Vad har ni för väder?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Re: Vad har ni för väder?

Inlägg av JanneL »

full snöstorm och minus 2 grader här i Tärnsjö hate-wall.gif hate-wall.gif mistick_badwords mistick_badwords mistick_badwords censored_talk censored_talk
HSE

Inlägg av HSE »

1,3+ och lite duggregn här i kväll, jag bytte till de dubbfria vinterdäcken på den ena bilen i går. Bra tajmat faktiskt, har dubbat till den andra så de vill jag inte lägga på innan det verkligen behövs.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

C:a 5 grader och fuktigt och blött på eftermiddagen. Skulle starta Amazonen och det var precis den gick igång med full choke och några pumpningar på gaspedalen.

C:a 5 plusgrader är nog gränsen det går och göra kallstart på E85 utan och använda motorvärmare.

Nu har jag förvisso lite bensin i också så kanske man får höja ett par grader om det vore enbart E85 som nu egentligen är E75 :lol:
HSE

Inlägg av HSE »

En dos startgas förenklar nog kallstarten. Påminner mig om när jag var grabb och vi hade en fotogen driven traktor. Den gick inte att kallstarta på fotogen utan hade en separat starttank för 5 liter bensin och förgasaren hade en avtappningskran. Så normalt stängde man fotogenkranen när motorn stängdes av för en längre stund och lät motorn förbruka fotogenen i förgasaren, gjorde man inte det och motorn kallnat fick man öppna dräneringskranen och tömma förgasarhuset på fotogen och sedan öppna bensinkranen och starta motorn. När den blev varm nog stängde man bensinkranen och öppnade fotogenkranen. Det var när fotogenen var nästan gratis det lönade sig, fotogenen spädde motoroljan och ökade motorslitaget...
Forumsponsor

HSE skrev:... fotogenen spädde motoroljan och ökade motorslitaget...
Jo, det är omtalat i gamla motorböcker har jag sett. Men man får också tänka på att slaglängden på gamla motorer var större då än senare då motorerna blev mer kvadratiska och cylinderytan därmed minskades.

Vad jag konstaterat nu är att inte E85 tycks späda oljan, jag har inte märkt det i alla fall och oljan "försvinner" ungefär i samma mängd som när jag körde på bensin. Detta trots att Etanolen inte på långt när är lika flyktig som bensin utan snarare mer liknar fotogenen på just det sättet.
Forumsponsor

De senaste dagarna har vädret varit ganska bra faktiskt :) dessvärre mulet varje dag men inget regn och inte heller den där drypande fuktiga luften som var för nån vecka sen.

En fördel med den här landsänden är att det kan bli en lång utdragen höst innan vinter kommer och så verkar det bli i år. Temperaturen håller sig kring tio grader ute, och kylan märks inte än om vinden inte vinden går på nord eller nord/ost förstås för då blir det genast kallt :cold:

Förra vintern kom inte snön förrän i januari B-) får se hur det blir den här vintern... :roll:
HSE

Inlägg av HSE »

Jag läste om någon Amerikansk långtidsprognos som visade att det skulle bli varmare än normalt året ut här. I Januari skulle det sedan bli kallare än normalt och hålla i sig länge...Det första ser ju ut att stämma, andra delen hoppas jag är fel. Det hade visst något med El Nino att göra :o
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Snön försvann och den verkar inte komma tillbaka inom de närmsta veckorna, så nu är det mörkt och trist igen, men ekorrarna verkar ha kul som vanligt

Bild
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

56:an skrev:
HSE skrev:... fotogenen spädde motoroljan och ökade motorslitaget...
Jo, det är omtalat i gamla motorböcker har jag sett. Men man får också tänka på att slaglängden på gamla motorer var större då än senare då motorerna blev mer kvadratiska och cylinderytan därmed minskades.

Vad jag konstaterat nu är att inte E85 tycks späda oljan, jag har inte märkt det i alla fall och oljan "försvinner" ungefär i samma mängd som när jag körde på bensin. Detta trots att Etanolen inte på långt när är lika flyktig som bensin utan snarare mer liknar fotogenen på just det sättet.
Hej!

Nja, låt mig kommentera...
Drift på E85 brukar späda rejält vid kallstart osv, MEN då kokpunkten är trots allt ganska låg på etanol så kokar det bort när det blir varmt nog.
Jämför med kokpunkten för motorfotogen, så blir det tydligt varför fotogendrift spädde oljan mer eller mindre o i vart fall avsevärt mer än på bensindrift.
Forumsponsor

Bra kommentar där... thumb_up

Den kan man bara svälja utan utan och kolla och fundera biggrin
Forumsponsor

Men frågan är vad jag ska göra nu när prisskillnaden börjar gå under fyra kronor litern, ska man sätta i originalmunstyckena, sänka tändningen och börja köra på bensin igen? :roll:
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

56:an skrev:Men frågan är vad jag ska göra nu när prisskillnaden börjar gå under fyra kronor litern, ska man sätta i originalmunstyckena, sänka tändningen och börja köra på bensin igen? :roll:
Allt kommer att bli mycket enklare då :D
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Forumsponsor

Du menar att motorn faktiskt startar även om det blir kallare ute? :roll:
Forumsponsor

Ja, och så var det vädret...

Jag skrev för några dagar sen det var torrt här men det skulle jag aldrig ha gjort cocos_acc.gif

Bara dan efter vände vinden till ost och sen dess har det varit ett blött helvete här :gaah:

Kollar man barometern som visar högtryck skulle det varit toppenväder här men nu har ost- och nordostvinden fört in fuktig luft från Östersjön och det är genomblött och regnar i stort sett hela tiden. Mest duggregn men ibland skurar. Söndagen var regn hela eftermiddagen och det höll i sig över hela måndagen men även i eftermiddag och just nu regnar det.

Kollar man termometern så har den sjunkit från cirka 8 grader till cirka 5 grader. Det låter inte alls mycket men den fuktiga luften gör att det känns som om det vore tre gånger så kallt. Och faktiskt är det så om jag känner innertemperaturen och hur mycket jag måste elda för och hålla värmen.

För några dagar sen räckte det om jag eldade en brasa i pannan på kvällen så räckte det hela dagen efter och det ändå inte kändes kallt men glöm det nu...

Som det är just nu måste jag elda ett par gånger om dan, nästan som vintern för det ska kännas anständigt inne.

Så mycket gör det med ost- nordostvinden och den fuktiga luften från Östersjön :shock:

Nu kollar jag prognosen när vinden ska vända på syd och väst igen för då vet jag att då går det att vara ute igen mistick_yes.gif
Forumsponsor

Så här säjer vädermartin om vädret det kommande dagarna :)

"Så här ser det ut: Det ligger ett högtryck över Ryssland och det medför svaga ostliga vindar över Sverige. Det gör i sin tur att luften som kommer in över oss plockar upp fukt från Östersjön, vilket i sin tur gör att vi får en hel del moln (vilket vi alla har märkt).

I början av nästa vecka, typ på måndag, får högtrycket ge vika för en attack av lågtryck från väster. I samband med det blir det dels lite blåsigare, dels kommer det regn/snö.

Men nej, det är inte någon höststorm, bara lite mer vind. Rätt lagom faktiskt, i synnerhet som vi nu snart är inne på riktigt i vinterperioden när vindkraften levererar som bäst. (Något som framträdande politiker fått lära sig den hårda vägen för ett par dagar sedan).

Nederbörden i början på nästa vecka kommer att beröra hela landet och kommer både i form av snö och regn. Som det ser ut idag så går gränszonen genom Svealand, men det återstår att slå fast när vi kommer lite närmare i tiden.

Kylan då? Det blir sakta, sakta lite kallare. Men något större skifte syns inte förrän i början av december, fram till dess fortsätter det att vara mildare än normalt i hela landet.

/Martin"

http://martinhedberg.se/da-kommer-kylan/

Den första meningen verkar stämma rätt väl med min upplevelse i inlägget ovan och sen verkar det alltid vara högtrycksväder i Ryssland :roll:
Skriv svar