Politiken i Sverige

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Re: Politiken i Sverige

Inlägg av Raketsport »

Jaha, jag tänkte nog på en annan debatt.
Minns inte programmet men det var en direktintervju med en rikspolis.
Annars håller jag med, nyhetsmedier källgranskar säkert alldeles för sällan så man ska inte tro på allt.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

med tanke på att man måste ha ett svenskt personnummer för att äga en svenskregistreard bil så är det osannolikt att bulgariska tiggare är registrerade ägare. men det kan naturligtvis smyga sig in svenska skojare och tigga utanför butikerna.

erlan
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

I eftermiddags då jag var och handlade det som man nödvändigtvis måste ha, nämligen mat, så satt det en romsk tiggartjej utanför butiken. När jag betalat i kassan och var på väg ut med mina matvaror så befann sig tiggartjejen inne i butiken och köpte lotter för sina hoptiggda pengar. Det var alltså inte för att hon var hungrig och utsvulten hon tiggde, utan för att kunna köpa lotter...
Personligen har jag inte den ekonomin att jag kan unna mig lyxen att lägga mina surt förvärvade slantar på lotter, utan de går till det mest nödvändiga för livets uppehälle.
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

erlan skrev:med tanke på att man måste ha ett svenskt personnummer för att äga en svenskregistreard bil så är det osannolikt att bulgariska tiggare är registrerade ägare. men det kan naturligtvis smyga sig in svenska skojare och tigga utanför butikerna.

erlan
Ja just det. Det har du rätt i.
tompas11 skrev:I eftermiddags då jag var och handlade det som man nödvändigtvis måste ha, nämligen mat, så satt det en romsk tiggartjej utanför butiken. När jag betalat i kassan och var på väg ut med mina matvaror så befann sig tiggartjejen inne i butiken och köpte lotter för sina hoptiggda pengar. Det var alltså inte för att hon var hungrig och utsvulten hon tiggde, utan för att kunna köpa lotter...

Jag har jobbat både på travet i spelkassan och vid Black Jack- bordet i min ungdom. Insåg då att det är många fattiga medmänniskor som satsar de lilla de har i hopp om mer för att klara sig. Inte kanske den mest logiska tanken, men många gör det ändå.
//Jossan
Josefine Andersson
umekille

Inlägg av umekille »

Kanske detta inte är så mycket politik men ögna VK just och såg att Secondhand butiker får det svårt i framtiden.
Bara 24tim öppet/vecka och 60% jobb skall utföras av volontärer. Jo det är nog politiskt då det har att göra med momskravet.
:?
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

erlan skrev:med tanke på att man måste ha ett svenskt personnummer för att äga en svenskregistreard bil så är det osannolikt att bulgariska tiggare är registrerade ägare. men det kan naturligtvis smyga sig in svenska skojare och tigga utanför butikerna.

erlan
Det tar inte så många veckor att få för EU-medborgare.
https://www.skatteverket.se/privat/folk ... 18617.html

Btw så kollade jag på Facebook det som någon la upp där igår. Länken gick till Fria Tider en kanske inte så PK sida men det behöver inte vara mer osanning där än det som finns i PK-media.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

tompas11 skrev:I eftermiddags då jag var och handlade det som man nödvändigtvis måste ha, nämligen mat, så satt det en romsk tiggartjej utanför butiken. När jag betalat i kassan och var på väg ut med mina matvaror så befann sig tiggartjejen inne i butiken och köpte lotter för sina hoptiggda pengar. Det var alltså inte för att hon var hungrig och utsvulten hon tiggde, utan för att kunna köpa lotter...
Personligen har jag inte den ekonomin att jag kan unna mig lyxen att lägga mina surt förvärvade slantar på lotter, utan de går till det mest nödvändiga för livets uppehälle.
Om nu den här historien är sann vilket den mycket väl kan vara så förstår jag tiggartjejen för det kan vara ett rationellt handlande om man är i den situationen men det är inte så lätt och förstå om man aldrig haft det så själv. Hon tog en del av sina fattiga slantar och sökte lyckan vilket många mer eller mindre fattiga gör och just därför är det så viktigt att Svenska Spel stannar hos staten så behållningen kan gå ut i samhället igen och inte förs vidare till något skatteparadis på en söderhavsö och på så sätt kan man säga att tjejen faktiskt bidragit med det lilla hon hade dragit ihop. Med lite tur kanske hon fick en vinst. Det hade gjort mej glad och jag tycker faktiskt det hade varit henne väl förunnat.

Nu har vi pratat så mycket om det här så nästa gång jag går till affären, så tar jag med mej några guldpengar i fickan :wink:

Men hur ska det bli när kontanthanteringen försvinner, kommer tiggarna ha kontokortsautomat då? :roll:
Forumsponsor

pangerva skrev:Btw så kollade jag på Facebook det som någon la upp där igår. Länken gick till Fria Tider en kanske inte så PK sida men det behöver inte vara mer osanning där än det som finns i PK-media.
Min uppfattning har blivit att i stort sett all aktuell samhällsmedia idag måste läsas kritiskt. Tar man en riktigt gammal tidning så känns den mer upplysande till skillnad mot dagens mer propagandaliknande nyhetsrapportering.

Men riktigt all media måste inte vara så, jag kan tänka mig det finns samhällsmagasin vars affärsidé är att vara så objektiva som möjligt och sådant är mer intressant och läsa tycker jag.

Gårdagens stora nyhet för mig var Putins stora tal till nationen och som västerlänning var det inte särskilt lätt och få några sakliga uppgifter om det. Svt-sajten hade viss rapportering på kvällen men den kändes både vilseledande, föga upplysande, och enbart negativ :evil:

Fast till min stora glädje har jag förstått att det är fler än jag som ifrågasätter dagens media, jag menar ordet pk-media har ju inte tillkommit utan anledning cocos_acc.gif
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Vår pajas utmärker sig och vill förvärra relationerna till Ryssland ännu mer (än det som bl.a. Margot Wallström redan gjort).
Vi ska inte vika ner oss men att hojta mer än nödvändigt är inget som gynnar oss.

http://www.expressen.se/nyheter/politik ... an-lofven/
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Raketsport skrev:Alltså kan man enkelt säga att för att kalla dig same måste du ha eller haft samiska släktingar vid liv under ditt liv och fått lära dig samiska traditioner.
Ska vi ställa samma krav för att få kalla sig svensk? Vilka reaktioner skulle inte detta få? :shock: :roll:
Alltså kan man enkelt säga att för att kalla dig svensk måste du ha eller haft svenska släktingar vid liv under ditt liv och fått lära dig svenska traditioner.
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Forumsponsor

Du får mej och tänka på kränkta-vita-män. Same är en kultur men svensk är väl ingen kultur vad jag vet, alla äro vi inflyttade sade Fredrik Reinfeldt :roll:
  • Bild
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Undrar vad det kommer att stå i historieböckerna om 50 år om Sverige under perioden 1990-2015.
Vad går ledarna till historien för att ha gjort eller inte gjort?

Den som lever får se. Men det får inte jag.
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

56:an skrev:Du får mej och tänka på kränkta-vita-män. Same är en kultur men svensk är väl ingen kultur vad jag vet, alla äro vi inflyttade sade Fredrik Reinfeldt :roll:
Nja samerna är väl snarare ett folkslag med en egen kultur.
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
posch
Forumsponsor

Inlägg av posch »

56:an skrev:
Tiggarna i Rumänien och Bulgarien kom till vid Sovjetunionens sönderfall då dom statsägda fabrikerna privatiserades och romerna som jobbade där slängdes ut på gatan och fick klara sig bäst dom kunde. Tidigare hade alla Sovjetunionens medborgare rätt till ett arbete oavsett etnisk härkomst. En planekonomi kan fungera så men aldrig en marknadsekonomi som bygger på konkurrens och utslagning.
Tiggarna i Rumänien och Bulgarien hade nog lika eländigt under Sovjettiden, men hade då ingen möjlighet att ta sig därifrån.

Det där med planekonomi har ju sina förespråkare, men jag tvivlar på att de har klart för sig vad det innebär i verkligheten.
Jag har haft flera arbetskamrater som är uppväxta i forna Sovjetrepubliker.
En liten sammanfattning av deras berättelser är.
Man riskerar inte att bli arbetslös. Industrier har mer personal än som behövs, samtidigt som det är brist på varor därför att
produktionen inte bestäms av efterfrågan. Sjukvården är fri, men för att inte hamna sist i kön behöver man smörja läkarna.
Om man utbildar sig hjälper det inte med bra kunskaper, söner till höjdare inom partiet går ändå före.
Det leder ingen vart att klaga på samhället, risken är att man själv kommer sämre till.
Att fabriker slog igen efter Sovjetunionens fall berodde på att folk fick möjlighet att välja, och valde då varor från väst.

Här på forumet finns ju en tråd om mopedbutiker.
Eftersom vi lever i en marknadsekonomi så finns det flera firmor att handla av. Den som inte sköter sig får svårt att få kunder.
Hade vi haft planekonomi så hade det möjligtvis funnits en "firma" om makthavarna ansåg det befogat.
Personalen där hade då haft lön från staten och ej behövt gå med vinst och därför inte bekymrat sig för missnöjda kunder.
Beställningar från oss mopedister hade setts mera som ett besvär. Och någon firma typ Norscand skulle aldrig uppstå.
Låst