Hur koppla varvräknare?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Bengan-47
Kontakt:

Hur koppla varvräknare?

Inlägg av Bengan-47 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kommit över en varvräknare som skulle passa till mopeder.
Modell : FS1
P/NO : T340060
Q TY : 1PC
Den har 4 kablar, glödlampan som satt i var på 6V 3W, så långt stämmer det ju.
Men jag skall ha den till en Sachsmotor.
Har prövat med dödarkabel, då rör sig nålen, men dör då samtidgt.
Är det så illa att den inte går att använda till en hederlig gammal Sachs? <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->FS1 som i yamaha ?

Kan kanske bli krångligt då du har batteri och likström <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan detta vara till hjälp? :?:
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett mycket bra och komplett elschema för varvräknare eod.
Kan kanske passa till de flesta mopeder om än med viss modifikation. <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Grannen skrev:Ett mycket bra och komplett elschema för varvräknare eod.
Kan kanske passa till de flesta mopeder om än med viss modifikation.
Sålänge du åker Sachs, Puch eller Zündapp med original Bosch så borde det ju passa. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bosch tändsystem är dom som funger bäst i dessa mopeder :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
flora

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej

Jag har varvräknare på min Champion och den är väl kopplad till tändspolen tror jag? <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ska inte ta åt mig äran för detta elchema, har hittat det på nätet någon gång. (Ursäkta den som lagt ut den en gång i tiden.) Hoppas jag blir förlåten för att jag delar med mig till andra "moppenördar". :oops:

Bosch tändsystem är väl bra, men jag kör med Stefa och det går alldeles utmärkt! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

Grannen skrev:Bosch tändsystem är dom som funger bäst i dessa mopeder :oops:
Det kan diskuteras. Ogillar man brytare och klent lyse finns det bättre alternativ idag. Men var och en har sin religion...

För att hjälpa med inkoppling av varvräknaren behöver vi veta betydligt mer om varvräknaren. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

G-son skrev:
Det kan diskuteras. Ogillar man brytare och klent lyse finns det bättre alternativ idag. Men var och en har sin religion...

För att hjälpa med inkoppling av varvräknaren behöver vi veta betydligt mer om varvräknaren.
klent lyse undrar ja att vad de e för skitsnack. e grejerna friska så e ljuset kanon vill ja lova. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
2takt68

Inlägg av 2takt68 »

bryggaren skrev:Jag ska inte ta åt mig äran för detta elchema, har hittat det på nätet någon gång. (Ursäkta den som lagt ut den en gång i tiden.) Hoppas jag blir förlåten för att jag delar med mig till andra "moppenördar". :oops:

Bosch tändsystem är väl bra, men jag kör med Stefa och det går alldeles utmärkt! :wink:
Dehöver man titta på elcheman så finns det många bra på en websida(om det nu stavas så :oops: )som heter Raketsport,finns mycket matnyttigt där :wink: mektips,färgkulörer,mm någon som har kollat den sida :?: mefipallina_yahoo.gif
Jo jag vet det var kanske lite sarkastiskt inget illa ment men faktum är att Raketsportssida är jäkligt bra om man har bekymmer tex med att hitta elsheman. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->så sant 2takt68. hihi där finns mkt matnyttigt vill ja lova. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

NiklasHögberg skrev:
G-son skrev:
Det kan diskuteras. Ogillar man brytare och klent lyse finns det bättre alternativ idag.
klent lyse undrar ja att vad de e för skitsnack. e grejerna friska så e ljuset kanon vill ja lova.
Nja beror ju på vad man jämför med.
Det finns grejor som får en H4 lampa att lysa för fullt på tomgång <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

Braxmatte skrev:Nja beror ju på vad man jämför med.
Det finns grejor som får en H4 lampa att lysa för fullt på tomgång
Som tillexempel ett sådant Kokusan Brytarlöst 12V/85W som jag åker runt med. Använder man sedan ett batteri tillsammans med systemet så har man lika starkt lyse oavsett varvtal.

Åker dock med 6volt regulator och utan batteri just nu. Men har tidigare erfarenhet av dessa system. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo de e klart de beror på vad man jämför me. men ja har ju gammalt bosch system i min moppe o ja har endast fått byta spole för bakljus. stora spolen e den samma som satt ny, o den ger bra spänning på normalt varv o lyset e prima. men visst finns de bättre o mer moderna saker att tillgå. men ja gillar de gamla o funktionella prylarna som e lätt o fixa med. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Skriv svar