Dellorto UA 19 S

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Dellorto UA 19 S

Inlägg av Coolvette »

Som sagt i annan tråd så har jag nyss fått hem denna förgasare med liggande trottel:

Bild

Hade en kompis 1975 med en Mustang Cobra med "sju-och-en-halva" och "Dellorto 19 med liggande trottel".
Detta var det året jag blev 15, han fyller år i Mars och jag i September så när han hade denna moppe fick jag inte ens lov att köra...

Idag är den säkert underlägsen alla moderna bränsle/luft-blandare på marknaden men jag ville ändå ha en sådan.
Nu har jag min förgasare och jag tänkte prova den på min 1209´a med fyrväxlat och friserad 4,3´a.
Hoppades kunna få till ett rakt insug men flottörhuset tar i blocket liksom den korta tratten:
Bild

Det är möjligt att jag tillverkar ett mellanstycke och flyttar upp flottörhuset men det enklaste är att göra ett svängt insug.

Funderade på att skaffa en uppsättning munstycken när jag hittade detta ställbara som är gjort för dessa förgasare:
Bild

Priset är $60 plus post hit, totalt $73, vilket blir knappt 500 beroende på växelkursen.
Känns som om jag kan få ganska många munstycken för den slanten men detta är ju lite smidigare förutsatt att det fungerar.
Som Micke S svarade i annan tråd behövs förmodligen ett speciellt munstycke att sätta i nålmunstycket för att fungera som säte för detta ställbara.

Jag har en lång tratt på väg, kommer att göra en övergång så att jag kan montera ett luftfilter, det vill jag ha.

Synpunkter eller erfarenheter på denna förgasare?
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Re: Dellorto UA 19 S

Inlägg av Patrik »

Coolvette skrev:
Idag är den säkert underlägsen alla moderna bränsle/luft-blandare på marknaden men jag ville ändå ha en sådan.
Å nä då.

/ P
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

Patrik skrev: Å nä då.
/ P
Precis min tanke... :)
Coolvette skrev:Det är möjligt att jag tillverkar ett mellanstycke och flyttar upp flottörhuset men det enklaste är att göra ett svängt insug.
Grattis till köpet!
Ja, ett mellanstycke som samtidigt vinklar anliggningsytan på cylindern uppåt är nog inte så dumt.
( Varför en del av originalförgasaren ligger och badar nere i ett urtag på motorblocket på vissa sachsmotorer, kanske någon kan förklara för en okunnig? )

Hm, 19mm...kanske lite bra flöde för en 4,3-cylinder kanske, men du har ju "friserat" den så det kan nog bli bra. :)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

funkar utmärkt på en 4,3a.

om du flyttar flottörhuset, tänk på att flottörnivän måste vara på samma nivå i förhållande till huvudmunstycket.

det är vinklat insug som gäller.

erlan
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Hade en 18 med ställbart men jag minns det var rätt likt "vanligt" ställbart utvändigt iaf.... :hmm:
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Och jag hade en Dellorto UA17S som jag monterade på min första "riktiga" Zündappmotor :D

Jag hade haft Zündapp motorer förut och dito mopeder med Zündappmotor men det här var den allra första med treväxel och kickstart :P

Första gången jag provade motorn var på en transportmoped med borttaget flak och utan fotpinnar och det var väl ingen höjdare och köra precis... :roll:

Tratten till insuget saknades, den hade jag aldrig. Jag tyckte också det inte var nåt speciellt med den här förgasaren egentligen mer än den var häftig. Uppbyggnaden och konstruktionen var egentligen densamma som vilken Bing eller AMAL mc-förgasare som helst :roll:

Året var 1970 och jag var 14 år :wink:

• Bild
HSE

Inlägg av HSE »

Jo rent praktiskt var det väl inte så stor skillnad med den såg väldigt imponerande ut när man var 15 :lol:
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

56:an skrev:Och jag hade en Dellorto UA17S som jag monterade på min första "riktiga" Zündappmotor :D
Klassisk uppsättning för dåtidens moppe-värsting på den bilden... 8)
Hm, Dellorto 17m.m. Från Svenska Cykelfabriken, eller kanske från en Vespa?
Hade du ställbart munstycke på den?

Cylindern ser inte ut att vara den vanliga Hobbex-7,5:an, om inte den tidigaste modellen hade tio rader med kylflänsar som den här verkar att ha.
70cc cylinder med L-ring kanske? Jag hade en själv 1974, den såg likadan ut som den på fotot.

Dellortoförgasaren var dyr, hade hög status och passade nästan på allt, med rätt insug.
Bing hade ju nästan alla på mopparna, u-båten på 17mm. eller "Kyrkporten" t. ex. var nog kanske inte så dåliga men gav inga stilpoäng,
de såg ju ut som vilken originalförgasare som helst...
:)
Forumsponsor

När du säjer det vill jag minnas att jag köpte den cylindern just från Hobbex.

Jag hade Hobbexkatalogen och min kompis hade katalogen från Hobby Förlaget. Konstigt nog tyckte jag allt var bättre när jag kollade i hans katalog :roll:

Kartongen minns jag väl. På den stod METEOR Italy som märke och fabrikat och på kartongen fanns även en text där man kunde läsa:

This is not the original but a very well-made replacement from our factory

Det kändes ärligt så självklart var det så :P

Det som kittlade lite extra var den där extra spolkanalen och det avlånga hålet längst upp på kolven.
Den anordningen skulle ge mera hästkrafter :drewl:

Problemet var på avgassidan. Ingen annan mopedkrök passade ju och när man frågade om en sån här krök på Stig Nilsson så var dom svindyra, alldeles för dyra för dom pengar man hade då så det blev till och snickra ihop något eget med en vanlig moppeljuddämpare istället för dom där stora blanka man sett på bilder på tyskmopparna :(
Forumsponsor

Tyst var det här :roll:

Hur går det med förgasaren eller har jag spammat din tråd :oops:
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

56:an skrev:Tyst var det här :roll:

Hur går det med förgasaren eller har jag spammat din tråd :oops:
Nänä, inget spammande i tråden hittills.

Jag har påbörjat ett insug till manicken men jag har ingen brådska.

Har beställt ett sådant där ställbart munstycke och har en tratt på väg hem... 8)

Fortsättning följer men jag tar gärna emot lite tips på vägen... :D
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Har börjat så smått på insuget till min Dellorto.
Började med att såga styret i bitar för att se om det fanns något ämne att jobba med...

Bild

Bild

Hittade en böj som kunde fungera:
Bild

Fick justera den tjocka delen för att den skulle gå in i anslutningen på förgasaren men den blev OK.
Böjen ser helt ok ut, jag är lite fundersam över hur hastighetsmätardrivningen går fritt när jag får på rätt tratt.
Bild

På andra sidan ser det också ut att funka, vajern går rakt in, låt vara med en vid sväng, chokereglaget ska gå att använda:
Bild

Dock ser man att det blir tajt att få plats till muttrar till flänsen:
Bild

Lösningen blir att göra en fläns till cylindern och i den fäster jag insuget, flänsen är i 4 mm aluminium:
Bild
Den kommer givetvis att matchas mot insuget, tjockleken på plattan gör att det blir material att matcha insugsröret mot insuget i cylindern.

Kommer att göra en fläns i plattjärn och svetsa mot insugsröret, styret är ju svetsbart även om jag måste slipa bort all krom
nära svetsfogen.
Bild

Jag flyttar ut förgasaren 4 millimeter men jag tror inte att det medför några nackdelar direkt, den isolerande fiberpackningen
använder jag inte, tror inte att det förs över så mycket värme genom det exponerade röret.

Har fått hem ett ställbart munstycke från USA med ett 100-munstycke, för att slippa en massa byten.
596 svenska pesetas var prislappen på det...
Bild

När jag köpte förgasaren fanns det bara en kort tratt på, vill ha den klassiska öppna tratten på plats.
Hittade en på ebay.de, ropade in den och skickade den till en kollega i Magdeburg i Tyskland.
Vi träffas i jobbet i Milano den 12/1 så det blir ett internationellt sammarbete på nytt...:
Bild

Sen ska jag svarva ett fäste så att jag kan montera ett luftfilter, på min nivå tappar jag inte så mycket effekt att
det är värt att köra utan filter, med rätt filter ska det inte kosta särskilt mycket effekt.

Lite märkligt vad man kan hitta på helt på grund av nostalgiska skäl... 8)
Senast redigerad av Coolvette den 23 dec 2014, 00:34, redigerad totalt 3 gånger.
Forumsponsor

Coolvette skrev:Började med att såga styret i bitar för att se om det fanns något ämne att jobba med...
Det där är mina tag, rota i en skrotlåda för och se om man hittar nån bit som kan passa :D
Schysst jobbat, jag känner ända hit att spänningen stiger med kvadraten tills det är dags för provkörning mistick_yes.gif
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

56:an skrev:
Coolvette skrev:Började med att såga styret i bitar för att se om det fanns något ämne att jobba med...
Det där är mina tag, rota i en skrotlåda för och se om man hittar nån bit som kan passa :D
Schysst jobbat, jag känner ända hit att spänningen stiger med kvadraten tills det är dags för provkörning mistick_yes.gif

Tja, skrot är inte alltid skrot, allt ligger väl i betraktarens ögon, eller hur...?

Provkörningen lär dröja, jag reser en del i jobbet, har ingen deadline utan saker får ta sin tid... 8)

Edit: Snavfel... :D
Svartsjö
Forumsponsor

Inlägg av Svartsjö »

Försök att korta röret så du får fuggen dikt mot insugsplattan...
Skriv svar