Kanske det skulle bli bätte om man konstruerade ett automatiskt tryckluftdrivet blästringssystem som via mikrofonavkännare hör när det typiska skrapljudet uppstår vid rost på bromskivorna och aktiverar blästringsfunktionen
Det är jättevanligt att skivorna bak rostar. En stor anledning är att på moderna bilar så är det bara 20% bromskraft bak. Äldre bilar med skivor runtom hade i alla fall 40% bak. Tricket för att minska risken för rostiga skivor bak är att minst en gång om året demontera bromsbeläggen göra rent anliggningsytorna, se till att glidpinnarna, om det är glidande ok, går lätt, är rena och smorda samt att dammskydden på glidpinnarna är hela. Kolla även att dammskyddet som sitter runt bromskolven i bromsoket är hel så att inte fukt och smuts kan ställa till det. Dessutom bör bromsvätskan bytas minst vart fjärde år eftersom den är hygroskopisk och därmed tar åt sig fukt vilket så småningom leder till att bromskolvarna kärvar eller rostar fast. Sedan är det viktigt att verkligen använda bromsarna så att de får jobba ordentligt. Vanligt är att folk bromsar alldeles för lite och för lätt för att de tror att de därigenom sparar på bromsarna så att de håller längre. Som ett brev på posten leder detta fjuttbromsande till bromsproblem som kostar bilägaren betydligt mer än om personen använt bromsarna på rätt sätt.