56:an skrev:Jag kommer ihåg nåt om det där men varför gillade man inte Buick alu V8-orna?

I början var det svårt att få blocken att hålla tätt p.g.a. problem vid gjutningen.
Många hällde på felaktiga kylarvätskor som innehöll ämnen som var frätande på aluminium,
följden kunde bli att de började att läcka samt att kylaren blev igensatt av diverse "bloobar" som bildats...
Men de finns ju fortfarande att köpa idag, inte alla motorer som har tillverkats i över femtio år:
http://stores.ebay.co.uk/Partsrange/All ... 34.c0.m322
De har ju genom åren varit populära att stoppas i diverse fordon tack vare deras låga vikt ca: 150-70 kg.
Undrar om Kenneth Öbergs Volvo Amazon med 215"-motor finns kvar?
Han var den förste i Sverige som fick en Amazon registreringsbesiktigad och godkänd med just en B-O-P- 215" V8:a.
Var nog ca: 1973...
Oldsmobile Jetfire med 215" var den första serieproducerade personbilen med turbo redan 1962, absolut ingen racer men intressant ändå för sin tid.
Och som hade en liten tank i motorrummet där man hällde i en 50/50-blandning av metanol och vatten även kallad MW 50, för att förhindra spikningar.
Det var i grunden en helt vanlig högkompressionsmotor och hade heller inte någon fördröjning när man tryckte på...
http://blog.hemmings.com/index.php/2013 ... e-jetfire/
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... ieDedNEYuI