Dubbelbajaj!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Scooter, menar jag förstås, sorry!
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Du har aldrig funderat på att stoppa in ett bajaj-drivpaket under skalet på Skoteretten? Det har jag gjort. Funderat på alltså. :)
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Det låter som en smart lösning, ja. Tyvärr hade jag inte sett ljuset från Indien när jag körde Scoterette (hade dock en Sachsrova jag funderade på att transplantera dit). Och nu har jag ingen Scoterette. Dessutom har jag kommit att gilla Bonnieutseendet. Det är så fult att det blir kul, eller vad man ska säga. Betydligt roligare än dagens Kinamoppar som alla stöpts i samma form. 8)
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

bajaj på dej, kul å se dej här igen :D
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

56:an skrev:bajaj på dej, kul å se dej här igen :D
Tackar! slider_thankyou.gif Ja, det har varit mycket fokus på min nyköpta Saab V4 under sommaren och början på hösten och även om jag grejar med den nu också, där den står i vinteridet, så har jag också fått tillbaka suget att meka indiskt. Den sugen tappade jag i våras när fuggen började strula vid första utflykten. Som sagt, fördelen med många projekt är att när det :evil: kan man gå vidare till nästa! :D
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Ok, nu har jag ett delikat problem och jag skulle behöva råd. När jag surfade på ebay hittade jag en beg Bonnieförgasare (eller ja, MC-versionen Sunny, då), komplett med insug, reedventil och luftburk för cirka 230kr. Frakten blir 140kr. MEN så kan jag köpa en flång ny fugge från Indien, bara fuggen men med ett enkelt luftfilter, för samma pengar men då blir frakten bara 60kr. OM det inte blir något tullkrångel från Indien, vill säga...
Beg och mycket för 480kr eller nytt men lite för, i bästa fall, 390kr. Vilket ska jag ta?
Forumsponsor

Jag brukar föredra begagnat för det är originaldelar men så kanske det inte funkar här? :roll:
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

56:an skrev:Jag brukar föredra begagnat för det är originaldelar men så kanske det inte funkar här? :roll:
Nej, det är nog inte som att jänföra begagnat made in Germany och nytt made in PRC... Min bra-å-ha-tarm suger efter en extra reedventil och orginal luftburk, men behöver jag dem? Nja... Hade jag vetat att frakten från Indien verkligen blir 60kr hade valet varit enklare men nu kan paketet lika gärna sitta fast på Arlanda i en månad och sedan anlända med ett inbetalningskort - det har hänt mig förr...
Forumsponsor

JanneHagnell skrev:...men behöver jag dem? Nja... Hade jag vetat att frakten från Indien verkligen blir 60kr hade valet varit enklare men nu kan paketet lika gärna sitta fast på Arlanda i en månad och sedan anlända med ett inbetalningskort - det har hänt mig förr...
Det känns som jordklotet har blivit mycket mindre än det var förut, Indien är en bit bort och Arlanda strax utanför husknuten :roll:
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

56:an skrev:
JanneHagnell skrev:...men behöver jag dem? Nja... Hade jag vetat att frakten från Indien verkligen blir 60kr hade valet varit enklare men nu kan paketet lika gärna sitta fast på Arlanda i en månad och sedan anlända med ett inbetalningskort - det har hänt mig förr...
Det känns som jordklotet har blivit mycket mindre än det var förut, Indien är en bit bort och Arlanda strax utanför husknuten :roll:
Så sant, så.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Tilläggas kan att snubben som säljer de beg grejerna har 459 positiva omdömen senaste året, medan säljaren av den nya fuggen har 1301 positiva men även 17 negativa. De senare för dålig kvalité och ingen kontakt. Avgör det saken?
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Efter att ha våndats ett tag har jag kommit fram till att avvakta med annan fugge och införköpa några andra munstycken till de befintliga istället. Kanske letar jag upp en förgasare med justerbart munstycke vad det lider.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Idag släpade jag med dottern i verkstan så hon fick kicka igång Bonnie och få sig en fysisk-kemisk lektion om behovet av tankventilation kontra hur man motverkar skador av vatten i bensinen.
Bonnie startade och gick, men bara på choken. Det är ungefär som förut, jag har fått köra bra länge innan jag kunnat koppla ur choken. Kanske har det fastnat skit i munstycket som jag inte lyckats blåsa bort? Nu har jag iaf beställt nya munstycken. Dellorto 5mm huvudmunstycken tror jag ska passa. Sedan var det hålstorleken. Jag har beställt 056 och 059 och chansar på att Bajajs märkning 58 är metriskt översättbar och inte syftar på måttet i imperial feet dividerat med drottningens skostorlek...
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

HAHA! Ibland får man infall som visar sig vara helt rätt! Bonnies luftfilter har ju bara legat och skräpat medans Moppis1 fått åka runt med en gammal plåtburk då tillbehörsfiltret gav för lite genomströmning. Men varför då inte sätta originalfiltret på Moppis1? Sagt och gjort, jag och den yngre dottern (vilt klagande på att det skulle vara kallt ute...) bytte konserv mot original och jag for sedan ett ärende. Moppis gick lika bra som innan fast tystare MEN: när jag tidigare vridit gasen helt i botten har hon börjat bluddra och gå långsammare; som bäst har hon gjort drygt 30 på mätaren. Nu accade hon glatt vidare och landade på 35-40 på mätaren ( typ drygt 30 IRL)!! :D
Ok, nu är det kallt ute också, men jag jämför faktiskt närmast med en moppetur gjord i morse!
Nu ska det bli intressant att se hur magergående Bonnie beter sig med ett tätare filter på. :roll:
Bild
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Janne "Trägen vinner" Hagnell oregonian_congratulations.gif
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar