vad för motor olja ilo?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
nevada

vad för motor olja ilo?

Inlägg av nevada »

hej jag håller på med en ilo motor aldrig grejat med det och undrar vad det ska va för motor olja o hur mycket? jonas slider_thankyou.gif
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Re: vad för motor olja ilo?

Inlägg av erlan »

jag antar att du menar växellådsolja?
i så fall beror det på vilken tandrem du har.
gamla orginalremmar är gräsklipparmotorolja sae 30 bästa alternativet.
en modern syncroflex stål-polyuretan rem ska tåla alla på marknaden förekommade växellådsoljor.
kedjetransmision tål naturligtvis även dom alla oljor.

om du verkligen menar motorolja så är mitt råd: Aspen 2takt färdigblandat bränsle.
andrahandsval: aspens tvåtaktsolja i 98 oktan bensin. 98 oktan håller bättre kvalitet än 95 oktan,

erlan
nevada

Inlägg av nevada »

Ja det var växellåds olja jag mena hur mycket ska det va? Funkar det bra med aspen bensin för dom har ju racing bensin med som är på 105 oktan har jag för mig vi använde på pojkens cross när vi körde på inom hus bannor!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

dom flesta motorer går bättre med aspenbränsle.
när aspenbränslet först kom ut på marknade var det sämre effekt i det än i 95 oktan. men nu har 95oktan mackbensinen blivit sämre, så nu är aspenbränslet bättre.
på en normaltrimmad moppe så räcker 95 oktan.däremot brukar mänga motorer gå bättre på 98oktan, men det ät inte oktantalet som är den direkta orsaken till det.
det anses bero på att vissa oktanhöjand tillsatser har högre energivärde än bensinen.

erlan
Skriv svar