95e5
95e5
etanol höjer verkningsgraden ,det kompenseras med en nål höjning och ger samma effekt som större cubik med oförändrad motoreffekt .
man ger motorn 10 promille mer brännsle ,inte 10 procent mer brännsle.
fungerar endast på 2-taktare.
95e5 ger samma vrid som motorn vore på 70 cubik och e10 ger samma vrid som motorn vore på 80cubik med oförändrad motoreffekt ,men,ökat vridmoment istället.
motorn orkar mer utan att gå fortare .
etanolet ger mer cubik utan att höja motoreffekten på dt50r .
som att köra en 70-80cubikare på 50cubik så att säga .
motorcykelcubik på en eu-moped dt50r på kemisk väg .
fördel ,man behöver inte växla lika ofta som förut med am-6 växelådan utan kan segdra på högre växlar i trafiken.
vridstark som en gammal 98 cubikare fast med am-6 växelåda på 112kg i vikt körklar och snål och snålare än en gammal natinonell 30-moped och tyst som den vore el-motordriven och snygg som en lätt motorcykel.
jag höjde nålen för att den inte skulle skära ihop .
både statoil,okq8 och prem har ju etanol spettsad bensin numer.
jag är ingen fast mackkund .
jag brukar flexa mellan statoil och okq8 och prem,men tankar ibland även hos skellefteå brännslen i jörn och på ingo mackarna .
har tankat i bastuträsk i somras och jag märkte inget vatten i bensin.
totalvikten är 270kg på dt50r.
jag vet att dt50r går för fort .men,det åtgärdar jag genom att köra på etanol spettsad bensin som tar ner hastigheten 5km/h i hastighet och ger lite mer vrid istället.
handels bensin med 5% etanol i ,det är det jag kör på .
planerat att köra på det som ska ersätta 95oktan ,lika lagligt som att köra på 95oktan .
98oktan ger lägre motoreffekt och tänder sämre i en standard motor och är dyrare i pris per liter och ger mer utsläpp .
man ger motorn 10 promille mer brännsle ,inte 10 procent mer brännsle.
fungerar endast på 2-taktare.
95e5 ger samma vrid som motorn vore på 70 cubik och e10 ger samma vrid som motorn vore på 80cubik med oförändrad motoreffekt ,men,ökat vridmoment istället.
motorn orkar mer utan att gå fortare .
etanolet ger mer cubik utan att höja motoreffekten på dt50r .
som att köra en 70-80cubikare på 50cubik så att säga .
motorcykelcubik på en eu-moped dt50r på kemisk väg .
fördel ,man behöver inte växla lika ofta som förut med am-6 växelådan utan kan segdra på högre växlar i trafiken.
vridstark som en gammal 98 cubikare fast med am-6 växelåda på 112kg i vikt körklar och snål och snålare än en gammal natinonell 30-moped och tyst som den vore el-motordriven och snygg som en lätt motorcykel.
jag höjde nålen för att den inte skulle skära ihop .
både statoil,okq8 och prem har ju etanol spettsad bensin numer.
jag är ingen fast mackkund .
jag brukar flexa mellan statoil och okq8 och prem,men tankar ibland även hos skellefteå brännslen i jörn och på ingo mackarna .
har tankat i bastuträsk i somras och jag märkte inget vatten i bensin.
totalvikten är 270kg på dt50r.
jag vet att dt50r går för fort .men,det åtgärdar jag genom att köra på etanol spettsad bensin som tar ner hastigheten 5km/h i hastighet och ger lite mer vrid istället.
handels bensin med 5% etanol i ,det är det jag kör på .
planerat att köra på det som ska ersätta 95oktan ,lika lagligt som att köra på 95oktan .
98oktan ger lägre motoreffekt och tänder sämre i en standard motor och är dyrare i pris per liter och ger mer utsläpp .
Re: 95e5
Genom att tanka 98m10 så höjer man både effekt och vrid med 20 procent, bäst är den metanol som avses för flygbruk men den är så svår att få tag på men skam den som ger sig då det är mumma för motorn. Finns metanol för RC-bruk men den blir så dyr, som tur är har jag ett gammalt tillstånd från 1838 att få framställa metanol med kaffekannan, den metanolen är svår att få bra men när man lyckas behöver man bara blanda i 2 procent för samma effekt.
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Re: 95e5
Jag kör alltid på etanolfri e85, då blir effekten 100% och hastigheten variabel även i uppförsbacke
om man har pluggen i fickan och nålen i syskrinet.
om man har pluggen i fickan och nålen i syskrinet.
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Re: 95e5
Vi triggar bara till fler inläggHasse skrev:Lönlöst grabbar. Ni har inte en chans mot originalskribenten

VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Re: 95e5
Pluggen blir kvar.det syns på varvet i varvräknaren att pluggen är kvar i kröken.dt50r har nu rullat 27.477km eller 2747,7mil.cirka 1.000mil per år eftersom jag köpte dt50r den 2 maj 2012.årgång 2010 färg vit .höjningen av nålen gav ingenting utan kompenserade bara etanolet i bensinen
Re: 95e5
Nål höjningen återställer bara förlorad energi i bensinen p.g av etanol i bensinen. Motorn blir piggare och starkare i låg och mellan registret samt att jag får en vridstarkare och lugnare motor av etanolet.jag får 4-takts vrid i en 2-taktare genom etanolet i bensinen.24% verkningsgrad i en 2-taktare.har handvärmare på dt50r ,passar bra ,då 2-taktaren tänder vid varje varv istället för 4-taktarens varannan varv tändning (tango motor) .