Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Cobra5000 »

pangerva skrev:
Cobra5000 skrev:
pangerva skrev:Hämtade en snabblevererad låda idag med välemballerade Zündappgrejor :D
JMPB?
Ja, känner du igen emballaget? :D
Japp!
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 775
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av ilo55cc »

pangerva skrev:
56:an skrev:fråga
Ska det vara: min orange moped eller min orangea moped?

svar
Det går utmärkt att böja orange i talat språk, både genom att lägga till ändelsen -a och -t. Det låter bra med /o 'ran:sja, o 'ran:sjt/. Problemet är hur det ska skrivas. Det ser konstigt ut med orangea och oranga för att inte tala om oranget och orangt.

Detsamma gäller beige, man skriver inte gärna beigea, beiga, beiget, beigt fast det går bra att säga /be:sja/ och /be:sjt/.

Därför brukar man i skrift antingen lämna dessa ord oböjda eller omformulera sig: en orange moped, ett beigefärgat lykthus.
  • slider_anon.gif
Nu har 56:an varit ute och gooooooglat.
Det som du fick fram är helt rätt och jag ber om ursäkt för missen. :wink: Även Solsidan har fläckar :mrgreen:
Nä nu tycker jag att den här diskussionen börjar bli lite väl beige. slider_anon.gif
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av 56:an »

År 2004 var det en händelse i Ukraina som dom kallar för den orangea revolutionen men hur menar språknämnden att man ska skriva det?

År 2004 var det en händelse i Ukraina som dom kallar för orange revolution

Låter det bra???

eller kanske...

År 2004 var det en orange revolution i Ukraina :roll:



I vilket fall som helst var det jag som vann den brandgula AGV hjälmen på Tradera :mrgreen:


Bild
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Svartsjö »

En NOS pryl trillade ner i postlådan...
Bilagor
lockovan.jpg
lockovan.jpg (24.45 KiB) Visad 3496 gånger
lockunder.jpg
lockunder.jpg (27.92 KiB) Visad 3496 gånger
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av JanneL »

Det blev en sån här efter några dagars funderande.
Bild

Konstigt det här med Svenska företag: I Sverige kostar denna ca 2250- 2650:- och oftast är det svårt att ringa och beställa i samband med att man har nån extra fråga som inte står på hemsidan, man måste regga sig och sitt kort på hemsidan alt, köpa mot postförskott, allt som oftast måste man också hämta paketet på ett utlämningsställe.
Jag köpte den i stället i Tyskland, där har företagen oftast telefonnumret utsatt och där har man ofta en trevlig hjälpsam människa i luren som gärna säljer på telefon efter att ha svarat på div frågor som man kan tänkas ha, t.ex lev.tid, reservdelar mm :D man svarar oftast nästan omgående på mailfrågor, alla jag köpt av har betalningsalternativet PayPal som jag gillar, dom har nästan alltid dörr-till-dörr-frakt.
Jag upplever att man där alltid har tid för kunden och att det dessutom alltid är billigare, leveranstiden kan i vissa fall vara nån dag längre av förklarliga skäl men oftast är de snabbare än de svenska företagen. :wink:
Många Svenska företag skriver t.o.m. på sin hemsida att tel, mail eller faxordrar inte godkänns.
man vill alltså egentligen inte ha personlig kontakt med dom man säljer till :roll:
Det här är mina egna erfarenheter och stämmer kanske inte för alla företag, (man kan ju förstå att vissa inte orkar med alla gamla gubbars besvärliga frågor också ) staff_shutup9ou.gif
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Detta inlägget platsar kanske inte riktigt, det handlar om nå't jag inte köpte...

För en liten stund sedan fick jag ett samtal från en bekant i utlandet, han erbjöd mig en Thornycroft Antar mk2 med tillhörande trailer.
För er som inte vet, använd Google!
Men, om jag säger så här, Meteorite V8 (bensin) på 18 l total slagvolym, dubbla 100 gallon bränsletankar, användes bl.a. att transportera Centurion stridsvagnar.
Detta är ett formidabelt fordon, men det passade inte in i portföljen för tillfället... tyvärr.

Så här kan de se ut...
Bild
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av 56:an »

Den är högerstyrd, man får en känsla av England :?
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av 56:an »

kejsaren skrev:Det blev en sån här efter några dagars funderande.
Bild

Konstigt det här med Svenska företag: I Sverige kostar denna ca 2250- 2650:- och oftast är det svårt att ringa och beställa i samband med att man har nån extra fråga som inte står på hemsidan, man måste regga sig och sitt kort på hemsidan alt, köpa mot postförskott, allt som oftast måste man också hämta paketet på ett utlämningsställe.
Jag köpte den i stället i Tyskland, där har företagen oftast telefonnumret utsatt och där har man ofta en trevlig hjälpsam människa i luren som gärna säljer på telefon efter att ha svarat på div frågor som man kan tänkas ha, t.ex lev.tid, reservdelar mm :D man svarar oftast nästan omgående på mailfrågor, alla jag köpt av har betalningsalternativet PayPal som jag gillar, dom har nästan alltid dörr-till-dörr-frakt.
Jag upplever att man där alltid har tid för kunden och att det dessutom alltid är billigare, leveranstiden kan i vissa fall vara nån dag längre av förklarliga skäl men oftast är de snabbare än de svenska företagen. :wink:
Många Svenska företag skriver t.o.m. på sin hemsida att tel, mail eller faxordrar inte godkänns.
man vill alltså egentligen inte ha personlig kontakt med dom man säljer till :roll:
Det här är mina egna erfarenheter och stämmer kanske inte för alla företag, (man kan ju förstå att vissa inte orkar med alla gamla gubbars besvärliga frågor också ) staff_shutup9ou.gif
Klart helsnygg design thumb_up
Jag förstår om du valde den...
henrik123
Inlägg: 210
Blev medlem: 12 maj 2011, 23:00
Ort: bebbens stad.

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av henrik123 »

Torsdagens nyförvärv. 1 flarra skotsk blandning blev kostnaden,
20141127_185211.jpg
20141127_185211.jpg (513.2 KiB) Visad 3306 gånger
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av 56:an »

Frän svanhals till kick :mrgreen: slider_score.gif

Har aldrig sett nån sån på flinta men jag känner igen den från HVA 120 kubikaren :wink:
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5014
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Patrik »

Fick passa på å köpa mig en skvätt diesel förut.

Rätt bra literpris så det gick bara på 936:-..

Bild

/ P
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Hasse »

Du är rätt duktig på att ta bilder Patrik för att vara nybörjare :wink:
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Frolzon »

ZVEZDA M50 skrev:Men, om jag säger så här, Meteorite V8 (bensin) på 18 l total slagvolym, dubbla 100 gallon bränsletankar, användes bl.a. att transportera Centurion stridsvagnar.
Detta är ett formidabelt fordon, men det passade inte in i portföljen för tillfället... tyvärr.
Fantastiskt fordon, absolut. du får sätta den på Bra-att-ha-listan tills vidare... :)
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av JanneL »

56:an skrev:
kejsaren skrev:Det blev en sån här efter några dagars funderande.
Bild
Klart helsnygg design thumb_up
Jag förstår om du valde den...
Den kom hem idag, jag körde av allt hår på 2 minuter istället för 15 minuter med den gamla
riktigt grym, fan va härligt med bra grejer spocht_winner
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av pangerva »

Var köpte du trimmern?
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar