Tandrem (syncroflexrem)
Re: Tandrem (syncroflexrem)
Nej ! Tillverkas på samma sätt som ni ser i katalogen på sidan 4-5. Lindar kärna osv. Formarna är bara 100 mm breda vilket gör tillverkningen dyrare än dagens 300 mm formar.
Re: Tandrem (syncroflexrem)
ust66 skrev:Det finns 100-tal konstiga delningar/längder från 50 talet men alla formar lever än så länge.
Någon som vet mått och delning på den andra ILO remmen till dom nyare motorerna
19/42 är det väl på dom, har aldrig sett någon rem till salu och det skulle vara intressant om det gick att hitta
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Re: Tandrem (syncroflexrem)
Kan bara hålla med 56:an, din information är väldigt intressant och mycket värdefull, hoppas du finner detta forum intressant, för din information och kontakt till källan är värdefull för många av oss..56:an skrev:Verkligen intressanta uppgifterust66 skrev:Jobbar med Synchroflex remmar sedan 20 år och vi säljer dessa från fabriken till mopedfirmorna. Behöver ni hjälp med det tekniska eller funderingar så fråga. Delning 7,66 mm (44 tänders och 7,261 på 49 tänders) och formarna är sedan början av 50-talet endast 100 mm breda (endast 4 st rem ur varje form). Tvinnad stålvajer som är förzinkat behandlad med primer därefter in i form under vacuum, värma och tryck. Härdar sedan i formen 10-20 tim.
Fel olja löser upp Polyurethan och sol ljus kan vara döden för remmen med tiden osv.
Finns mer att berätta men detta får räcka ! Med vänlig hälsning Anders![]()
Du borde bli hedersmedlem på detta formidabla mopedforum![]()
Vart tillverkas remmarna och vad är det för oljor remmarna inte tål?
Tacksam för svar
Stefan
Re: Tandrem (syncroflexrem)
Vad står det på ryggen på den V356/7 eller . 49 tänder ? Kan inte så mycket om dessa motorer. Har precis börjat renovera en Sachs 3 vxl som legat i delar i 30 år som jag åkte på mellan 10-16 års ålder !
Re: Tandrem (syncroflexrem)
ust66 skrev:Vad står det på ryggen på den V356/7 eller . 49 tänder ? Kan inte så mycket om dessa motorer. Har precis börjat renovera en Sachs 3 vxl som legat i delar i 30 år som jag åkte på mellan 10-16 års ålder !
Vet inte, därav min fråga
återkommer om någon dag då det anländer en motor med denna rem
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Re: Tandrem (syncroflexrem)
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... ilo-piano/
Stämmer verkligen 54 tänder och längd runt 340 mm och ca delning 6,3 mm ?
Stämmer verkligen 54 tänder och längd runt 340 mm och ca delning 6,3 mm ?
Re: Tandrem (syncroflexrem)
Ja, det gör det men har inte exakta måtten i huvudet. I början av sextiotalet kom en senare version av JLO Pianomotor som kallades "JLO G50B" och hade en längre tandrem med tätare delning. Framför mig har jag två sådana tandrullar och den senare G50B har större diameter och är något längre. Kan vara så att G50B remmen var något bredare.
JLO G50B motorer kan man hitta på sena monarscooter och Monark Senior mopeder
JLO G50B motorer kan man hitta på sena monarscooter och Monark Senior mopeder

Re: Tandrem (syncroflexrem)
56:an skrev: I början av sextiotalet kom en senare version av JLO Pianomotor som kallades "JLO G50B"
Även V50
har uppgift om att den skall vara bredare, återkommer när min 3-växlade dyker upp med posten

Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Re: Tandrem (syncroflexrem)
Motorn, tandremmen eller båda?disktant skrev:Även V50
har uppgift om att den skall vara bredare,

Re: Tandrem (syncroflexrem)
Remmen för hjulet ser annorlunda och bredare ut, har lite "överhäng" över muttern56:an skrev:Motorn, tandremmen eller båda?disktant skrev:Även V50
har uppgift om att den skall vara bredare,
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Re: Tandrem (syncroflexrem)
Jo, jag kan se det, det står en sån tandrulle framför mig på datorn 

Re: Tandrem (syncroflexrem)
56:an skrev:Jo, jag kan se det, det står en sån tandrulle framför mig på datorn

Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Re: Tandrem (syncroflexrem)
ja undrar du något om sachsmotorn så har du kommit rätt.ust66 skrev:Vad står det på ryggen på den V356/7 eller . 49 tänder ? Kan inte så mycket om dessa motorer. Har precis börjat renovera en Sachs 3 vxl som legat i delar i 30 år som jag åkte på mellan 10-16 års ålder !
jag vågar påstå att tillsammans på forumet så vet vi nog allt om dom motorerna.
det inte den ena vet, kan nån annan.
har du tillhörande moppe kvar?
erlan
Re: Tandrem (syncroflexrem)
Bredderna är på den korta med 44 tänder(tanddelning 7,66) 23 mm och på den längre 49 tänder bredd 24,5 mm (delning 7,261). De har olika tandhöjd också. Om det finns ytteliggare någon annan mopedmotor remtyp vet jag inte men kan kolla i listor. Angående min sachs så har jag lyckats byta ramlager och även fått shimsa om efter fått på de inre banorna.(lånade avdragare). Nu är det nerslipning av motor delarna med dremmel inför lackning med Hackman fälgfärg. Köpt lite delar på Norscand och på mässani V-ås förra helgen. Nu gäller det att få tag på Bärsten färg på burk(har recept).
Re: Tandrem (syncroflexrem)
Såvitt jag vet finns det tre olika sorters tandremmar till de gamla mopederna.
Två för JLO och en för Husqvarna som passar både motortyperna D och E motor som hade tandrem.
Alla tre har olika delning, den största delningen har den vanliga JLO tandremmen sedan kommer HVA och sist de sena JLO G50B (eller V50B) som har de tätaste kuggarna.
Exakta mått får man forska sig fram till och du verka ha mycket bra information och komma med här
Två för JLO och en för Husqvarna som passar både motortyperna D och E motor som hade tandrem.
Alla tre har olika delning, den största delningen har den vanliga JLO tandremmen sedan kommer HVA och sist de sena JLO G50B (eller V50B) som har de tätaste kuggarna.
Exakta mått får man forska sig fram till och du verka ha mycket bra information och komma med här
