Dubbelbajaj!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
56:an
Forumsponsor

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av 56:an »

Ja, luftburk eller inte det är den stora frågan men jag har aldrig tidigare kallat luftburk för luftburk det är nåt jag har fått anpassa mig till här slider_anon.gif

För mig är *luftburken* en ljuddämpare med ungefär samma orsak som på avgassidan, det för oväsen från båda hålen så att säja :roll:

Att mäta brukar vara fakta men en upplevelse bygger på känsla, för visst gick moppen lite fortare när man fick väck insatsen i ljuddämparen och samtidigt tog bort luftburken (insugningsljuddämparen) :P
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

pangerva skrev:Janne "Trägen vinner" Hagnell oregonian_congratulations.gif
Jepp, skam den :twisted: som ger sig! slider_thankyou.gif
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

56:an skrev:Ja, luftburk eller inte det är den stora frågan men jag har aldrig tidigare kallat luftburk för luftburk det är nåt jag har fått anpassa mig till här slider_anon.gif

För mig är *luftburken* en ljuddämpare med ungefär samma orsak som på avgassidan, det för oväsen från båda hålen så att säja :roll:

Att mäta brukar vara fakta men en upplevelse bygger på känsla, för visst gick moppen lite fortare när man fick väck insatsen i ljuddämparen och samtidigt tog bort luftburken (insugningsljuddämparen) :P
Ja, det är väl som med effekten av att pilla på ett ställbart munstycke. Men i det här fallet var det ändå väldigt tydligt: Förut varvade den inte ur, det gör den nu.
Jag brukar växla ganska vilt i terminologin men pressad på svar skulle jag nog säga att luftburken är den som luftfiltret sitter i, och filtret är sålunda själva insatsen som luften passerar igenom.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Idag anlände också två munstycken som ser ut att kunna passa i Bonnies förgasare. Fortsättning följer...
Forumsponsor

JanneHagnell skrev:... Men i det här fallet var det ändå väldigt tydligt: Förut varvade den inte ur, det gör den nu.
Ja, du var tydlig :)
Och den som var otydlig var nog jag :oops:
OutbackJack
Forumsponsor

Inlägg av OutbackJack »

JanneHagnell skrev:Idag anlände också två munstycken som ser ut att kunna passa i Bonnies förgasare. Fortsättning följer...
Uppskattar din energi, är synnerligen imponerad av orken och envisheten oregonian_congratulations.gif ....
Du har ju iaf ett, ja nästan två, rullande fordon..
Min XC125 snurrar, men inte mera. Startar men orkar inget.
Vi får väl se vem som har det bäst rullande objektet till sommaren?
Har för mig att jag t o m halvt om halvt lovat komma på besök när min är klar..?
Nu j-ar ska det satsas..... hate-wall.gif
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

OutbackJack skrev:
JanneHagnell skrev:Idag anlände också två munstycken som ser ut att kunna passa i Bonnies förgasare. Fortsättning följer...
Uppskattar din energi, är synnerligen imponerad av orken och envisheten oregonian_congratulations.gif ....
Du har ju iaf ett, ja nästan två, rullande fordon..
Min XC125 snurrar, men inte mera. Startar men orkar inget.
Vi får väl se vem som har det bäst rullande objektet till sommaren?
Har för mig att jag t o m halvt om halvt lovat komma på besök när min är klar..?
Nu j-ar ska det satsas..... hate-wall.gif
Stämmer bra, det! Du är välkommen om du kommer. Och tack för berömmet! slider_thankyou.gif
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

56:an skrev:
JanneHagnell skrev:... Men i det här fallet var det ändå väldigt tydligt: Förut varvade den inte ur, det gör den nu.
Ja, du var tydlig :)
Och den som var otydlig var nog jag :oops:
Ingen fara. :)
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Lite snabbmek med Bonnies fugge idag.
Bild
Dellorto 5mm huvudmunstycke satt som en smäck, 59 nu istället för tidigare 58, ska bli intressant att se hur det går. Notera också den hemsnickrade upphängnngen av flottören: En bit av det uppsvullna originalfästet bortskuret och ersatt med en smal bit bromsrör. Därmed får plasten lagom spel och dessutom finns ju nu tre rörselseskarvar istället för två. Okej, det är koppar mot någon slags aluminiumlegering men jag hoppas det inte blir allt för mycket galvaniskt element där. Det är ju lite lurigt vad man skulle ha annars, rostfritt eller plast som tål lösningsmedel hade väl varit bäst.
Uppstart får dock vänta, man måste ju ha en karamell att suga på! :mrgreen:
Forumsponsor

JanneHagnell skrev:...Notera också den hemsnickrade upphängnngen av flottören: En bit av det uppsvullna originalfästet...
Jag hade samma problem med Volvo Amazonen för ett par år sedan.

Flottören hängde sig X_X :cry:

Dock endast i stängt läge så det ställde till stora förtret innan jag kom på vad det var för fel.
Problemet var precis det samma som på Audin, dvs. bilen bara stannade plötsligt oförklarligt närsomhelst man körde :shock:

EN GÅNG FÖR ALLA. Det har inte med E85 och göra för det var tiden innan jag körde på bensin!!!!! :o
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

56:an skrev:för det var tiden innan jag körde på bensin!!!!! :o
Och vad körde du på då? Alltså tiden innan du körde på bensin. :?
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
ilo55cc

Inlägg av ilo55cc »

pangerva skrev:
56:an skrev:för det var tiden innan jag körde på bensin!!!!! :o
Och vad körde du på då? Alltså tiden innan du körde på bensin. :?
Fotogen kanske. :lol:
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

56:an skrev:
JanneHagnell skrev:...Notera också den hemsnickrade upphängnngen av flottören: En bit av det uppsvullna originalfästet...
Jag hade samma problem med Volvo Amazonen för ett par år sedan.

Flottören hängde sig X_X :cry:

Dock endast i stängt läge så det ställde till stora förtret innan jag kom på vad det var för fel.
Problemet var precis det samma som på Audin, dvs. bilen bara stannade plötsligt oförklarligt närsomhelst man körde :shock:

EN GÅNG FÖR ALLA. Det har inte med E85 och göra för det var tiden innan jag körde på bensin!!!!! :o
Det lustiga är att detta har hänt två gånger på Bonnie, noll gånger på Moppis1. Likadan förgasare, samma bensinsort. Olika märke på oljan, dock, men vanlig, enkel mineral i bägge fallen.
HSE

Inlägg av HSE »

Olika plastmaterial i flottören, förmodar att Indierna inte alltid har järnkoll på vad de häller i extruden som tillverkar flottörerna. Påminner mig om ett rykte på jobbet, vi levererade ju ett material i 100 kg pappfat till Indien och när vi gick över till en tons emballage klagade de och ville ha kvar tunnorna. Rykte sade att det var för att tunnorna var så bra för elefanterna att flytta runt med snablarna :D Jag tror dock inte på det ryktet. Däremot tror jag på säljaren som var där, han sade att istället för truck körde de slanor under pallarna och hade människor som lyfte och flyttade pallarna för hand.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Du kan nog ha rätt om plastkvalitén. Har liknande erfarenhet där en råvara varierar inom av leverantören godkända värden, men i produktionen märks skillnad ändå. Hoppas den har svällt färdigt nu... :roll:
Skriv svar