Kalle skrev:Hej.
Vad hade du för resistans på motståndet?
Kalle
Hej !
130-150 ohm.
En del lysdioder tål dock inte såpass mycket ström så då kan man få lägga på 50-100ohm till, lite beroende på hur starkt man vill att det skall lysa också.
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Funkar diodlampor till bromslyse också ?
Kan man sätta 3 dioder i en plastplatta för baklyse och löda ihop på baksidan, och ha 1 diod till bromsen som sitter lite på sidan, funder på att göra nåt sånt till raketbaklyset.
men det känns som de va 100 år sen man höll på å räkna ohm och såna ovesäntligheter, för att få ihop nåt fungerande <!-- </EdIndex> --></div>
tompa skrev:Funkar diodlampor till bromslyse också ?
Kan man sätta 3 dioder i en plastplatta för baklyse och löda ihop på baksidan, och ha 1 diod till bromsen som sitter lite på sidan, funder på att göra nåt sånt till raketbaklyset.
men det känns som de va 100 år sen man höll på å räkna ohm och såna ovesäntligheter, för att få ihop nåt fungerande
Hej !
Jovisst funkar lysdioder att ha till bromsljuset också, tänkte knåpa ditt det på bl.a. min Monarscoot så småningom.
På en raketare skulle man väl kunna sätta ett knippe runt i en ring där varannan är till bakljus å varannan till bromsljus å lägga på lite mer resistans till baljusdioderna så att de inte steker på så hårt.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En sån som Patrik skulle ha funnits i kvarteret mitt - snacka om reko kille.
Jag är åxå en sån som gärna hjälper till - fråga doktorn han vet han. <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen skrev:En sån som Patrik skulle ha funnits i kvarteret mitt - snacka om reko kille.
Jag är åxå en sån som gärna hjälper till - fråga doktorn han vet han.
Jo. Kan man göra någon glad så blir man ju glad själv.
Fast jag undrar hur det gått för ziddan ?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Halloj Patrik.
Har du nån ny bild på hur du hade kopplat. De blir ingen, eller är det min datorn som inte vill visa nån... <!-- </EdIndex> --></div>
Framspänningsfall
Framspänningsfallet varierar beroende på vilken LED man använder. Som en liten hint kan nämnas att röda har ett Uf på ca: 1.8 V, gula ca: 2.0 V, gröna 2.1-2.2 V och blåa runt 3.6 V. Nåväl, det är emellertid inte Uf som är primärt viktigt, utan strömmen i framriktningen, If. En lysdiods If reagerar INTE linjärt mot Uf. Man ser ett typiskt knä vid nominell Uf, därefter skenar strömmen iväg.
If (Ström i framriktning)
If får inte överstigas, vid design av förkopplingsresistorer så är If ett värde man måste ha örnkoll på. Lysdioder skall kopplas in i en krests med antingen en förkopplingsresistor eller en konstantströmgenerator.
Det finns ett undantag där If kan överstigas med runt faktor 10 !
Om man pulsar strömmen, låt säga 1 ms "till" per 1000 ms, så kan man "overboosta dioderna avsevärt".
Inkoppling
Seriekoppling, lysdioder med fast sken kan mycket väl seriekopplas i ett antal tills det att den sammanlagda Uf är något UNDER matningsspänningen. Nu menar jag INTE att man varken bör eller skall seriekoppla massor av lysdioder för att driva på flera hundra volt !
Parallellkoppling, vid parallellkoppling MÅSTE varje lysdiod ha sin egen förkopplingsresistor. Man kan INTE parallellkoppla 5 st lysdioder o ha en gemensam förkopplingsresitor. Strömmen genom dioderna kommer INTE att fördelas jämt på grund av små individuella skillnader mellan exemplaren.
Blinkande lysdioder kan vanligtvis INTE seriekopplas med lyckat resultat, grejjen är att strömförbrukningen varierar, o detta kommer att störa de andra lysdioderna, parallellkoppling heter lösningen.
Vid inkoppling i system med växelspänning måste man antingen ha två LED parallellt med varandra, vända åt var sitt håll, eller likrikta.
Ur praktisk synvinkel så är det förra att föredra.
Beräkning av förkopplingsresistor
R=Ubatt-Uf/If
R=förkopplingsresistansen i Ohm
Ubatt=matningsspänning i Volt
Uf=diodens framspänningsfall
If=diodens framström
a) Alltså, en diod vars Uf är 1.8 V skall anslutas till ett batteri på 10 V. Dioderns If är 20 mA (Notera 0.020 A)
Så, R=10-1.8/0.02
R= 410 Ohm
b) En lysdiod skall kopplas in i en bil. Uf är 1.9 V If är 50 mA.
OBS ! Räkna med Ubatt=15 V i en bil.
R=15-1.9/0.05
R= 262 Ohm
Väl närmast HÖGRE resistans vid val av resistor.
Nu återstår det att beräkna effektutvecklingen i resistorn.
P=UxI
P= effeken som utvecklas i resistorn
U= spänningen över resistorn. (U=Ubatt-Uf)
I= strömmen genom resistorn. (I=If)
Beräknings exempel.
Ex "a" enl. ovan.
P=10-1.8x0.02
P=0.164 W
Ex "b" enl. ovan.
P=15-1.9x0.05
P=0.655 W
Välj en resistor med högre effekttålighet än beräknad förlusteffekt !
Tänk på att en inkapslad resistor tål LÄGRE effekt än vad den är nominellt specad för. Lika så om de monteras där det är "svinvarmt". <!-- </EdIndex> --></div>