Politiken i Sverige

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Re: Politiken i Sverige

Inlägg av pangerva »

56:an skrev: På den tiden undrade jag ibland om det gick och leva utan TV. Numera vet jag att det funkar bara bra men istället undrar jag ibland om det går och leva utan dator och internet :mrgreen:
Jag kan skicka ett linjerat kollegieblock, några Faber Castell och ett kautschuk. :mrgreen:
Btw kan man undra om alla vet vad ett kautschuk är :D

http://verngren.se/wp-content/upLoads/2 ... eblock.jpg
http://www.gulakatten.se/bilder/artikla ... 3000_1.jpg
http://www.simplify-medienproduktion.de ... rgummi.jpg
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

jodu Pangis det vet man allt det är ju ett radergummi.. :wink:
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Det finns mycket som talar för att extravalet i mars inte blir av. Med Löfvens virriga uttalanden i färskt minne så hinner han vända kappan flera gånger innan det eventuella extravalet ska utlysas den 29 december.

Vad har S och MP att vinna på ett extraval? Med tanke på senaste opinionsundersökningarna, där S och MP tappar sympatisörer så synes ett extraval inte särskilt lysande för dem. Alliansen lär nog plocka en del röster medan SD med stor sannolikhet lär gå kraftigt framåt och bli den stora vinnaren.

Löser ett extraval de problem som finns i dag? Knappast eftersom varken vänstersidan eller Alliansen lär få egen majoritet. Därmed lär det eventuella extravalet inte göra någon skillnad.

Jag tror att Löfvens besked om extraval var väldigt förhastat och illa genomtänkt. Löfven var besviken och arg och när man är i det sinnestillståndet så kan även en statsminister lämna felaktiga besked, som dagen efter lämnar en fadd känsla i munnen.

Troligt scenario är att Löfven inom en snar framtid avgår som statsminister utan något extraval.
Och avgår han inte i år så lär han göra det i mars 2015.
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

jag har inte följt med alls i detalj i debatten,men några frågor dyker upp direkt.

vill aliansen ta över utan nyval? eller vädrar dom övertag över rödgröna röran i riksdagen?

kan sossarna vaska fram en efterträdare till löven? tycker sossarna verkar lida av kompetensbrist. efter mordet på Anna Lind fick Laila Freivalds komma tillbaka från pensionen, för man hade ingen annan som var kompetent nog, och hennes kompetens såg vi ju vid tsunamikatastrofen i tailand. det tog flera dagar innan hon reagerade.
och när Löven blev partiledare fanns det ingen inom partiet som kunde klara uppgiften, utan man fick leta utanför partiet.

erlan
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Jag ser problemet att Löfven inte är demokratiskt vald. Han är faktiskt tillsatt av toppskiktet i partiet utan att medlemmarna tillfrågats.

Det är och runda demokratin och ett sånt förfarande tror jag inte håller i längden :roll:
HSE

Inlägg av HSE »

Inga av partiledarna är väl demokratis valda? En valkommitté brukar ta fram några förslag, vanligen mer än en för att det skall se bättre ut och sedan får medlemmarna rösta på dessa kandidater. Så det är inte direkt möjligt för alla i partiet att rösta på vem de vill...Mina erfarenheter från modellflygklubben visar på problemen, en valberedning försöker hitta villiga kandidater, väldigt svårt då få medlemmar vill ägna tid åt ideellt jobb men de vill ha service. Jag ändade upp som ordförande ett tag, mest för att jag anser att alla skall bära sin del av bördan. Visade sig bli en extra jobbig period då saker hände i klubben som fick skötas diskret i styrelsen och inte kunde meddelas ut till medlemmarna av hänsyn till en person. Så jag fick kritik som jag inte kunde bemöta för att inte skada ytterligare i en känslig affär. Toppolitikerna har ju bra betalt men fortfarande vill inte alla ställa upp och jag tror nog att också i partierna händer saker som måste hållas hemligt för att inte förstöra människors liv mer än nödvändigt.
Forumsponsor

HSE skrev:...för att inte förstöra människors liv mer än nödvändigt.
Juholt? :roll:
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Det var rejälare politiker förr...

Bakom beslutet ligger ju litet av denna utveckling. 5 000 turkbulgarer har kommit till Sverige den senaste tiden. Inget annat land har tagit emot fler än 500. Miljoner turkbulgarer lever i den här situationen. Det har bara börjat, det som de har bestämt sig för:
“Vi ska inte leva i Bulgarien längre, vi åker till Sverige.”
Detta håller på att spoliera vår flyktingpolitik. (…) En partikamrat sa till mig häromdagen, att händer inget snabbt blir detta en krutdurk. Stig Malm har refererat situationen på arbetsplatserna. Och kommunerna klarar inte att ta emot fler.

Statsminister Ingvar Carlsson, i nådens år 1989
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

De politiska partierna i Sverige, förutom SD, vill inte prata om nivåer i flyktingpolitiken.
Det är dock helt okej att prata om nivåer i flyktingpolitiken när det gäller andra länders åtaganden i detta ärende. Då är det helt plötsligt nivåer som gäller och de andra europeiska länderna tar emot alldeles för få flyktingar visavi Sverige.
Det heller inte okej att prata om de kostnader som flyktingpolitiken medför, däremot är det helt okej att prata kostnader när det gäller skola, sjukvård, åldringsvård etc.
VARFÖR????
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
HSE

Inlägg av HSE »

Tråden handlar visserligen om politiken i Sverige men Detta är väl av intresse även här? Rysslands centralbank höjer styrräntan från 10,5 procent till 17 procent. Beslutet kom efter att den ryska valutan fallit ytterligare 9,5 procent under måndagen.
– Rubeln befinner sig i fritt fall, säger bedömare.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

I helgen fick jag reda på att jag inte längre uppfattas som riktigt svensk av SD. Har läst flera artiklar även i SD egen tidning SDkuriren, samt sett debatten i morgontv med vice talmannen (sd). All information säger samma sak, man är inte svensk om man inte avsäger sig den samisk kulturen, dvs flaggan, språket, sederna osv.
Jag känner mig faktiskt kränkt.
//Jossan
Josefine Andersson
Windsor50

Inlägg av Windsor50 »

Raketsport skrev:I helgen fick jag reda på att jag inte längre uppfattas som riktigt svensk av SD. Har läst flera artiklar även i SD egen tidning SDkuriren, samt sett debatten i morgontv med vice talmannen (sd). All information säger samma sak, man är inte svensk om man inte avsäger sig den samisk kulturen, dvs flaggan, språket, sederna osv.
Bevisar bara ytterligare vilka idioter det är som
är med i det enfrågepartiet.
Forumsponsor

tompas11 skrev:De politiska partierna i Sverige, förutom SD, vill inte prata om nivåer i flyktingpolitiken.
Det är dock helt okej att prata om nivåer i flyktingpolitiken när det gäller andra länders åtaganden i detta ärende. Då är det helt plötsligt nivåer som gäller och de andra europeiska länderna tar emot alldeles för få flyktingar visavi Sverige.
Det heller inte okej att prata om de kostnader som flyktingpolitiken medför, däremot är det helt okej att prata kostnader när det gäller skola, sjukvård, åldringsvård etc.
VARFÖR????
Jag klickar febrilt på din jordglob men det verkar som du stängt din hemsida. Varför???? :roll:
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Den slutade fungera för länge sedan (år) men jag har inte brytt mig eftersom jag i princip slutat uppdatera den. Har nu tagit bort globen också så slipper du klicka på den. :D
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Raketsport skrev:I helgen fick jag reda på att jag inte längre uppfattas som riktigt svensk av SD. Har läst flera artiklar även i SD egen tidning SDkuriren, samt sett debatten i morgontv med vice talmannen (sd). All information säger samma sak, man är inte svensk om man inte avsäger sig den samisk kulturen, dvs flaggan, språket, sederna osv.
Äsch, jag har också lappblod i ådrorna (morsan född och uppväxt i Vittangi) men inte fan känner jag mig kränkt eller osvensk på något vis.
Med bara 11 mil till Gárasavvon och 7 mil till Giron så är det närma till allt. :D
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Låst