
Slidmatad Husqvarna typ D
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 30 nov 2014, 08:08
Slidmatad Husqvarna typ D
Jag har en slidmatad Roulette -57. Den känns pigg och går bra men är lite för svag i uppförsbackarna. Känner att jag behöver viktkompensera.
Vet att hålet i sliden är en strypning. Att åtgärda detta är ju en ganska omfattande operation så jag undrar om någon har erfarenhet av detta. Hur mycket ger det? Tänkte kanske börja där, plana 2 mm på toppen och porta avgasporten marginellt. Vill inte höja toppfarten, utan bara få lite mer vrid liksom.

Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Med något undantag är det alucylle med kromat lopp på dom motorerna och där är nog inte att rekommendera och ge sig på slipa eller bearbeta i portarna för då sabbar man kromet genast och känsligare lär det nog vara när cyllarna är så pass gamla.
Jag skulle inte göra det på mina egna grejer iaf och dom cyllarna är rysligt svåra att få tag på.
Som jag sagt förut så ville jag inte ge mig på otrimmade cylindrar ens när jag var femton då det fanns rätt gott om prylar.
Jag betraktade originalcyllen som ett värde som var högre redan då.
Plana en topp kan jag väl göra, men då väljer jag helst en som behöver planas av annan anledning, ex. vis om tätytan är skadad, sneddragen etc.
Den primära strypningen finns i slidskivan och där måste man börja. Alla andra åtgärder är nog mer eller mindre verkningslösa.
Jag skulle inte göra det på mina egna grejer iaf och dom cyllarna är rysligt svåra att få tag på.
Som jag sagt förut så ville jag inte ge mig på otrimmade cylindrar ens när jag var femton då det fanns rätt gott om prylar.
Jag betraktade originalcyllen som ett värde som var högre redan då.
Plana en topp kan jag väl göra, men då väljer jag helst en som behöver planas av annan anledning, ex. vis om tätytan är skadad, sneddragen etc.
Den primära strypningen finns i slidskivan och där måste man börja. Alla andra åtgärder är nog mer eller mindre verkningslösa.
Re: Slidmatad Husqvarna typ D
En annan grej är att avgassidan också är mycket strypt på dom mopederna så det kanske kunde vara en bra början och se till att ljuddämparen och avgasrör inte är igensatt av sot, olja och koks.
En JLO krök passar med adapter mot cylindern och då kan man välja en lite större ljuddämpare med bättre genomströmning
En ökning av kompressionen höjer förstås effekten något i det här fallet men motorn kan bli väldigt svår och trampa igång p.g.a den väldigt höga utväxlingen mellan pedaler och vevaxel
En JLO krök passar med adapter mot cylindern och då kan man välja en lite större ljuddämpare med bättre genomströmning

En ökning av kompressionen höjer förstås effekten något i det här fallet men motorn kan bli väldigt svår och trampa igång p.g.a den väldigt höga utväxlingen mellan pedaler och vevaxel

-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Byt cylinder och förgasare, till en ny flintacylinder.
Om man slipar hålet i skivan, så den öppnar ca 6 mm tidigare.
Om man slipar hålet i skivan, så den öppnar ca 6 mm tidigare.
Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Absolut kan man använda en flintacylinder
Och gärna en sådan där nån idiot har varit och borrat i insugshålet så det öppnar i förbränningsrummet
Insugshålet i cyllen kan man sen plugga hur man vill. En träplugg har väl aldrig varit fel

Och gärna en sådan där nån idiot har varit och borrat i insugshålet så det öppnar i förbränningsrummet


Insugshålet i cyllen kan man sen plugga hur man vill. En träplugg har väl aldrig varit fel

-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Nej man använder nya insuget. Alternativet är att ändra sliden
Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Jo, för att runda problemet är det ju klart så men då missar man slidmatningen
Är riktigt tuff kan man ju också prova med matning i båda hålen

Är riktigt tuff kan man ju också prova med matning i båda hålen

Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Slidmatningen är ju den motorns stora finess så ta bort den är dumt!
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 30 nov 2014, 08:08
Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Testade att plocka ur insatsen och det gjorde stor skillnad. Avgassystemet måste vara en kraftig begränsning. Ljudnivån är däremot oacceptabel så det blir till att hitta andra lösningar.
Re: Slidmatad Husqvarna typ D
På oss människor brukar det kallas förstoppningRoulette57 skrev:Testade att plocka ur insatsen och det gjorde stor skillnad. Avgassystemet måste vara en kraftig begränsning.

-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 30 nov 2014, 08:08
Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Är det den vanliga flinta-cylindern man använder? Känns dumt att göra åverkan på originaldelar som är svåra att få tag i. Får man byta avgassystem också då?
- Hakan
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
- Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen
Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Finns lite bilder på mitt projekt här.
http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... na#p205135
Efter lite finlir och justering av klämspalten 73.8km/h på GPS.
http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... na#p205135
Efter lite finlir och justering av klämspalten 73.8km/h på GPS.
Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Men det där är väl en motor utan slidmatning?Hakan skrev:Finns lite bilder på mitt projekt här.
http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... na#p205135
Efter lite finlir och justering av klämspalten 73.8km/h på GPS.
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 30 nov 2014, 08:08
Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Grymt fint bygge. Kruxet med att konvertera till flinta-cylinder är ju att det tar med sig så mycket. Cylinder, kolv etc, komplett avgassystem, förgasare, dubbla monterinssatser till förgasaren och säkert lite mer. 2500 kr blir det ju alldeles säkert, och kanske mer trim än jag behöver/vill ha. Är ju mest ute efter lite mer vrid i motluten; toppfarten räcker (runt 40 km/h på plan mark). Vet inte vilket ben jag ska stå på liksom. Det finns inget vettigt avgassystem man kan få dit som kan ge lite?
Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Men så svårt är det väl inte och dela motorn och göra ett lite större hål i slidskivan...Roulette57 skrev:Kruxet med att konvertera till flinta-cylinder är ju att det tar med sig så mycket. Cylinder, kolv etc, komplett avgassystem, förgasare, dubbla monterinssatser till förgasaren och säkert lite mer. 2500 kr blir det ju alldeles säkert, ... Är ju mest ute efter lite mer vrid i motluten; toppfarten räcker (runt 40 km/h på plan mark).
