev det bättre.
Som sagt, det blir en noggrannare reparation innan testkörning.
Beställde lite nya delar idag också. Bensinkranar, lite gunmidetaljer osv. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blev inte mycket gjort igår kväll,
men fick i vart fall monterat på lite gummidetaljer, bensinkranarna osv,
och provmonterat den nylackade motorkåpan.