Tandrem (syncroflexrem)
Re: Tandrem (syncroflexrem)
Den sena JLO 50 B remmen hur många kuggar har den ? HVA =49 tänder. ILO V50B eller vanliga ? =44 tänder. Plasten fyi är Polyesther Polyurethan av hårdhet 88 Sha+3/-5. Angående bestänghet har jag en lång lista på Tyska från -92 (inge rolig att tyda).
Den sena tandremmen tycks ha 53 tänder, bredd 25 mm och en tandbredd på c:a 3,5 mm
http://www.classic-moped.com/product_in ... Piano.html
Det jag gjorde var och bläddra bakåt i den här tråden, det tycks finnas det mesta om JLO tandremmar där förutom de produktionsbeskrivningar du nu har bidragit med

http://www.classic-moped.com/product_in ... Piano.html
Det jag gjorde var och bläddra bakåt i den här tråden, det tycks finnas det mesta om JLO tandremmar där förutom de produktionsbeskrivningar du nu har bidragit med

Nånstans i mina gömmor har jag en rem samt det lilla tandhjulet till det.disktant skrev:ust66 skrev:Det finns 100-tal konstiga delningar/längder från 50 talet men alla formar lever än så länge.
Någon som vet mått och delning på den andra ILO remmen till dom nyare motorerna
19/42 är det väl på dom, har aldrig sett någon rem till salu och det skulle vara intressant om det gick att hitta
Allt är till salu för rätt pris!
Jawa har en tandrem i trasmisionen. men den remmen blir nog aldrig nån storsäljare i sverige.ust66 skrev: Om det finns ytteliggare någon annan mopedmotor remtyp vet jag inte men kan kolla i listor..
erlan
.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 10:22, redigerad totalt 1 gång.
- Hakan
Hmm och ändå fick jag inte rätt svar på min förfrågan på ett antal Sachs delar i en tidigare tråd.erlan skrev: ja undrar du något om sachsmotorn så har du kommit rätt.
jag vågar påstå att tillsammans på forumet så vet vi nog allt om dom motorerna.
det inte den ena vet, kan nån annan.
har du tillhörande moppe kvar?
erlan
Bla redde ni inte ut bild nr 1 i tråden , hör ju till en Sachsmotor.

http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... =4&t=18785
betvivlar ju starkt att den prylen hör hemma i en sachs mopedmotor.
nu har ju sachs tillverkat en herrans massa prylar genom åren.
men om du är övertygad om att prylarna är sachsdelar så antar jag att du har ett reservdelsnr eller motsvarande? har man ett detaljnummer att googla på så brukar man hitta svaret.
men om prylen t.ex. hör hemma i en snöskoter eller en motorsåg är det ju inte så konstigt om ingen här känner igen den.
erlan
nu har ju sachs tillverkat en herrans massa prylar genom åren.
men om du är övertygad om att prylarna är sachsdelar så antar jag att du har ett reservdelsnr eller motsvarande? har man ett detaljnummer att googla på så brukar man hitta svaret.
men om prylen t.ex. hör hemma i en snöskoter eller en motorsåg är det ju inte så konstigt om ingen här känner igen den.
erlan
- Hakan
Jasså ,så du menar att jag far med osanning ?
Fundera lite till ni "Sachskunniga" , men visst sitter den delen i en Sachs mopedmotor.
Sitter t.o.m i såna däringa Crescenter.
Jag hade inget artnr men jag klurade ut det ändå, trots att Husqvarna är "My cup of tea"

Fundera lite till ni "Sachskunniga" , men visst sitter den delen i en Sachs mopedmotor.
Sitter t.o.m i såna däringa Crescenter.
Jag hade inget artnr men jag klurade ut det ändå, trots att Husqvarna är "My cup of tea"

V 423/7 F K3728-F L=422,99 T= 7,981 modul. 2,540 Z= 53 totalhöjd 4,0 mm enda som finns med 53 tänder. Mät måttet över 10 st tänder tandtopp mitt till tand topp mitt alt.mitten lucka.
i så fall är det en kuggremstransmission.56:an skrev:Är den torr eller går den i olja?erlan skrev:Jawa har en tandrem i trasmisionen. men den remmen blir nog aldrig nån storsäljare i sverige.
erlan
Tandrem kallar jag dom här gamla som går i oljebad.
Nya som går torra (som kamremmen på en bil) kallar jag kuggrem
Så är det tandrem eller kuggremstransmission?
trodde att det korrekta namnet var kuggrem för båda, och tandrem var talspråk, slanguttryck eller vad man vill kalla det.
på tyska ebay har jag bara sett zahnrieme (reservation för stavning) både för iloremmar och kamremmar.
erlan
Det riktiga namnet är kuggrem endast och vissa säger tandrem likväl som remskiva (kuggremhjul heter det)
Mailade med fabriks chefen direkt igår som jag även träffat några gånger hos Contitech. Formarna kommer inte försvinna de närmsta åren (5-10 åren minst) för de som är oroliga !
Tyvärr har jag ingen sån rem för då skulle jag mätt omgåendeust66 skrev:V 423/7 F K3728-F L=422,99 T= 7,981 modul. 2,540 Z= 53 totalhöjd 4,0 mm enda som finns med 53 tänder. Mät måttet över 10 st tänder tandtopp mitt till tand topp mitt alt.mitten lucka.

Vad som menas med T kan jag inte utläsa och sedan finns heller ingen angivelse på rembreden. Tandbredden skulle ju vara 3,5 mm enligt kataloghänvisningen.
De låter bra de...ust66 skrev:Mailade med fabriks chefen direkt igår som jag även träffat några gånger hos Contitech. Formarna kommer inte försvinna de närmsta åren (5-10 åren minst) för de som är oroliga !

delningen på kuggremmar brukar anges som ett c-c mått tand till tand.
erlan
erlan
T=Teilung på Tyska= Delning mellan kugg. Bredden på remmen skär man till från en bredare som är 100 mm i detta fall. 3,5 kan menas med tjockleken på remmen rygg + tand ihop.